تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۱۵۸۱۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واکنش پدر علم کویرشناسی‌‌به نامه محرمانه کلانتری
کردوانی: یک توصیه به معاون اول رئیس‌جمهور؛ خوزستان اصلاً آب ندارد
پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به نامه کلانتری مبنی بر اینکه خوزستان آب مازاد دارد، گفت: کلانتری بگوید کجای خوزستان آب مازاد دارد، محیط زیست استان خوزستان در حال نابودی است
پرویز کردوانی با اشاره به نامه محرمانه کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه خوزستان آب مازاد دارد اظهار داشت: زمانی استان خوزستان به‌لحاظ شرایط توپوگرافی یک‌سوم آب‌های سطحی کشور را داشت و پرآب‌ترین نقطه ایران بود ولی اکنون این استان در حال نابودی است.

وی با بیان اینکه مردم استان خوزستان در درجه اول از لحاظ وضعیت آب و سپس اقلیم در حال مهاجرت هستند، افزود: پس از ساخت سد گتوند آب شور وارد رودهای این استان شد و اکنون نخلستان‌های خوزستان در حال خشک شدن هستند.

کردوانی: یک توصیه به معاون اول رئیس‌جمهور؛ خوزستان اصلاً آب ندارد

اگر خوزستان آب دارد از سد گتوند آب را منتقل کنند

پدر علم کویرشناسی ایران ضمن تأکید بر اینکه کلانتری اگر می‌گوید خوزستان آب دارد پس از سد گتوند آب را منتقل کند، بیان کرد: جهانگیری در سفری که به استان خوزستان داشت به‌یاد بیاورد که کشاورزان خوزستانی از شوری آب کارون چقدر عصبانی بودند و حتی معاون اول رئیس جمهور به‌هنگام بازگشت در مصاحبه‌ای که داشتند چاره‌اندیشی برای کشاورزان خوزستانی را خواستار شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان بگویند خوزستان در کجا آب مازاد دارد استان خوزستان اصلاً آب ندارد، گفت: در اواسط دهه 70 به‌قدری آب رودخانه کارون زیاد بود که اهواز در خطر سیل قرار گرفته بود در همان سال‌ها مقام معظم رهبری به خوزستان سفر می‌کند و مردم به ایشان می‌گویند "در خوزستان آب زیادی وجود دارد بنابراین دستور دهید که در اینجا کشاورزی انجام شود".

کردوانی در ادامه عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز دستور اجرای طرح 550 هزار هکتاری را دادند اما پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد و گرفتن آب‌های بالادست، سطح آب‌های خوزستان پایین آمد همچنین این طرح را نیز اجرایی نکردند.

وی با بیان اینکه اکنون با توجه به اقدامات انجام‌شده حدود یک‌سوم این طرح اجرایی شده، افزود: مهمترین نگرانی وزارت نیرو نیز همین طرح است و اگرچه به‌دستور مقام معظم رهبری از صندوق ملی اعتبار اجرای این طرح تصویب شده ولی مهمترین موضوع، تأمین آب این طرح است.

استان‌های خوزستان و گلستان می‌توانند روغن مملکت را تأمین کنند

چهره ماندگار جغرافیای ایران مهمترین علت بروز ریزگردها در خوزستان را عدم به زیر کشت رفتن زمین‌های این استان دانست و تصریح کرد:  شرایط اقلیمی خوزستان به‌نوعی است که می‌توان از یک زمین سه بار محصول ذرت برداشت کرد در حالی که اکنون 95 درصد روغن کشور وارداتی است. خوزستان از طریق ذرت و گلستان به‌واسطه کاشت سویا می‌توانند روغن مملکت را تأمین کنند.

وی به شادگان اشاره کرد و با بیان اینکه حدود یک‌سوم خرماهای این شهرستان خشک شده چرا که به زمین‌های شادگان آب نمی‌دهند، ادامه داد: خوزستان به‌لحاظ اقلیمی مهمترین استان کشور است، این استان از برکت رودخانه‌هایش به وجود آمده اگر این آب‌ها نبودند خوزستانی هم وجود نداشت و این استان مثل بیابان لوت می‌شد.

کردوانی تأکید کرد: این آب‌ها مال خوزستانی‌هاست اما به‌زور و قدرت در حال گرفتن و انتقال  آب برای استان‌هایی از جمله یزد، اصفهان و کرمان هستند. کی می‌گوید خوزستان آب مازاد دارد؟ بروند ببینند که حتی در برخی از نقاط خوزستان به‌دلیل کمبود آب دیگر حتی مردم زندگی نمی‌کنند.

برای گذر از کارون کافی است شلوارمان را تا زانو بالا بزنیم

وی با اشاره به اینکه دریای خزر امکان خشک شدنش وجود دارد ولی خلیج فارس به‌دلیل اتصال به اقیانوس خشک نمی‌شود، گفت: آب خلیج‌فارس به‌دلیل گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌های قطبی در حال بالا آمدن است و زمین‌هایی از جمله باغ‌های بهمن‌شیر که کنار خلیج‌فارس واقع شده‌اند متأثر از این موضوع هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خوزستان با دو بحران کم‌آبی و آب‌های شور روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: مشکل آب شور از کم‌آبی بدتر است چرا که به‌سبب برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و نیز با ورود به اراضی، درختان را خشک و موجب مهاجرت مردم می‌شود.

کردوانی: یک توصیه به معاون اول رئیس‌جمهور؛ خوزستان اصلاً آب ندارد

کردوانی با توجه به وضعیت نامساعد رودخانه کارون یادآور شد: اکنون در حال کاشتن سبزی در رودخانه کارون هستند و در رودخانه‌ای که روزی قابلیت کشتی‌رانی داشت نخاله‌های ساختمانی را می‌ریزند. این روزها برای گذر از کارون کافیست شلوارمان را تا زانو بالا بزنیم.

یک توصیه به معاون رئیس‌جمهور

وی با بیان اینکه کلانتری بگوید کجای استان خوزستان آب مازاد دارد اضافه کرد: البته کلانتری از این حرف‌ها زیاد می‌زند و شاید می‌خواهد از کارون به تالاب‌هایی آب منتقل کند که دیگر قابل احیا نیستند.

پدر علم جغرافیای کشور به دریاچه ارومیه گذری زد و گفت: میلیاردها میلیارد آب برای احیای دریاچه ارومیه صرف کردند و اکنون فقط حدود یک‌میلیارد مترمکعب آب در آن باقی مانده که آن هم در حال خشک شدن است. 13 فاضلاب و پساب کارخانه‌ها و شهرها به این دریاچه ریخته می‌شود و در آینده بوی بد زباله از این دریاچه استشمام می‌شود.

وی با اشاره به نامه کلانتری عنوان کرد: نوشتن و گفتن این نامه اشتباه بزرگی است. شهرهای استان خوزستان از بی‌آبی در حال نابودی هستند کارون دیگر آب ندارد. جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به‌هنگام مطالعه و جواب دادن به این نامه اعتراض شدید کشاورزان خوزستانی را به‌یاد بیاورد.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
خوزستانی
|
United States of America
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
4
سسسلام

خسته نباشی دکتر که بدون تعصب و برای دلسوزی کشور صحبت کردید.

تشکر
کارون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
1
انتقال آب های خوزستان و کارون از زمان مرحوم آقای رفسنجانی شروع و در زمان خاتمی و روحانی شدت گرفت.... دهه 70 دهه ریاست جمهوری خاتمی است که تونل چشمه لنگان انجام شد و کوهرنگ سوم آغاز شد ؛ تا الان 6 سرشاخه کارون بطور کامل انتقال یافته اند و تونل سوم کوهرنگ ( هفتمین انتقال آب سرشاخه‌های کارون )؛ بهشت آباد هشتمین انتقال آب سرشاخه های کارون و انتقال آب از ونک سولگان که الان کلانتری برای آن نامه ارسال کرده است نهمین انتقال آب سرشاخه های کارون است ...و 6 تا کامل انتقال یافته اند ( کوهرنگ اول ؛ کوهرنگ دوم؛ چشمه لنگان؛ خدنگستان؛ کمال صالح؛ انتقال آب به سد کوچری و قمرود ) این انتقال آب ها کامل انجام شده است و حالا انتقال آب های کوهرنگ سوم و بهشت آباد و ونک در حال اجرا است که باید جلو آنها گرفته شود برای جلوگیری از نابودی کامل کارون و خوزستان. ...
:
:
:
آخرین اخبار