تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۵۷۴۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیستم دفع فاضلاب شهری نیاز اولیه شهروندان آبادانی
 از کوچه پس کوچه های آبادان می گذرید که یا با توده های انباشته فاضلاب در کنار دریچه های سیستم قدیمی فاضلاب مواجه می شوید یا باید از کنار کانالهای متعفن روباز فاضلاب و گنداب رد شوید، البته غیر از یکی دومنطقه خاص مثل باوارده و بریم و... که به یمن سیستم قدیمی نفت شاید ازاین معضل مستثنی هستند.

سیستم دفع فاضلاب شهری نیاز اولیه شهروندان آبادانی

در هسته مرکزی شهر موسوم به احمدآباد چنان بوی تعفن و لجن در کنار محل عرضه مایحتاج روزانه مردم مشام رامی آزارد که انسان تردید می کند این شهر متولی بهداشت یا آب و فاضلابی هم داشته باشد. دراین منطقه سالهاست که جویهای روباز فاضلاب مثل زخمی ناسور برچهره شهر نام این شهر را به سخره می گیرد. 

مردم آبادان که روزگاری به شهر اولین ها و بهترینها معروف بود اکنون نمی دانند برای ابتدایی ترین نیاز یک زندگی شهری و برخورداری از تاسیسات بهداشتی دفع فاضلاب و پساب‌ های خانگی و شهری به عنوان یکی از الزامات زندگی و تامین یکی از بدیهی ترین حقوق شهروندی باید به چه کسی مراجعه کنند .

مشکلات فاضلاب آبادان سالهاست زندگی در این شهر را برای شهروندان سخت کرده و روزانه در اکثر نقاط این شهر شاهد سر ریز فاضلاب و پساب در محدوده خیابان و کوچه ها هستند که تبدیل به یک معضل جدی شده است.

نبود چنین سیستمی شهروندان را با خطرات بیماری های پوستی و ریه ای مواجه می کند، کانالهای روباز ومتعفن فاضلاب محل زندگی انواع حیوانات موذی وبالقوه ناقل بیماری است و جولان موشهای بزرگ در کنار انواع حشرات در این کانالها منظره ای مشمئز کننده به وجود آورده است. 
بیش از نیمی از مناطق آبادان فاقد شبکه فاضلاب شهری هستند و با مشکل بسیار جدی سر ریز پساب های فاضلاب در میان کوچه ها و خیابان ها مواجه هستند ، واز آنجا که ساز و کارهای ابتدایی نیز در برخی از مناطق آبادان رعایت نشده با کوچکترین بارندگی، خیابانهای شهر سر ریز از آب باران آمیخته به فاضلاب وپساب می شود و تردد عابرین را با مشکل مواجه می کند. 

مناطق جمشید آباد، فیه، ذوالفقاری، احمد آباد، امیری، سده ومیدان طیب تا ایستگاه 12و بسیاری دیگر از مناطق آبادان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و بوی تعفن فاضلاب در این مناطق شهروندان را نگران کرده است . به کرات مشاهده شده توده های لجن انباشته شده در کانالهای بسیار قدیمی وفرسوده به شیوه ای سنتی خارج و درکنار دریچه ها انباشته می شود ومدتها در فضای عمومی درفضای آزاد رها می شود تا خشک شود ودراین مدت به انحای مختلف وارد زندگی مردم میشودولی کسی پاسخگو نیست .

مریم حقیقت یکی از شهروندان آبادان که در منطقه شطیط سکونت دارد با ابراز گلایه از شرایط نابسامان فاضلاب شهری گفت: چندین سال است مشکلات فاضلاب را به گوش مسئولان شهری منعکس کرده ایم ولی کسی صدای ما را نشنیده و تاکنون دراین محدوده از شهر هیچگونه اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است. 

وی افزود:معمولا همیشه فاضلاب شهری در خیابان های اصلی منطقه شطیط سرریز می شود و سلامت ساکنان بخصوص کودکان و افراد سالخورده را با خطر مواجه می کند. 

این شهروند آبادانی اظهار کرد: خیلی از نقاط شطیط فاقد شبکه فاضلاب است و خیابان هایی که از این شبکه برخوردار هستند هم بسیار فرسوده و قدیمی ودچار شکستگی های متعدد می باشد. 

رحمان غلامی دیگر شهروند ساکن منطقه فیه آبادان نیز می گوید : زندگی در این منطقه با سرریز شدن فاضلاب و آب های سطحی بسیار سخت است و خیلی از ساکنان این منطقه منازل خود را برای فروش گذاشته اند. 

وی افزود:خیلی از ساکنان این منطقه به این وضعیت معترض هستند ، اما گویا هیچ مسئولی از فرماندار تا رئیس آبفای آبادان صدای این اعتراض ها را نمی شوند. 

این شهروند تصریح کرد: بوی بد لجن و فاضلاب شهری بارها فرزندان ما را دچار بیماری های تنفسی و حتی پوستی کرده ولی باز هم مسئولان به این موضوع بی توجه هستند. 

منصور مجدمی یکی از شهروندان ساکن کوی ذوالفقاری آبادان نیز با اشاره به وجود آبهای سطحی و رویش نیزاردر اطراف منازل در برخی نقاط این منطقه گفت:کسی به فکر سلامت مردم در اینجا و بقیه مناطق حاشیه شهر نیست. 

وی افزود:کوچه ها هنوز پس از چندین سال آسفالت نشده و فرزندانمان برای رفتن به مدرسه باید از میان لجن و آب های فاضلاب شهری عبور کنند که در زمان بارندگی باعث کثیفی لباس های کودکان و انتقال میکروب و بیماری به داخل منزل می شود . 

وی اظهار کرد:با گذشت چندین سال از وعده های مسئولان استانی و شهرستانی در اجرای سامانه فاضلاب شهری ، هنوزما شبکه فاضلاب شهری نداریم. 

غفور پور شهروند خیابان اروسیه ابادان از سر ریز فاضلاب مدرسه ای در خیابان محل زندگی خود گله مند است و دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :از جنب دیوار مدرسه متوسطه محل ،پساب فاضلاب به خیابان ما سر ریز شده که بوی بد فاضلاب آزاردهنده و ناقل انواع میکرب و بیماری است .

وی ادامه داد : چندین بار به مدیر مدرسه در این خصوص گفته ایم ولی تا کنون هیچ نتیجه ای نداشته است ضمن اینکه این پساب تبدیل به فضایی امن برای جانوران موذی و حشرات مختلف شده است . 

*45 درصد آبادان فاقد شبکه فاضلاب شهری است 

حسن کمری رئیس شورای شهر آبادان اظهار کرد : 55 درصد از مناطق شهری آبادان از شبکه فاضلاب برخوردار هستند و 45 درصد دیگر شهر فاقد شبکه فاضلاب می باشند . 

وی اظهار کرد: 55 درصد مناطقی که دارای شبکه فاضلاب هستند هم مشکلاتی از قبیل شکستگی لوله ها، نشست شبکه و گرفتگی لوله ها روبرو هستند که این مشکلات سبب سرریز شدن فاضلاب شهری در میان کوچه و خیابان می شود . 

رئیس شورای شهر آبادان افزود : متاسفانه اداره آبفا آبادان، فاضلاب شهری را به سمت برخی کانال های دفع آب سطحی هدایت می کند که این مساله شهرداری را نیز در دفع آب های سطحی با مشکل مواجه کرده است. 

کمری تصریح کرد:ایجاد شبکه در 45 درصد از نقطه شهر باید در الویت اقدامات آبفا آبادان باشد و با احداث شبکه در این نقاط می توان آب های سطحی ناشی از بارندگی را نیز به راحتی دفع کرد تا به گنداب تبدیل نشوند.

* 10 هزار میلیارد ریال برای حداث و تصحیح شبکه فاضلاب شهری آبادان 

علیرضا خلیلی نیا رئیس اداره امور آب و فاضلاب آبادان نیز به ایرنا گفت : برای تصحیح شبکه آبفا آبادان به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. 

وی اظهار کرد:یکی از دلایل سرریز فاضلاب در آبادان، فرسوده و قدیمی بودن شبکه آب و فاضلاب این شهرستان می باشد که 45 درصد از نقاط شهر فاقد شبکه آب و فاضلاب است و باید طرح ایجاد شبکه فاضلاب این مناطق اجرایی شود. 

وی اظهار کرد : آذر ماه سال جاری کار لوله گذاری مناطق امیر آباد، بخشی از فیه و نقاط پراکنده مانند سده، شطیط، ذوالفقاری و آبادان مرکزی با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال از طریق اوراق خزانه آغاز می شود. 

رئیس اداره امور آب و فاضلاب آبادان گفت:البته شهرداری متولی دفع آب های سطحی در شهر است و با توجه به اینکه در زمان جنگ شبکه دفع آب های سطحی آبادان از بین رفته، آب های سطحی به شبکه فاضلاب هدایت می شود. 

خلیلی نیا تصریح کرد:برای ایجاد شبکه در 45 درصد از نقاط شهر که فاقد شبکه فاضلاب می باشد نیاز به تصحیح کامل شبکه موجود فاضلاب شهر است که با اعتبارحدود 10 هزار میلیارد ریالی می توانیم پروژه فاضلاب را به اجرا برسانیم . 

*اختصاص بیش از 95 میلیار ریال اعتبار برای اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری آبادان

عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از آغاز اجرای فاز نخست اصلاح و تعویض شبکه آب و فاضلاب آبادان از پایان آذر ماه گفت و اظهار کرد : برای اصلاح و تعویض شبکه آب و فاضلاب آبادان از ابتدای سال 96 تفاهمنامه رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان میان سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و استانداری خوزستان در سه بخش اصلی آبرسانی، ساخت تاسیسات فاضلاب شهری و اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری به ارزش 95 هزار و 417 میلیارد ریال امضا شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در فاز نخست این تفاهم نامه از ماه جاری شرکت آبفا استان خوزستان به عنوان مجری طرح، کار اصلاح و تعویض شبکه آب و فاضلاب آبادان را از مناطق فاز ۱ و ۲ و ۳ و ۴ امیر آباد و فیه آغاز خواهد کرد که امیدواریم فاز نخست طی یکسال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

نماینده مردم آبادان افزود: اعتبار فاز نخست در حدود 300 میلیارد ریال است و در مجموع حدود 1500 میلیارد ریال برای تکمیل طرحهای آب و فاضلاب آبادان در نظر گرفته شده است که پس از 6 سال توقف با پیگیری نمایندگان آبادان از سر گرفته خواهند شد.

نماینده مردم آبادان با اعلام اینکه پس از 30 سال از پایان جنگ تحمیلی تنها 30 درصد شبکه آب و فاضلاب آبادان بازسازی شد عنوان کرد: شبکه مدرن قبل از جنگ تحمیلی آب و فاضلاب آبادان متاسفانه اکنون به فرسوده ترین شبکه تبدیل شده و مشکلات فراوانی برای شهروندان آبادانی بوجود آورده است و امیدواریم با طرح های موجود طی سه سال مشکلات شبکه آب و فاضلاب ابادان مرتفع شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار