تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۵۷۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرگ؛ تنها ارثیه کارون برای میراث‌داران خوزستانی/قحطی آب در جزیره‌ای به‌نام ایذه!
با توجه به وجود چند سد بزرگ در استان خوزستان، غرق شدن شهروندان و تشنگی مردم در کنار آنها تنها راه آورد دست بردن انسان در طبیعت این دیار بوده است.

این‌روزها باز هم از رسانه‌ها صحبت انتقال آب کارون و سرشاخه‌های آن برای توسعه کشاورزی و صنعت در استان‌های کویری به گوش می‌رسد، توجهی که در میان عدم وجود حتی یک خوزستانی در کابینه دولت دوازدهم در حال محقق شدن است.

این روزها و در هوای سرد پاییزی که مصرف آب در بسیاری از مناطق و شهرهای استان خوزستان کاهش پیدا کرده است، قطعی روزانه آب و مردم ظرف به‌دست را می‌توان به خوبی دید که برای تامین آب شرب خود در اکثر ساعات روز به تکاپو می‌افتند.

شهرستان ایذه به عنوان یکی از قطب‌های تولید برق و انرژی در استان خوزستان و حتی خاور میانه و با داشتن دو سد بزرگ کشور یعنی کارون 3 و کارون 4 دردهای آشکارتری دارد، دردهایی که در سایه بی‌تدبیری دولت‌ها تا به امروز به‌وجود آمده و هر روز بیشتر از روز گذشته سر باز می‌زنند.

تصویر اینکه در کنار چندین میلیون متر مکعب آب در ماه‌های مختلف خبر فوت و مرگ شهروندان در دریاچه بزرگترین سدهای خاورمیانه را بشنوی ولی همین مردم از آشامیدن این آب محروم باشند کمی خنده و بیشتر تاسف‌بار به نظر می‌رسد.

با وجود داشتن این سدها و آب‌های محصور شده در میان غول‌های بتنی اطراف شهرستان ایذه، تامین آب روزانه این مردم از طریق حفاری چاه صورت گرفته و از این رو در سال‌های اخیر به دلیل پایین آمدن عمق آن، تامین آب با مشکل مواجه شده و مساله آب در این دیار در حال تبدیل به یک بحران شده است.

با این وجود دولت همچنان بر انتقال آب برای توسعه پارک‌ها و آکواریوم در استان‌های مرکزی کشور تاکید داشته تا همین بازمانده نهایی آب در این استان و شهرستان‌های نیازمند نیز بر آنها بسته شود و کوچ اجباری از دیار نیاکانی خود در سرلوحه تمام شهروندان خوزستانی قرار گیرد.

در این بین سکوت سیاسیون استان خوزستان و کم‌کاری موکلان مردم در خانه ملت از گذشته باعث شده این مساله و تاکید بر انتقال آب توسط دولت‌ها به روشنی ذکر شود و بر انتقال کارون این رود اجدادی به سرزمین‌های کویری تاکید شود، سکوتی که پس از چند دهه در روزهای اخیر توسط نمایندگان استان خوزستان شکسته شد تا اینکه کورسوی امیدی برای مردمان این استان روشن بماند.

با این حال بنابر گزارشات اعلام شده عمق تامین آب از طریق حفاری چاه در شهرستان از ایذه در سال‌های اخیر از 10 متر به 350 متر رسیده است و با توجه به عدم بارش‌های مناسب در سال‌های اخیر و امسال باید در سال آینده شاهد روزهای قحطی آب در این دیار باشیم.

* اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی جدی در مصرف آب ضروری است

غلامرضا نعمتی با اشاره به کمبود آب در شهرستان ایذه و تلاش برای تهیه آب شهروندان اظهار کرد: از ابتدای این ماه طرح آزمایشی جریان آب شهری از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب آغاز شد.

وی با بیان اینکه طول شبکه لوله‌کشی آبرسانی به شهر ایذه ۲۸۰ کیلومتر است افزود: این میزان متراژ لوله کار آبرسانی به ۴۰ هزار مشترک را انجام می‌دهد.

رئیس اداره آب و فاضلاب ایذه تصریح کرد:  افت فشار در برخی از مناطق به‌دلیل فشار و استفاده بالای مشترکان‌ از آب در زمان باز شدن شیر مخزن تامین آب شهر و قبل از فشارگیری لوله‌های شهر است و از این‌رو در برخی از محلات افت فشار به‌وجود می‌آید.

نعمتی گفت: آب ایذه تنها از طریق حفر چاه تامین می‌شود و از این رو عمق حفاری برای آب به ۳۸۰ متر رسیده و خروجی آب از ۳۰ لیتر آب در ثانیه به ۱۰ لیتر تبدیل شده است که با این وجود احتمال به‌وجود آمدن بی آبی در سال آینده دور از انتظار نیست و لازم است با اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی جدی در مصرف آب از هدر رفت آن جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: با کمبود آب در ایذه مواجه هستیم و به‌دلیل عدم وجود آب جاری در این شهر راهی جز حفر چاه برای سازمان به منظور تامین آب شهروندان وجود ندارد.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
نوش جونشون ...
:
:
:
آخرین اخبار