تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۵۷۹۶۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زیبا شهر سقوط یک شهر
خوزنیوز: مجتبی گهستونی / از میان آثار فیلمسازی که این روزها سریال  زیبا شهر را از شبکه یک سیما بر آنتن دارد فیلم هایی همچون تیرباران و جدال بزرگ را بیشتر در ذهن دارم. موفقیت هایی که با تیرباران حاصل شد البته در هیچکدام یک از آثار ایشان تکرار نشد. البته موفقیت این فیلمساز که دستی هم در تئاتر دارد فقط در یکی دو کار او از جمله سربخش قابل مثال است. 

زیبا شهر سقوط یک شهر

به عنوان یک روزنامه نگار دوستدار میراث فرهنگی خوشحالم که سریالی که لوکیشن آن اهواز و برخی از عوامل آن خوزستانی هستند بر سر آنتن شبکه یک سیما است. اما در واقع چرا این خوشحالی در اندک ثانیه ای به اخم تبدیل می شود؟ 

روزها قبل از خبر نمایش به اصطلاح سریال زیبا شهر کم و بیش افرادی که خاطره دیدن فیلم های علی اصغر شادروان را داشتند با علامت سوالی بزرگ در ذهن روبه رو شدند سوالی که علت آن را باید در شب نمایش فیلم یوسف هور در سینما هلال اهواز دانست. فیلمی که با فرم کهنه وساختار سخیفانه اش حتی مجوز ورود به بخش ابتدایی جشنواره فجر راهم نگرفت. هیچگاه نه شخص کارگردان و نه مسئولین توضیحی درباره علت این فاجعه را اطلاع رسانی نکردند. فیلمی که شخصیت محوری داستانش یکی از اسطورههای 8 سال دفاع مقدس را ناآگاهانه مثله کرد ندادند. در واقع کارگردان از مبانی سینما بی خبر است یا همکاری های لازم با او صورت نگرفت. یا حتی فکر کردند که سطح این فیلم از سطح مخاطب ایرانی بالاتر است؟ 

این بار موضوع جدی تر است چرا که مجموعه زیباشهر اما از شبکه سراسری پخش شد و بیشتر اهالی هنردوست خوزستان را مبهوت و متحیر ساخت. 

این به اصطلاح تولید فاخر استان نه سریال است نه مجموعه. آیا پخش این سریال در شبکه سیما تداوم پیدا می کند؟ چرا که ساختار و فرم سریال مورد نظر به شدت عقب مانده و کهنه است. البته از صدا وسیمای خوزستان هم به دلیل ضعف عمده در تعدادی از برنامه های پر هزینه اش انتظار بیشتر از این نمی رود. قاب بندی نماها، تیپ هایی که هیچ کدام شخصیت نیستند، میزانسن پلاستیکی و عروسکی، تصویربرداری فوق العاده ضعیف که گه گاه با سکته هایی که در پن و تیلت های ساده به چشم میخورد تا انتخاب لنز، همگی نشان دهنده فرمی است که اگر نگوییم ضد فرم فاجعه ای آزار دهنده  را پیش روی مخاطب می گذارد. به همین دلیل کنار آمدن با سریال شهر زیبا غیر ممکن است. از سوی دیگر. محتوای کار کهنه و نخ نماست. همه آنهایی که مبانی سینما را می دانند به خوبی آگاه هستند که در صنعت سینما اگر محتوایی نباشد فرمی هم وجود نخواهد داشت. فاجعه انگیزتر از فرم و محتوا، حضور بازیگرانی است ک حتی در اندازه تیپ هم تعریف نمی شوند.

حال جدا از بحث های فنی به سراغ موضوع حاد و دردناکی میرویم که کمتر به آن پرداخته شده و آن سقوط فرهنگ یک شهر و یا اقلیمی است که بیش از هر استان دیگر حق بر گردن سینما دارد. فیلمسازان به نام و صاحب سبکی که سینما و تلویزیون کشور وامدار استعداد و حضور آنها در عرصه های ملی و جهانی است.  بزرگانی چون کیانوش عیاری، ناصر تقوایی، امیر نادری. اینک چگونه میتوان شاهد بود که سینمای خوزستان به سخره گرفته شود و داد مخاطبین را در بیاورد. آیا انصافا این دردناک نیست که به جای حمایت از افرادی که دهها موفقیت بین الملی در کارنامه هنری خود دارند عرصه را به افرادی با پرونده ضعیف بسپارند. 

بی شک علی اصغر شادروان که خودِ من از دوستان او هستم باید در حیطه مستند سازی و فیلم سازی برای سینما و تلویزیون تجدید نظر کند و با مطالعه عمیق به فرم خاصی که موفقیت آور باشد دست پیدا کند. 

زیبا شهر سقوط یک شهر

پرسش بزرگی که در ذهن هنرمندان این خطه شکل میگیرد این است ک اولا علت تولید این به اصطلاح سریال آبکی و آبگوشتی چیست؟ آیا فقط نمایش شهر اهواز مد نظر بود؟ اگر چنین بود چرا ما از مردم عادی در کوچه و خیابان خبری نمی بینیم. چرا بخش های عمده این سریال در ساختمان قدیمی صدا وسیما در امانیه فیلمبرداری شده است؟ یعنی اهواز خیابان و بازار، کبابی، خیاط، چقال و بغال ندارد که اومدن مثل برنامه های کودک دکور ساختند؟ البته بگذریم که چند نمای بسته از حاشیه کارون را می توان در این سریال دید. 

دوم اینکه دلیل پخش این سریال ضعیف از شبکه سراسری ک همه مردم آنرا می بینند و جز انتقاد نثار خوزستانی می کنند که وقتشان تلف شده است چه مییاشد؟ امیدواریم متولیان امر در خصوص این اتفاق دردآور که حیثت هنری استان را در هاله ای از ابهام قرار داده توضیح قانع کننده ای داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ارسلان پورحلاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
1
1
با سلام عرض ادب . بصورت کاملا اتفاقی به این سریال برخوردم تنها یک سکانس از این فیلم کافی بود تا از شدت خنده و تاسف راهم را به سمت شبکه ای دیگر کج کنم آنجا که یک آقا(گویا همین مرد خیاط) و سه خانم سر میز شام مهمانی نشسته اند و هر چهار نفر بصورت خنده داری برنج میخورند و هیچکس دستش را برای کشیدن یک تکه از مرغی که روی میز است دراز نمیکند حتی تلاش بازیگر مرد برای برداشتن ترشی که کنار دستش بود هم شکست میخورد و جالب آنکه بیخیال ترشی میشود باز هم برنج خالی میخورد :)) بوضوح عجله و بی دقتی در کار دیده میشد حتی برای همان سکانس ساده و پیش پا افتاده تا جایی که کسی به این چهاربازیگر متذکر نشده که قشنگ و با آرامش غذایتان را بخورید یا برای فول در بازی آقای بازیگر (عدم توانایی در برداشتن ترشی ) کاتی داده شود و دوباره از نو اقدام شود . جایی در همین سکانس کوتاه آقای بازیگر دیالوگش را میگوید و انگار حواسش نیست میخواهد ادامه دهد خانم جوان توی حرفش میپرد و او هم میفهمد که اشتباها در حال گفتن دیالوگ در زمان نامناسب است !!! عجیب که این هم کات نمیشود و ... برای درک آنچه مجتبی گهستونی عزیز گفته است اصلا لازم نبوده و نیست که باقی سریال را ببینی همین یک سکانس پیش پا افتاده آنچنان غلط و غلوط کارگردانی دارد که همه فرمایشات ایشان در این مطلب را ثابت میکند. کاش دوستان هنرمند بدانند وقتی یک اثر هنری میسازند قطعا دیده خواهد شد ، همه فولهایش در می آید و چه خوب و چه بد تا ابد یک کار ضعیف در کارنامه شان ثبت میشود ، ای کاش اگر به مخاطب احترام نمی گذارند برای خودشان ارزش قائل شوند و با سهل انگاری همه پلهای پشت سرشان را خراب نکنند.
تیزبین
|
Finland
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
1
1
آبروریزی است آیا مخاطب دارد فیلم مسخره حیف وقت صرف کنیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
1
3
بخدا هر شب که پخش میشه بعنوان یک اهوازی از خجالت آب میشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
1
0
بسیار بی محتوا وضعیف واز نظر فنی بدتر
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
1
0
کیفیت فیلمبرداری و دکوراسیون و دیالوگ وانتخاب بازیگران در حد سینمای صدسال پیش می باشد.ای کاش این فیلم در اهواز تهیه نمی شد
دوستدار میراث
|
Turkiye
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
1
0
براساس شنیده ها میراث فرهنگی خوزستان کمک چندین میلیون تومانی به این پروژه کرده است.....؟؟؟؟!!!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
درود و عرض ارادت خدمت خوزیهای نازنین...
بنده بعنوان یک اهل خراسان و مشهد
از دیدن این سریال که بسیار صادقانه و بدور از پیرایه داستانهایی واقعی را طرح میکند لذت بردم...
وجود بازیگران خوئب خوزستان نکته شاخص کار است در کنار یزرگانی چون صدرالدین حجازی...

بلی نکات فنی و روایی گاها ضعف دارد
اما دقت کنیم که تلویزیون ریسک کرده و سریال شبکه یک را به استان اختصاص داده
قرار هم هست اینکار عده ای به خود اورد که میشود مدرن زندگی کرد اما با دوری از تجمل و ریخت و پاش...

بهر صورت اینکار علاقه بنده را به دیدن دوباره خوزستان و اشنایی بیشتر با مردمانش تشویق کرد
و عالیست...
فی امان الله...
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
1
سلام من که فکرمیکنم واقعا یک تصویر متفاوت وعالی ازاهوازبه نمایش گذاشته شده و ای کاش قدر این فرصت را بدانیم وتلاش کنیم این راه ها تدام داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
1
سریال مزخرفیه.مایه آبروریزی واسه اهواز. چ اصراری بود ک از شبکه اول پخش بشه.در حد شبکه چهار است.
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
0
سلام
ضعیف بودن سریال واضح است و علت آن را متخصصان این حرفه می دانند و نمیشود همینطوری قضاوت کرد بهتر بود قبل از پخش در شبکه یک یکبار مسولین این سریال را میدیدند و مجوز پخش در شبکه ملی میدادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
افتضاح بود افتضاح.اصلا ارزش يه بار نگاه كردن نداشت چه برسه از شبكه ملي پخش بشه معلوم بود سفارش شده بود سريال كه از شبكه پخش شد بدترين بازيگر اون بازيگر خانم جوانش بود كه خيلي مصنوعي بازي ميكرد و ميخواست نشون بده كه يني خيلي ادم شوخ و سرحاليه خيلي افتضاح بود
:
:
:
آخرین اخبار