تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۵۷۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عدم تامین حقابه تالاب ها یکی از دلایل ایجاد کانون های گرد و خاک در خوزستان است
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از دلایل ایجاد کانون های گرد و خاک خوزستان را کاهش منابع آبی دانست و افزود: مدیریت آب به گونه ای که حقابه تالاب ها و هورها تامین شود قطعا میزان گرد وخاک وارد شده به شهر اهواز را کاهش می دهد.

فرهاد سرداری دوشنبه در حاشیه بازدید از کانون های گرد و خاک جنوب شرق اهواز افزود: از 6 و نیم میلیون هکتار عرصه های خوزستان حدود یک میلیون و 270هزار هکتار آن بیابان است که حدود 700 هزار هکتار آن تحت تاثیر فرسایش بادی و 350هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی هستند.

سرداری با بیان اینکه بحران گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته سبب جدیت بیشتر برای مقابله با کانون های ریزگرد در خوزستان شد ، اظهار کرد: اراضی جنوب شرق اهواز یکی از هفت کانون بحرانی ریزگرد در استان است.

وی با تاکید بر اینکه 42هزار هکتار کانون فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز وجود دارد افزود: قرار است در یک برنامه سه ساله این اراضی به روش های مختلف تثبیت شوند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در جنگل های دست کاشت حدود 76 درصد سبزینگی وجود دارد گفت: در سال 1395 اعتباری معادل 300 میلیارد ریال در دو بخش بیولوژیک و آب برای کنترل ریزگردهای خوزستان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: سال 1395 در بخش بیولوژیک حدود پنج هزار هکتار عرصه در قالب 73 قطعه نهال کاری شد، برای تامین آب نیز کانال 22 کیلومتری با 2 ایستگاه پمپاژ و 30 حوضچه برداشت آب احداث شده است.

سرداری با اشاره به اعتبار هزار و 500 میلیارد ریالی سال 1396 برای مقابله با گرد و غبار و بیابان زدایی استان خاطر نشان کرد: قرار است 10هزار هکتار مالچ پاشی به همراه نهالکاری، 10هزار هکتار نهالکاری،27هزار هکتار عملیات قرُق، 12هزار هکتار عملیات مدیریت چرا و 400هکتار بوته کاری صورت گیرد.

وی افزود: اعتبارات این طرح از صندوق توسعه ملی، طرح های تملک و دارایی سرمایه سازمان جنگل ها و مقداری نیز بودجه استانی است. 

سرداری در بخشی دیگر از این گفت وگو افزود: از مجموع هزار و 590 میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیابان زایی در سراسر کشور، بیش از 50درصد به استان خوزستان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بیش از 820 میلیارد ریال از این اعتبار به خوزستان تزریق می شود یادآور شد: این امر نشان دهنده آنست که سازمان جنگل ها و مراتع به دلیل وجود حساسیت های خوزستان و به ویژه اهواز، توجه جدی به بیابان زدایی در این استان دارد.

بنابراین گزارش، هفت کانون ریزگرد هورالعظیم با 53 هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با 113 هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.

بزرگترین کانون ریزگرد خوزستان با 113هزار هکتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد که همین کانون عامل عمده ورود ریزگردها به شهر اهواز است.

بالغ بر 350هزار هکتار شن زار و ماسه زار وجود دارد که از شمال غرب تا جنوب شرق امتداد یافته اند.

در سال گذشته پنج هزار هکتار از اراضی این کانون نهال کاری شد و امسال نیز حدود 30هزار هکتار از اراضی به شیوه های نهال کاری و کشت بیولوژیک تثبیت خواهند شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار