تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۵۷۵۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امام جمعه آبادان:
خشت کج اول مشکلات آبادان در زمان بازسازی نهاده شد
امام جمعه آبادان گفت: مشکلات آبادان مربوط به این دولت و آن دولت نیست بلکه از زمان بازسازی خشت اولش کج نهاده شد. 

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور در جلسه شورای اشتغال شهرستان آبادان افزود: اینکه می دانیم آبادان جزو اولین ها بوده اما وضعیت کنونیش مورد وثوق مردم نیست در واقع تلنگری است به مدیران اجرایی، آنچه از این روزهای آبادان می شنویم و می بینیم دلمان را به درد می آورد. 

وی اظهار کرد: مشکلات آبادان مربوط به این دولت و آن دولت نیست بلکه از زمان بازسازی خشت اولش کج نهاده شد. در آبادان ۱۳ هزار بیکار ثبت شده وجود دارد و این در حالی است که اگر افراد ثبت نام نشده را نیز به آن اضافه کنیم آنگاه رقم بیکاران در این شهرستان بسیار بالاتر از آمارهای موجود می شود. 

حجت الاسلام ابراهیمی پور تصریح کرد: تاسف می خوریم که با وجود تمام ظرفیت های این شهرستان نتواسته ایم در طول ۲۰ سال کاری اساسی برای آبادان انجام دهیم.
 
امام جمعه آبادان گفت: امروز مردم آبادان کارد به استخوانشان رسیده به گونه ای که دیگر تاب تحمل هیچ چیزی را ندارند. کشاورزی منطقه چند سال است که قرار بود انجام شود اما هنوز هیچ خبری خوبی در این باره نیست. پنج سال پیش در دولت قبل وقتی استاندار خواست به رئیس جمهور گزارش دهد گفت تاکنون ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی بهسازی و تسطیح شده و این یعنی در طول ۲۵ سال فقط ۵۰ درصد کار انجام شده و بر این اساس ۲۵ سال دیگر برای اتمام کار نیاز است تازه اگر کارهای انجام شده از انتفاع نیفتاده باشد. 

حجت السلام ابراهیمی پور افزود: کشاورزی، شهرکهای صنعتی، پالایشگاه، گمرک، بندر و منطقه آزاد داریم اما وضعیت بیکاری مردمانمان نگران کننده است. گفته اند از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴چهار هزار شغل ایجاد شده است؛ حا سئوال این است که چند درصد از این مشاغل پایدار است. به صرف اینکه یک نفر یک ماه سر کار بوده نمی شود گفت که شغل ایجاد کرده ایم. 

وی اظهار کرد: برادران عرب ما زمین های کشاورزیشان خشک شده است، سد زدند و آبها را به جای دیگر انحراف دادند اما به هر حال مردم مطالباتی دارند که باید پاسخ داده شود. 

امام جمعه آبادان افزود: در بحث فاز ۲ پالایشگاه مسئولان مربوطه بایستی پیمانکاران و نیروهای مورد نیاز در انجام پروژهایشان شان را از منطقه بگیرند  ضمن آنکه پالایشگاه نیز بحث آموزش افراد را نیز عهده دار شود. 

حجت الاسلام ابراهیمی پور اظهار کرد: گمرک باید احیا شود. موضوع لایروبی اروند رود باید به طور جدی دنبال شود اگر چه بیان این موضوع از زبان رئیس جمهور شیرین بود اما رفته رفته به دلیل راکد ماندن اقدامات در کام مردم تلخ شد. 

مدیران آبادان برای اجرای پروژه ها از نیروهای بومی استفاده کنند 

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدیران شهری آبادان برای اجرای پروژه ها از پیمانکاران و نیروهای بومی استفاده کنند.

عامر کعبی در جلسه شورای اشتغال شهرستان آبادان اظهار کرد: آنچه دولت تاکنون برای آبادان انجام داده، ایجاد سازمان منطقه آزاد اروند و اجرای فاز ۲ پالایشگاه به عنوان دو فرصت در ایجاد اشتغال منطقه است. طرح مقام معظم رهبری در بحث تسطیح اراضی و آبی که از این طریق به نخلستانها منتقل می شود و اکنون نیز بخش عمده ای از آن اجرا شده می تواند زمینه اشتغال زیادی را موجب شود. 

وی تصریح کرد: با توجه بر اهمیت جغرافیایی شهرهای آبادان و خرمشهر و هم مرز بودن با کشور تشنه تجارت و بهداشت و کالا به نام عراق و مصوبه اخیری که در رابطه با حذف روادید اتباع خارجی که از عراق به منطقه آزاد وارد می شوند و سرمایه گذار بخش خصوصی که می تواند موتور محرکه شهرهای آبادان و خرمشهر باشد، به زودی شاهد رونق و توسعه فعالیتها و ایجاد اشتغال در منطقه خواهیم بود. 

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست. مشکل با حضور مردم و مشارکت بخش خصوصی حل می شود. دولت به عنوان حامی از آنها حمایت و پشتیبانی می کند. آماری که اداره کار به ما ارائه می کند تنها آمار ثبت شده ها است و لذا نمی توان نرخ بیکاری را بر این اساس قبول کرد. به جای آن باید آنچه در کوچه و خیابانهای شهر قابل لمس است را ملاک قرار داد، نرخ بیکاری بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود. 

کعبی در قالب راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی آبادان افزود: نخست آنکه فاز ۲ به عنوان بخشی از زمینه رفع بیکاری در زمان حاضر کارش شروع شده و ۵۰۰ نفر نیز به سر کار رفته اند و عمده آنان نیز آبادانی هستند، اما ما نظرمان آنست که بایستی ۱۰۰ درصد آبادانی ها مشغول به کار شوند مگر آنکه نیروهای تخصصی مورد نیاز در این جا نباشد. 

وی اظهار کرد: پالایشگاه آبادان این ظرفیت را دارد که برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر از تولیدات خود، پتروشیمی هایی را ایجاد کند که با توجه به معافیت های گمرکی و قیمت تمام شده کالا در منطقه بسیار پائین می آورد و مشوق سرمایه گذار خواهد بود. 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث تجارت، کشتیرانی و گردشگری در منطقه ظرفیت های زیادی هست که با ارائه تسهیلات می توان ظرفیت های اشتغالی زیادی را موجب شد. منطقه آزاد اروند که با هدف رفع مشکلات اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد شده اما چون در ۱۰ سال گذشته مشغول تکمیل زیرساختهای این دو شهر بوده لذا در بحث ایجاد اشتغال به هدفی که برایش تعریف شده بود نرسیده است و حرکت در این باره کند است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فرصت های شغلی در آبادان در شهرکهای صنعتی نهفته است که نیاز به چرخش مالی دارند، افزود: منطقه آزاد اروند باید بخشی از درآمدهای بالایی که در اختیار دارد را به شهرکهای صنعتی تزریق کند که این امر می تواند سبب رونق شهرهای آبادان و خرمشهر شود، استاندار می تواند در نشستی با هیئت مدیره منطقه آزاد اروند مجوزی را در این زمینه بگیرد. 

وی اظهار کرد: آنچه مدیران شهری باید به آن اعتقاد داشته باشند آنکه محصولات مورد نیاز واحدهای متبوعه شان را بایستی از شهرکهای صنعتی آبادان و خرمشهر بخرند ضمن آنکه در بحث اجرای پروژه هایشان از پیمانکاران و نیروهای بومی بهره بگیرند.

برنامه‌های توسعه‌ای آبادان را تعریف کرده‌ایم

 فرماندار آبادان گفت: برنامه‌های توسعه‌ای را در قالب کوتاه، میان و بلندمدت تعریف کرده‌ایم که به زودی تحویل استانداری نیز می‌شود.

 عزیزاله شهبازی در جلسه شورای اشتغال شهرستان آبادان افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ جمعیت شهرستان آبادان ۳۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۲۴۰ هزار نفر در آبادان، ۱۱ هزار نفر در اروندکنار، هفت هزار نفر در چوئبده، ۱۶ هزار نفر در روستاهای بخش اروندکنار و ۴۷ هزار و ۳۷ نفر در روستاهای بخش مرکزی و اروند زندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ درصد جمعیت شهرستان آبادان روستا نشین هستند، اظهار کرد: از ۷۴ روستای موجود در شهرستان هفت روستا در منطقه آزاد اروند قرار دارند.

به گفته وی مزیت های نسبی آبادان برای سرمایه گذاری در بخشهای کشاورزی، آبزی پرور، صنعت، تجارت و بازرگانی است.

فرماندار آبادان تصریح کرد: خرمای تولید در نخلستانهای آبادان علاوه بر مصرف داخلی به خارج کشور نیز صادر می‌شود. در بخش آبزی پروری نیز بزرگترین سایت پرورش میگو به مساحت پنج هکتار در چوئبده قرار دارد.

شهبازی گفت: چهار شهرک صنعتی در آبادان داریم که در سالهای گذشته به دلیل وجود تحریمها و نبود سرمایه تعطیل بودند اما اخیرا ۱۷ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان اینکه تجارت و بازرگانی، منطقه آزاد اروند و بازارچه مرزی اروندکنار از دیگر ظرفیت های شهرستان آبادان است، افزود: به رغم پیگیریهای فراوان انجام شده اما تاکنون بازارچه مرزی اروندکنار نتوانسته برای مردم نفعی در بر داشته باشد.

وی اظهار کرد: همچنین سه بندر و سه گمرک داریم که از آنها در زمینه صیادی و تجاری استفاده می‌شود.

شهبازی گفت: در بخش آبزی پروری نیز قرار است تا سازمان آب و برق زیرسازی لازم را برای ایجاد مزارع پرورش ماهی انجام دهد که تاکنون ۳۶ مزرعه آن آماده سازی شده است.

فرماندار آبادان اظهار کرد: طبق برنامه ۵ ساله ششم باید ۹۷۰ هزار نفر مشغول به کار شوند که بر این اساس برنامه ریزی ها انجام شده برای ایجاد این حجم از اشتغال ۷۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، این کار به سرانجام نمی رسد به جز آنکه سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی به کار ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های اشتغال زایی به مدد ظرفیت جغرافیایی و هم منطقه آزاد برای سرمایه گذاری در آبادان مهیا است، تصریح کرد: هر ظرفیت شغلی در منطقه تعریف می‌شود نیروهای مورد نیاز برای اجرایش بر اساس فراخوان انجام می‌شود، در فاز ۲ پالایشگاه آبادان اولویت جذب نیرو با آبادانی هاست.

شهبازی یادآور شد: ۱۳ هزار نفر از طریق سایت ثبت نام در فاز ۲ نامنویسی کرده اند که قرار است هشت هزار نفرشان به کار گرفته شوند.

وی با ابراز امیدواری از ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در آبادان گفت: شهر آبادان را به دو بلوک منطقه آزاد و خارج از منطقه آزاد تقسیم کرده‌ایم و برنامه‌های توسعه‌ای را در قالب کوتاه، میان و بلندمدت برایش تعریف کرده‌ایم، به زودی این برنامه‌های را به استانداری نیز تحویل می دهیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار