تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۵۷۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روحیه جهادی تدریس در مناطق سخت گذر دزفول
روحیه جهادی تدریس در مناطق سخت گذر دزفول احمدفداله و دره کاید منطقه ای دور افتاده از شهر دزفول هستند که به دلیل محرومیت کمتر معلمی داوطلب آموزش و تدریس در این منطقه می شود. نداشتن جاده مناسب و قطع ارتباط در فصل بارندگی و برف به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن تنها یکی از مشکلات این منطقه محروم و دور افتاده است.

برای سفر به منطقه احمدفداله و دره کاید در آخرین نقطه از محدوده جغرافیایی شهرستان دزفول در دل رشته کوه زاگرس باید خودرویی مجهز و چند بشکه بنزین به همراه داشت. طی کردن مسیر 120 کیلومتری شهر دزفول تا منطقه احمدفداله و دره کاید با شیب های تند و پرتگاه های خطرناک نیازمند بیش از هفت ساعت رانندگی در جاده ای سنگلاخ است. 

این در حالی است که دسترسی به کانون های پراکنده اسکان عشایر و روستاییان در این منطقه مستلزم طی کردن مسیرهای مالرو در دل کوه است.
 
پراکندگی کانون های اسکان عشایر و روستاییان در منطقه احمدفداله و دره کاید شهیون موجب شده تا متناسب با جمعیت ، مسافت و فاصله روستاها ، مدارسی در چند نقطه در این دهستان با پراکندگی بسیار برپا شود تا دانش آموزان ساکن این منطقه دور افتاده نیز از نعمت سواد و آموزش بهره مند شوند. اما آنچه که روند آموزش و تحصیل این دانش آموزان را شتاب بخشیده حضور شبانه روزی معلمانی است که با ترک خانه و کاشانه راهی مناطق دور افتاده شده و با حداقل امکانات مسئولیت آموزش و تحصیل این دانش آموزان را بر عهده گرفته اند. 

زوج جوانی که زندگی خود را وقف آموزش دانش آموزان کرده اند 

'محمد ایسوند حیدری' تنها معلم دبستان شهید بهشتی روستای چشمون منطقه احمد فداله که به همراه همسرش ' صدیقه نصیری ' که در آموزش دانش آموزان وی را یاری می کند در حالی مسایل و مشکلات 40 دانش آموز ابتدایی این مدرسه را بیان می کند که توجهی به مشکلات و کمبودهای زندگی خود در این منطقه دور افتاده و محروم از امکانات نداشته و تنها توجه و خواسته اش تامین وسایل کمک آموزشی برای کمک به آموزش کودکان است. 

وی گفت: 40 دانش آموز پسر و دختر از پیش دبستانی تا پایه ششم ابتدایی در این دبستان که در روستای چشمون بنا شده تحصیل می کنند اما آنچه که آینده این دانش آموزان را تهدید می کند رها کردن تحصیل پس از پایه ششم دبستان به دلیل نبود دبیرستان دوره اول و دوم در منطقه است. 

این معلم که در استخدام آموزش و پرورش منطقه سردشت است افزود: تعدادی از دانش آموزان پسر این منطقه برای ادامه تحصیل راهی مدرسه شبانه روزی شهر سردشت می شوند اما خانواده بسیاری از دانش آموزان دختر تمایل به ادامه تحصیل فرزندان خود در منطقه و شهری دور از خانواده را ندارند لذا دختران برخوردار از هوش و استعداد بالایی پس از کلاس ششم دبستان، تحصیل را رها می کنند. 

حیدری با ابراز نگرانی نسبت به آینده هفت دانش آموز کلاس ششم این دبستان بیان داشت:10 مدرسه در دهستان احمدفداله و مناطق اطراف آن وجود دارد که سالانه بین 70 تا 100 دانش آموز آنها پس از طی کردن پایه ششم ابتدایی ترک تحصیل می کنند لذا ایجاد یک دبیرستان دوره اول و دوم متوسطه در این منطقه دور افتاده که نزدیکترین دبیرستان به آن نیازمند طی کردن مسیری کوهستانی و سخت گذر در مدتی حدود هشت ساعت است ضروری است تا امکان ادامه تحصیل دانش آموزان به ویژه دختران دانش آموز فراهم شود. 

وی گفت: در شرایطی که با وجود خرابی جاده، اداره برق برای برقرسانی تیرهای برق را به منطقه منتقل کرده ، امکان انتقال کانکس برای احداث یک دبیرستان در این منطقه وجود دارد که همت مسئولان و مشارکت خیرین مدرسه ساز کشور را طلب می کند. 

حیدری به شرایط سخت زندگی معلمان در مناطق دورافتاده و سخت گذر احمدفداله و دره کاید و مودوآرپنا، همچنین مشکل رفت و آمد 20 معلم مستقر در مدارس منطقه احمدفداله تا بعد از سالند و گاگلینه به شهر دزفول به وسیله نیسان وانت به عنوان یک مشکل جدی اشاره کرد و خواستار حل آن با تدبیر مسئولان استانی شد.

وی افرود: هر معلم پس از 20 روز اقامت و دایر کردن کلاس می تواند 10 روز به مرخصی برود اما به دلیل نبود جاده مناسب و سخت گذر و خطرناک بودن جاده و نیز مسدود شدن جاده در برخی ایام به دلیل بارندگی، معمولا معلمان چند ماه از سال را پیوسته در این مناطق بسر برده ضمن اینکه برای بهره مندی حداکثری از فرصت آموزش، مدارس در این مناطق محروم در روزهای تعطیل نیز دایراست. 

وی با بیان اینکه برخی این دانش آموزان حتی با تلویزیون به عنوان یک وسیله آموزشی و سرگرمی بیگانه اند گفت: تامین وسایل کمک آموزشی ، پوشاک و لباس مناسب ، بلندگو و تلویزیون برای پخش فیلم آموزشی ، و نیز مسواک و خمیردندان و نیز ماشین اصلاح برای کوتاه کردن موی سر دانش آموزان، همچنین وسایل بازی از نیازهای ضروری دانش آموزان این مناطق محروم است. 

حیدری اظهار کرد:از آنجا که دبستان شهید بهشتی چشمون از نعمت برق برخوردار است لذا تامین یکدستگاه تلویزیون با گیرنده دیجیتال و نیز دستگاه پخش سی دی برای پخش برنامه های آموزشی برای دانش آموزان این دبستان و دبستان های مجاور ضروری است. 

صدیقه نصیری همسر این معلم که زندگی در منطقه دور افتاده در کنار عشایر و روستاییان را به زندگی در شهر با امکانات رفاهی مناسب ترجیح داده و راهی دهستان احمدفداله شده نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به عشق کمک به تعلیم و تربیت کودکان ، در کنار همسرم در امر آموزش آنان تلاش می کنم و این تلاش در بسیاری از موارد تنها به ساعات اداری محدود نمی شود. 

وی با بیان مشکلات دانش آموزان این منطقه به ویژه مشکلات دندانی گفت: طبق بررسی انجام شده بیشتر دانش آموزان منطقه احمدفداله دندان سالم ندارند و حتی دندان دایمی برخی از آنها خراب است که نیاز است ضمن غربالگری دانش آموزان این منطقه از نظر بیماری دهان و دندان نسبت به تامین مسواک و خمیردندان برای آنها که از خانواده ضعیف و کم در آمد هستند اقدام شود تا روش صحیح مسواک زدن را به آنها آموزش دهیم. 

وی همچنین از نبود وسایل بازی برای تفریح دانش آموزان این دبستان به عنوان یک مشکل در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان نام برد و اظهارکرد:با تامین امکانات حداقلی و وسایل تفریحی و ورزشی می توان دانش آموزان را برای ساعاتی به فعالیت های ورزشی تشویق کرد. 

این بانوی علاقه مند به آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان منطقه محروم احمدفداله که بدون هیچ چشم داشتی در کنار همسر معلم خود ، کودکان را در فراگیری دانش یاری می کند همچنین با قدردانی از خیرین در کمک به این کودکان محروم از امکانات گفت: از خیرین انتظار می رود با ساخت یک واحد آموزشی متوسطه امکان ادامه تحصیل دانش آموزان مناطق محروم و دور افتاده احمدفداله و دره کاید را فراهم کنند. 

مدیر آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول نیز با تشریح مسایل و مشکلات این منطقه آموزشی به ویژه مناطق دورافتاده احمدفداله ، دره کاید و سایر مناطق کوهستانی و سخت گذر گفت: معلمان شاغل در مدارس عشایری و روستایی این مناطق دور افتاده با اخلاص و جهادی عاشقانه به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان مشغول هستند. 

محمدرحیم کریمی ، تامین آب و برق و امکانات مناسب آمد و شد را حق طبیعی معلمان شاغل در این مناطق دور افتاده دانست و افزود:این معلمان بیش از نیمی از سال را در مناطق دور افتاده و سخت گذر سپری می کنند لذا جا دارد تا دستگاه های متولی امکاناتی چون آب ، برق و خودروی مناسب را برای تردد آنها تامین کنند ضمن اینکه به دلیل پراکندگی دانش آموزان در روستاهای منطقه تامین وسیله مناسب برای انتقال دانش آموزان به مدارس متوسطه ضروری است تا مانع ترک تحصیل آنها شد. 

وی اظهارکرد:با توجه به سخت گذر بودن روستاهای منطقه به ویژه احمدفداله و دره کاید تردد 50 معلم به این روستاها به سختی و با وانت انجام می شود. 

مدیر آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول اعتبار اختصاص یافته به این منطقه آموزشی را با توجه به گستردگی حوزه جغرافیایی و نیز پراکندگی مدارس روستایی کافی ندانست و گفت: تخصیص اعتبار ویژه به آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان ضروری است. 

کریمی به موفقیت های دانش آموزان این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: برخی دانش آموزان این منطقه علاوه بر موفقیت در آزمون سراسری و قبولی در رشته های پزشکی ، از نظر رتبه آموزشی در خوزستان جایگاه خوب و قابل قبولی دارند اما ادامه این روند نیازمند کمک های ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش ، استاندار خوزستان ، مسئولان محلی و نیز خیرین به ویژه در زمینه تامین نیازهای آموزشی و کمک آموزشی است. 

تعداد مدارس زیر پوشش منطقه آموزش و پرورش سردشت 130 واحد آموزشی با جمعیت دانش آموزی 6 هزار و 500 نفر است. 

'احمد فداله' و 'دره کاید' واقع در دل رشته کوه زاگرس در بخش کوهستانی شهیون دزفول مناطقی بکر و سرشار از ظرفیت های طبیعی هستند که دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده مناسب به سختی امکانپذیر است. 

فاصله شهر دزفول تا دهستان های احمد فداله و دره کاید 120 کیلومتر بر روی تابلویی در ابتدای این جاده حک شده اما برای دسترسی به اهالی ساکن در این منطقه و بررسی مشکلات آنها باید حدود 200 کیلومتر با خودرویی کمک دار در جاده ای کم عرض ، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه های خطرناک بیش از هشت ساعت رانندگی کرد. 

جاده 120 کیلومتری دزفول تا دهستان های احمدفداله و دره کاید با وجود سخت گذر و سنگلاخی بودن در هر بارندگی در فصل پاییز و زمستان مسدود شده و عملا ارتباط زمینی این مناطق با یکهزار و 200 خانوار پراکنده روستایی و عشایری برای چند روز قطع می شود به طوریکه تنها از طریق بالگرد می توان به این مناطق دسترسی پیدا کرد. 

پراکندگی جمعیت تامین زیر ساخت هایی چون آب ، برق ، مدرسه ، خدمات بهداشتی و درمانی را در این منطقه کوهستانی به دلیل نبود جاده مناسب سخت و هزینه بر کرده است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار