تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۵۸۴۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خانه مقدم شوشتر ثبت ملی می‌شود
خانه‎های تاریخی بسیاری در سطح کشور وجود دارند که نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر هستند تا جلوهایی زیبا از تاریخ کشورمان توسط این بناهای ارزشمند حفظ شود
خانه‎های تاریخی بسیاری در سطح کشور وجود دارند که نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر هستند تا جلوهایی زیبا از تاریخ کشورمان توسط این بناهای ارزشمند حفظ شود. 

خانه مقدم شوشتر ثبت ملی می‌شود

در این میان اشخاص علاقمند به میراث فرهنگی با اقدامات شایسته خود، گام های ارزشمندی در راستای حفاظت از مواریث فرهنگی این دیار برمی دارند که از جمله آن ها مالکانی هستند که با آگاهی از ارزش این بناها، در راستای حفاظت از آن ها تلاش می کنند. یکی از مصادیق این مالکان علاقه‎مند، مالک خانه تاریخی مقدم شوشتر است؛ کسی که علاقه به میراث فرهنگی او و خانواده‎اش را تا جایی پیش برد که با فروش خانه شخصی خود، این خانه تاریخی را خریداری و مرمت کردند. این مالک فرهنگ دوست، تنها به مرمت بسنده نکرده و بهره‎برداری فرهنگی نیز انجام داده است.
 
صادق خلیفه مالک خانه تاریخی مقدم درخصوص آن‎چه که از زمان خریداری این خانه توسط وی تا به بهره‎برداری رسیدن آن گذشت اظهار کرد: خانه مقدم یک سال پیش به صورت شخصی توسط من و برادرم خریداری شد و در پی آن کار مرمت اساسی خانه از اردیبهشت‎  1396 آغاز شد و تا آبان‎ ادامه داشت. 

او در ادامه با بیان این‎ که مرمت خانه از زیر زمین تا طبقات بالا به صورت کامل انجام شده است گفت: هچ نقطه‎ای از این خانه تاریخی بدون مرمت باقی نمانده و خانه کاملا مرمت شده است. 

مالک خانه مقدم شوشتر درباره کاربری این خانه تاریخی تصریح کرد: علاوه بر قسمت شوادون خانه که به نگارخانه تبدیل شده است، بنا است طبقات دیگر را نیز به صورت یک کافه سنتی درآوریم و آن را به پاتوقی هنری برای هنرمندان تبدیل کنیم تا به واسطه آن هنرمندانی که از نگارخانه استفاده می‎کنند، از سایر طبقات نیز به عنوان نشیمن بهره‎مند شوند.

خلیفه ادامه داد: به صورت اتفاقی به این خانه ورود کردم و از همان ابتدا این مکان من را مجذوب خود کرد چراکه دارای فضایی بود که با روح هنری‎ای که به عنوان یک هنرمند در من بود، کاملاً هم‎خوانی داشت. 

مالک خانه مقدم ادامه داد: زمانی که قیمت خانه را از مالک قبلی جویا شدم، با خود فکر کردم که اگر خانه شخصی خودم را به فروش بگذارم می‎توانم این خانه را خریداری کنم زیرا قیمت هردو یکسان بود. بنایراین، فیلم و عکس خانه را تهیه و با همسرم نیز درخصوص آن مشورت کردم که او نیز موافقت کرد.

او افزود: کمی بعد با خود فکر کردیم که چنانچه خانه را خریداری کنیم پولی برای مرمت آن باقی نمی‎ماند و از پس هزینه‎های مرمت برنخواهیم آمد که از این رو با برادرم که ساکن اصفهان بود تماس گرفتم و پس از ارسال عکس و فیلم از خانه مقدم، ماجرا را برای او نیز تعریف کردم و از آن‎جایی که او نیز علاقه وافری به هنر و آثار تاریخی داشت، بی‎درنگ موافقت کرد و پذیرفت که به صورت شراکتی این خانه را خریداری و مرمت کنیم. 

خلیفه تاکید کرد: جرقه خریداری این خانه برآمده از دل بود و به هیچ‎وجه این خریداری با این زمینه و ذهنیت که کاربری خاصی در آن ایجاد شود وجود نداشت. ما تنها می‎خواستیم این خانه حفظ شود. 

او خاطرنشان کرد: در ابتدا قصد داشتیم مرمت این بنا به صورت اضطراری در حدی باشد که فقط آن را از تخریب نجات دهیم؛ اما هرچه پیش رفتیم، علاقه درونی ما بیشتر می‎شد تا جایی که به خود آمدیم و دیدیم خانه به صورت کامل مرمت شده است. 

مالک خانه مقدم شوشتر گفت: پس از اتمام مرمت خانه به این نتیجه رسیدیم تا کاربری ویژه‎ای که متناسب با این مکان تاریخی باشد را برای آن تعریف کنیم تا باتوجه به ماهیت خانه، بهره‎برداری فرهنگی و هنری از آن شود. بنابراین تصمیم گرفتیم تا باتوجه به علایقی که در وجود ما است، طبقه زیرین خانه را به نگارخانه تبدیل کنیم و از سایر طبقات هم به عنوان نشیمن، شربت‎خانه و سفره‎خانه سنتی برای اهل هنر و هنردوستان استفاده کنیم. 

او بر تعامل با اداره‎کل میراث فرهنگی استان در راستای بهره‎برداری و اداره این مکان فرهنگی تاکید کرد و افزود: از روز نخست که قصد خرید خانه را کردیم با آقای چهارمحالی (ریس اداره میراث فرهنگی شوشتر) تماس گرفتم و موضوع را با او مطرح کردم و او نیز قول همه گونه همکاری را به ما داد تا جایی که کلیه فرآیند مرمت و انتخاب پیمانکار برای آن به صورت مستقیم تحت نظارت اداره میراث فرهنگی صورت گرفت. 

خلیفه اظهار کرد: ما از ابتدا بنا را بر تعامل با اداره‎کل میراث فرهنگی استان گذاشتیم و قصدمان نیز بر این بود که این بنا را ثبت ملی کنیم؛ در حال حاضر هم با تشکیل پرونده ثبتی بنا، فرآیند به ثبت رسیدن آن درحال انجام است.  نقشه‎برداری بنا نیز انجام شده و در انتظار به ثبت رسیدن خانه هستیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار