تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۵۸۶۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهار تالاب خوزستان پذیرای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر
این روزها زیستگاههای خوزستان پذیرای دسته های پرندگان مهاجر است که برای زمستان گذرانی و تولید مثل به تالابهای میانگران ، هورالعظیم، شادگان و بامدژ استان وارد شده اند.

رییس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص تاثیر کاهش آب تالاب ها و خشکسالی در میزان مهاجرت پرندگان به تالاب های استان اظهار کرد: کاهش آبگیری تالاب ها قطعا بر روی مهاجرت پرندگان نیز تاثیرگذار خواهد بود در واقع با محدود شدن آبگیری تالاب ها، نقاط تمرکز آنها کاهش می یابد اما تلاش شد تا با ایجاد نقاط امن در تالاب ها، این ضعف را جبران کنیم.

شهریار عسکری افزود: نقاط حساس تالاب ها را شناسایی کرده و از سویی دیگر با شکارچیان پرندگان برخورد قاطع داشتیم که نتیجه آن کاهش شکار پرندگان بوده است.

وی با اشاره به احداث نقاط امن در کنار پاسگاه های حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: برای تامین دانه مورد نیاز این پرندگان از سازمان های مردم نهاد کمک می گیریم.

وی در زمینه تغییر آمار پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته افزود: سرشماری پرندگان مهاجر از نیمه دوم دی ماه تا بهمن ماه انجام می شود لذا در حال حاضر نمی توان آمار دقیقی در این خصوص داد.

عسکری همچنین با اشاره به عزم جدی محیط زیست برای حفاظت از پرندگان مهاجر اظهار کرد: روز گذشته محموله ای شامل 162 پرنده از یک فرد متخلف در تالاب بامدژ شناسایی وکشف شد که پرندگان را به روش محمیه شکار کرده بود.

وی اظهار کرد: این فرد در نقاط پر آب تالاب اقدام به پهن کردن تور و سپس شکار پرندگان کرده بود که باتوجه به قرار داشتن در فصل شیوع آنفولانزای پرندگان و به منظور جلوگیری از عرضه و فروش این پرندگان در بازار، تمام آنها معدوم شدند.

وی گفت: یگان حفاظت محیط زیست خوزستان در هشت ماه اول سال نیز تعداد 448 نفر متخلف دستگیر و تعداد 110 باب کوخه و محمیه تخریب کرده است.

عسکری ادامه داد: از متخلفین تعداد 7411 قطعه ماهی رودخانه ای، 780 از انواع گونه های پرنده ،15 پستاندار، 3 قطعه از خزندگان به همراه 16 قبضه اسلحه غیرمجاز و 84 قبضه اسلحه مجاز و 882 مورد ادوات و وسایل شکار کشف و توقیف وضبط شد. 

بنابراین گزارش، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله انواع مرغابی از جمله خوتکا، نوک پهن، گیلار، مرمری، بلوطی، تنجه، فیلوش، آنقوت، غاز خاکستری، انواع حواصیل ها، انواع آبچیلیکیان، سلیمیان، باکلان ها، پلیکان، چنگر، لک لک و درنا به تالاب های خوزستان مهاجرت می کنند.

سال گذشته 235 هزار و 580 قطعه پرنده در خوزستان شمارش شده بود که نسبت به تعداد 188 هزار و 969 قطعه در سال 94، رشد 25 درصدی داشت.

شکارچیان پرندگان مهاجر علاوه بر روش صید زمینی به نام'محمیه' که پرندگان را در دسته‌های بزرگ و در گونه های مختلف به دام می‌اندازد ، به پاشیدن دانه‌های سمی هم متوسل می شوند که بسیار خطرناک واز نظر بهداشتی هم مردود است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار