تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۵۷۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره محیط زیست دزفول:
ساماندهی رودخانه دز نیازمند همکاری دستگاه های برون استانی است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با ابراز نگرانی نسبت به فاضلاب دیگر شهرها به رودخانه دز گفت: ساماندهی ومدیریت این رودخانه به عنوان شریان اقتصادی شمال خوزستان نیازمند همکاری دستگاه های برون استانی است.

فرهادقلی نژاد دوشنبه در نشست کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز افزود:دز شاهرگ اقتصادی و اجتماعی منطقه است که برای کاهش شوری آب کارون هم از آن استفاده می شود .

وی بر لزوم حمایت همه جانبه از رودخانه دز تاکید کرد و گفت: نگرانی مردم نسبت به رودخانه دز در فضای مجازی قابل احترام است ولی هنوز برای این رودخانه دیر نشده زیرا با تلاش انجام شده جلوی ورود بخش زیادی از فاضلاب شهری به رودخانه دز جلوگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول اضافه کرد:با توجه به ورود بخشی از فاضلاب شهر دورود و فاضلاب حوضچه های پرورش ماهی الیگودرز به رودخانه دز انتظار می رود شورای حفاظت کیفی رودخانه دز در استان جدی گرفته شود و این شورا در استان لرستان نیز برگزار شود.

قلی نژاد گفت:درحالی که شورای حفاظت کیفی دز زیرمجموعه شورای کارون است از مسئولان دزفولی در نشست کارون دعوت نمی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول ضمن انتقاد از این موضوع گفت:مشکلات رودخانه دز باید با حمایت همه جانبه مسئولان حل شود.

فرماندار دزفول نیز گفت:با وجود اهمیت ویژه رودخانه دز در استان خوزستان و دعوت از مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ، وی تاکنون در نشست شورای حفاظت کیفی دز حاضر نشده است.

رشد انبوه جلبک ها و خزه ها در نقاط مختلف رودخانه دز و مشاهده حجم زیادی از این جلبک ها که بخش های زیادی از این رودخانه را پوشانده همچنین لایروبی نشدن رودخانه موجب نگرانی مردم دزفول شده است.

در روزهای اخیر دبی رودخانه دز کاهش چشمگیری داشته است.

رودخانه دز از سوی دوستداران محیط زیست به عنوان سومین رودخانه با کیفیت و پاک جهان معرفی شده است.

این رودخانه به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شریان اقتصاد شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.

انواع آبزیان و پستانداران آبی رودخانه ای در اکوسیستم شیرین رودخانه دز زیست می کنند که شامل انواع ماهیان از جمله ماهی شیربت،برزم و کپور ماهی و دیگر موجودات ریز آبی و کف آبزی می باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار