تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۵۷۸۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز:
هیچ تضمینی وجود ندارد انتقال آب از خوزستان تنها برای شرب باشد
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار چندگانه مسئولان در رابطه با مساله انتقال آب گفت: به دلایل علمی و فنی هیچ تضمینی برای این اظهارنظر که انتقال آب تنها برای شرب انجام می‌شود، وجود ندارد.

همایون یوسفی روز پنج‌شنبه 23 آذرماه در جمع خبرنگاران در اهواز با اشاره به حواشی اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط زیست و مواضع وزیر نیرو نسبت به موضوع انتقال آب بین‌حوضه‌ای از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان اظهار کرد: انتقال آب موضوعی حیاتی برای خو زستان است. ما مساله عدم شفافیت در خصوص انتقال آب را در زمان معرفی آقای بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کرده بودیم. این مساله را هنگام بررسی صلاحیت و رای اعتماد مجلس به بیطرف نیز در صحن علنی مجلس اعلام کردیم. 

وی تصریح کرد: با وجود خوش‌بینی‌ برخی مسئولان خوزستان نسبت به مواضع آقای اردکانیان در بحث انتقال آب و تذکر واضح ما نسبت به عدم شفافیت این مواضع در زمان معرفی وزیر پیشنهادی نیرو، متاسفانه شاهد بودیم که اردکانیان بالاخره با کسب رای اعتماد مجلس به وزارت نیرو راه یافت و بدون اطلاع مردم، نمایندگان و مسئولان خوزستان تصمیماتی در مورد میزان آب و آینده منابع آبی استان اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: بسیار خوب است که مسئولان و نمایندگان خوزستان اکنون دریافته‌اند که نباید در رابطه با چنین مسائلی خیلی خوش‌بین بود، بلکه باید تمامی موضوعات به طور دقیق و کارشناسانه پیش‌بینی شوند. شاید این‌گونه خوش‌بینی‌ها خوب باشد اما فضا را برای این رفتار افرادی نظیر اردکانیان در کشور فراهم می‌کند. ای کاش در زمان رأی اعتماد به اردکانیان دقت بیشتری کرده و تمام حرف‌های‌مان را همان موقع گفته بودیم.

نماینده اهواز در خانه ملت به اعتراض مجمع نمایندگان خوزستان نسبت به نامه محرمانه کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و حضور وی در جلسه شورای اداری خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور اشاره و بیان کرد: اکنون این اتحاد شکل‌گرفته قابل تقدیر است. باید قبلا و در زمان رأی اعتماد به اردکانیان و اعلام سیاست‌ها و مواضع وزارت نیرو در رابطه با انتقال آب، این انسجام را شاهد می‌بودیم.

یوسفی با تاکید بر پیگیری مساله انتقال آب به دور از هیاهو،  عنوان کرد: نمایندگان خوزستان باید به دور از هر گونه هیاهو، با مستندات علمی و از طریق مجاری قانونی و با بهره‌گیری از اختیارات خود این مساله را پیگیری کنند. در حال حاضر متأسفانه شاهد رفتار چندگانه مسئولان در خصوص مسائل و موضوعات انتقال آب هستیم. 

وی با بیان این‌که مسئولان خوزستان باید موضع و نظر خود را نسبت به مساله انتقال آب اعلام کنند، افزود: باید مواضع خود را در این زمینه به طور شفاف به مردم بگوییم؛ چرا که مردم در هرصورت مسائل را تشخیص می‌دهند. ما به عنوان نمایندگان مردم بر اساس وظایف قانونی خود این مساله را پیگیری می‌کنیم.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال نامه نمایندگان خوزستان به رئیس جمهور گفت:  در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست شده است از پروژه‌های انتقال آب بازدید کنند. اما تا به این لحظه به دلیل همان عدم شفافیت‌ها به درخواست ما توجهی نشده است.

یوسفی آب را یک موضوع ملی دانست و اظهار کرد: تصمیم‌گیران در حوزه آب نباید با توجیه مسائل منطقه‌ای، منافع ملی را نادیده بگیرند. آمادگی داریم در مورد انتقال آب مباحثه‌ای کاملا علمی و فنی با تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران این حوزه داشته باشیم و آن زمان خود مردم در مورد حقایق قضاوت کنند.

وی با اشاره به بازدید جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه تهرانی از پروژه‌های مبارزه با گرد و غبار و طرح 550 هزار هکتاری و ... خوزستان و نشست خبری استاندار خوزستان با این خبرنگاران در روز چهارشنبه( 22 آذرماه) تصریح کرد: حضور یک طرفه اصحاب رسانه و مطبوعات در این برنامه _که بدون حضور رسانه‌های استان خوزستان برگزار شد_ جای سوال دارد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد مسئولان استان خوزستان باید در این زمینه هوشیاری بیشتری به خرج می‌دادند. به دلایل فنی و علمی هیچ‌گونه تضمینی در رابطه با این اظهار نظر که انتقال آب فقط برای شرب انجام می‌شود، وجود ندارد.  به نظر می‌رسد حضور این جمع خبرنگاران اقدامی سیاسی و به دور از اخلاق رسانه‌ای باشد.

یوسفی افزود: اگر برگزارکنندگان این برنامه واقعا قصد خیری داشتند باید از رسانه‌ها و مطبوعات خوزستان هم دعوت می‌کردند. مسئولان خوزستان هم به احترام مردم و رسانه‌های خوزستان نباید در این برنامه حضور می‌یافتند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار