تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۵۷۶۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز:
هفته پژوهش نباید به برنامه‌های تکراری محدود شود
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هفته پژوهش نباید به برنامه‌های تکراری محدود شود. باید چالش‌هایی به بحث گذاشته شود و سیاست‌هایی که سالیان متمادی اجرا می‌شد، مورد نقد و بازنگری قرار گیرد. 

غلامحسین خواجه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز دوشنبه 20 آذرماه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در باب اهمیت پژوهش‌، هفته‌ای به نام هفته پژوهش نامگذاری شده و ما هر سال در این هفته از پژوهشگران برتر تقدیر می‌کنیم. 

وی افزود: ارج نهادن به پژوهشگران، بیان موانع و مشکلات پژوهش، ترویج فرهنگ پژوهشی، ارائه راهکارها برای رفع موانع، انعکاس فعالیت‌های پژوهشی کشور توسط رسانه‌ها و... از مباحثی است که در هفته پژوهش می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. اما مهم این است که در پژوهش به دنبال چه هستیم و استراتژی ما چیست. 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: هر سال پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی که کار پژوهشی محسوب می‌شوند به تعداد زیادی انجام می‌شود و هزینه قابل توجهی نیز برای آنها صرف می‌شود. حاصل این کارها اغلب می‌تواند در یک مقاله به چاپ برسد و در خیلی از موارد نیز چاپ نمی‌شود. باید دید آیا موضوعات این پایان‌نامه‌ها گره‌ای از مشکلات کشور باز می‌کند و هدف ما از این پژوهش‌ها چیست؟ 

خواجه با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌های ما منجر به گره گشایی نمی‌شود و نتیجه ملموسی ندارد، تصریح کرد: باید اعتماد و اطمینان سازمان‌ها و صنایع را جلب کنیم. اکنون وزارت نفت در ساخت پمپ‌های SRP به دانشگاه شهید چمران اعتماد کرد و دانشگاه نیز در انجام این کار سرفراز بود. اگر صنایع به دانشگاه‌ها اعتماد کنند، حتما پاسخ خواهند گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: ما در مجموعه مدیریت دانشگاه برآنیم که تا جای ممکن پژوهش هدفمند شود. گرچه بسیاری از فعالیت‌های ما تحت تأثیر برخی سیاست‌های کلی است، محققان ما باید برنامه‌ای پژوهشی داشته باشند و در قالب آن فعالیت کنند. هفته پژوهش نباید به برنامه‌های تکراری محدود شود. باید چالش‌هایی به بحث گذاشته شود و سیاست‌هایی که سالیان متمادی اجرا می‌شد، مورد نقد و بازنگری قرار گیرد. 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه، مسئولیت ارزیابی بخش‌های مختلف دانشگاه را بر عهده دارد و از سال گذشته فعالیت خود را در مرحله اول از ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آغاز کرد. 

خواجه عنوان کرد: رویکرد دانشگاه در سیاست‌های پژوهشی مثبت است و امیدواریم این رویکرد در آینده نتایج خود را نشان دهد. 

وی گفت: سرمایه‌گذاری در احداث مراکز آموزشی و تحقیقاتی با وزارت نفت، فعال کردن فعالیت‌های بین‌المللی، راه‌اندازی دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی، پذیرش دانشجویان خارجی، انعقاد چندین تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های معتبر خارجی و افزایش قطب‌های علمی دانشگاه در آینده رخ خواهد داد. امیدواریم بتوانیم در سال آینده فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم و ارزیابی مثبت‌تری از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه ارائه کنیم. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار