تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۵۸۲۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باز شدن پای سگ ها به معضلات شهری اهواز / پاک کردن صورت مساله به روش سگ کُشی
 پارک یا خیابان، بلوارهای سطح شهر یا منازل مخروبه فرقی نمی کند این روزها در بسیاری از نقاط شهر اهواز می توان سگ های بدون صاحب را دید. سگ هایی که ضمن انتقال بیماری به انسان همچنان در حال تولید نسل هستند.

وجود سگ ها با پرسه در برخی نقاط شهر از یک سو موجب هراس و نگرانی شهروندان شده و از سویی دیگر موجب نارضایتی از عملکرد مسئولان مربوطه در کنترل این موضوع شده است؛ شرایطی که نه مورد رضایت مردم است نه حامیان حقوق حیوانات. 

بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری ها مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده و یا در شهر بدون صاحب و مضر هستند بر عهده شهرداری است. 

مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان مانند هاری،کیست هیداتیک و سالک است.

تمام سگ های پناهگاه واکسینه هستند 

مدیرعامل انجمن حامیان حیوانات خوزستان با اشاره به اینکه حدود 2 سال و نیم از آغاز فعالیت پناهگاه نیکی اهواز می گذرد گفت: تمام فعالیت های صورت گرفته در این انجمن خودجوش و مردمی است.حدود 20 نفر از داوطلبان به صورت ثابت در این پناهگاه همکاری می کنند و برخی دیگر نیز کمک مادی و فیزیکی می کنند. 

افسانه عربی فر افزود: هم اکنون 52 قلاده سگ در این پناهگاه وجود دارد که بیشتر آنها تصادفی، تیر خورده و یا گمشده هستند. حدود 40 قلاده سگ نیز پس از واکسیناسیون و عقیم سازی به مردم واگذار شده است. 

وی گفت: وقتی سگی وارد محوطه می شود برای پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و سگ واکسیناسیون اولیه، واکسن هاری و هشت گانه زده می شود. برای پیشگیری از آلودگی های انگلی که می توانند کیست هیدروهیدراتیک را ایجاد کنند داروهای ضدانگل تزریقی زده و برای آنها شناسنامه صادر می شود. 

 10 سازمان در کنترل جمعیت سگ ها نقش دارند 

وی با اشاره به اینکه سگ های بالغ پس از عقیم سازی وارد محوطه می شوند یادآور شد: با کشتار سگ ها نمی توان جمعیت آنها را کنترل کرد بلکه بهترین راه حل عقیم سازی آنان و واگذاری آنها به انبارداران و گاراژداران است. 

مدیرعامل انجمن حامیان حیوانات خوزستان خاطر نشان کرد: در مصوبه سال 1387 وزرات کشور به شهرداری های کل کشور اعلام شد که برای کنترل جمعیت سگ ها و پیشگیری از بیماری های مشترک این موجودات را به پناهگاه منتقل کنند. 

وی با انتقاد از سگ کشی با استفاده از سلاح سرد، سم و زنده به گور کردن ادامه داد: این روش ها غیر اصولی و غیر اخلاقی است. در کنترل جمعیت سگ ها تنها شهرداری دخیل نیست بلکه ارگان های دیگر مانند استانداری، فرمانداری، بهداشت، دامپزشکی، علوم پزشکی، صدا و سیما، نیروی انتظامی و... نقش دارند. 

فقر فرهنگی از عوامل کشتار حیوانات 

عربی فر یکی از مشکلات اصلی را فقر فرهنگی حاکم بر جامعه و آزار و اذیت حیوانات توسط برخی از مردم عنوان کرد و گفت: در سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز همواره به رعایت کردن حقوق حیوانات و محیط زیست تاکید شده است. 

وی کشتار و رفتار خشونت آمیز با حیوانات را نوعی صدمه به روح انسان ها عنوان کرد و افزود: این امر به نوعی ترویج خشونت است که در ذهن شهروندان باقی می ماند. مسئولانی که به فکر رعایت بهداشت هستند باید از طریق اصولی اقدام کنند. 

بودجه شهرداری صرف کشتار سگ ها می شود 

وی بااشاره به اینکه بودجه مشخصی برای کنترل جمعیت سگ ها وجود دارد مدعی شد: شهرداری اهواز اعلام کرد که سه میلیارد ریال بودجه به این منظور دارد اما بیشتر آن صرف کشتار می شود؛ اگر این روش درست است در 20 سال گذشته نباید جمعیت سگ ها تا این اندازه زیاد می شد.

 نبود آمار دقیق از تعداد سگ های بدون صاحب 

عضو کمیسیون خدمات شهری شهرداری اهواز کشتن سگ های بدون صاحب توسط شهرداری را ادعایی ازسوی انجمن حامیان حیوانات خوزستان دانست و گفت:نشست هایی با مدیرعامل پسماند شهری، اعضای کمیسیون خدمات شهری، شهرداری اهواز و انجمن حامیان حیوانات گرفته شد. 

محمد هادی قنوات با اشاره به اینکه قرار است شهرداری مکاتباتی را با فرمانداری برای اختصاص زمین و ساخت پناهگاه و کلینیک سگ های بدون صاحب انجام دهد افزود: ادعا بر این است که حدود پنج هزار قلاده سگ در اهواز وجود دارد اما در صحت این آمار نیز ابهاماتی وجود دارد. 

پیش بینی بودجه به معنای تحقق آن نیست 

وی با اشاره به اینکه شهروندان از جولان سگ های ولگرد در سطح شهر ناراضی هستند خاطر نشان کرد: بودجه ای در شهرداری برای کنترل جمعیت و جمع آوری سگ های ولگرد پیش بینی شده اما این به معنای تحقق کامل آن نیست. سه میلیارد ریال برای این منظور اختصاص یافته اما هم اکنون شهرداری اعتباری در این خصوص ندارد. 

هادی قنوات کشتن سگ های بدون صاحب را با استفاده از سم یک ادعا از سوی حامیان حقوق حیوانات دانست و گفت: نمی توان به طور قطع چنین مساله ای را تایید کرد. از سویی دیگر شهرداری مدعی است که شهروندان ناراضی از گسترش جمعیت سگ های ولگرد، به صورت خودجوش اقدام به خوراندن سم به سگ ها و کشتار آنان می کنند. 

 پاک کردن صورت مساله با کشتن سگ ها 

وی اظهار کرد: کشتن سگ ها پاک کردن صورت مساله است و باید به دنبال راه حل اصولی بود؛ تمام دستگاه های متولی از جمله بهداشت، دامپزشکی، فرمانداری، شهرداری، نیروی انتظامی و... باید در این خصوص همکاری کنند. 

عضو کمیسیون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه طبق آخرین تصمیم ها قرار بر این شد که کشتار سگ های بدون صاحب متوقف شود گفت: سگ های بدون صاحب پس از زنده گیری باید در محلی جمع آوری بشوند اما هم اکنون چنین مکانی در اختیار شهرداری نیست. 

سگ گزیدگی 2 هزار شهروند در غرب اهواز 

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز در این باره گفت: سالانه حدود 2 هزار پرونده سگ گزیدگی شهروندان در این مرکز ثبت می شود. 

مهرداد شریفی با اشاره به اینکه هزینه درمان سگ گزیدگی برای هر فرد بین 20 میلون تا 25 میلون ریال است افزود: فردی که مورد گزش قرار گرفته باید 6 نوبت واکنسیناسیون ضد هاری بشود، سرم ضد هاری دریافت کند و درمان آنتی‌بیوتیکی شود. 

وی آثار روحی مخرب و وحشت شهروندان را از دیگر تبعات وجود سگ های بدون صاحب عنوان کرد و یادآورشد: مناقشات برای زنده گیری و یا کشتن سگ ها باید بین شهرداری و انجمن های محیط زیست حل شود اما آنچه برای ما اهمیت دارد مصونیت شهروندان از خطر است. 

کشتار سگ های بدون صاحب در سال های اخیر به شدت از سوی فعالان حقوق حیوانات در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. 

در پی تجمع فعالان محیط زیست و حامی حیوانات به کشتار سگ های بدون صاحب در چند شهر کشور در سال 94، سازمان حفاظت محیط زیست لایحه مقابله با حیوان آزاری را به دولت ارایه کرده است. 

کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از دغدغه های مسئولان و شهروندان است که با جمع آوری، عقیم سازی آنان و احداث پناهگاه نگهداری از سگ ها می توان به بخش بزرگی از نگرانی ها پاسخ داد. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار