تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۵۷۸۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم ایذه در مجلس مطرح کرد
ورود کمیسیون انرژی مجلس به دلیل طولانی شدن پروسه مهار حریق چاه ۱۴۷ رگ سفید
نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌های گزارش نهایی پس از خاموش شدن چاه انجام می‌شود البته اگر چاه دیر خاموش شود و بیش از ۴۵ روز از آتش‌سوزی در چاه ۱۴۷ رگ سفید بگذرد وارد موضوع می‌شویم و جلساتی در زمینه علل عدم مهار چاه برگزار می‌شود.

هدایت‌الله خادمی با اشاره به حریق چاه 147 رگ سفید که بر اثر فوران گاز رخ‌داده، اظهار داشت: صد در صد اتفاق رخ داده شده در رگ سفید عمدی نبوده ولی به هرحال هر حادثه‌ای که به وقوع می‌پیوندد یا به دلیل خطای انسانی و یا خطای ماشین‌آلاتی است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود، عملیات حفاری بر اساس آنچه که معمول است انجام نشده که چنین اتفاقی رخ داده بنابراین عدم انجام مراحل کاری به نحو صحیح نشان‌دهنده خطای انسانی است که می‌تواند به اثر کم‌توجهی باشد و نه لزوما از روی عمد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی خطای ماشین‌آلات را نیز با خطای انسانی مرتبط خواند و درباره زمان مهار حریق در رگ سفید با بیان اینکه ما نیز علاقه‌مندیم این اطفای حریق هرچه زودتر انجام شود، بیان کرد: نمونه‌های مشابه چنین اتفاقی از جمله چاه 24 نفت‌شهر را پیش از این داشتیم البته خاموش‌کردن چاه 24 به دلیل وقوع حادثه در عمق‌ کم، سخت‌تر نیز بود.

وی با بیان اینکه همه امور عملیاتی از وقتی که چاه 24 نفت‌شهر آتش گرفت و تا وقتی که مهار شد فقط 38 روز به طول انجامید، گفت: دوستان نیز برای مهار چاه 147 رگ سفید در تلاشند گرچه مهارگران با مراحل کار آشنا هستند ولی باید با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند چرا که اطفای سریعتر این حریق، ضررهای اقتصادی را نیز کمتر خواهد کرد.

خادمی با اشاره به بحث شهرت در این زمینه عنوان کرد: به این موضوع که در دنیا گفته می‌شود چاهی آتش گرفته و هنوز خاموش نشده نیز باید توجه داشت بنابراین دوستان ضمن رعایت ایمنی، برنامه‌ریزی کنند که زودتر این چاه مهار شود.

وی با بیان اینکه معاون وزیر نفت و برخی از مدیران به درخواست ما به کمیسیون انرژی آمدند و توصیه‌هایی نیز به آنها ارائه شد، ادامه داد: بررسی‌های گزارش نهایی بعد از خاموش شدن چاه انجام می‌شود البته اگر چاه دیر خاموش شود و بیش از 45 روز از آتش‌سوزی در چاه 147 رگ سفید بگذرد وارد موضوع می‌شویم و جلساتی در زمینه علل عدم مهار چاه برگزار خواهد شد.

نماینده مردم ایذه کم کردن شهرت کارشناس‌ها و شرکت ‌های حفاری کشور را از هزینه‌های این حریق دانست و تصریح کرد: آتش‌سوزی در این چاه علاوه بر داشتن هزینه‌های مالی، هزینه‌های کیفی نیز دارد چرا که رخ‌دادن ده‌ها آتش‌سوزی در مدت کوتاه سبب بی‌اعتباری ما می‌شود.

 هفتم آبان ماه دکل 95 حفاری بر اثر فوران گاز در زمان عملیات بر روی چاه 147 منطقه نفتی رگ سفید در گستره عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران آتش می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مطالعه گزارش «درمان زخم تیغ فوران گاز بر "رگ سفید" ادامه دارد» بپردازید.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار