تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۵۸۷۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پوکی استخوان و ارتباط آن با ورزش و تغذیه
یک متخصص ارتوپد در خصوص بیماری پوکی استخوان (استئوپروز)، دلایل بروز و ارتباط آن با ورزش و تغذیه نکاتی را تشریح کرد.

دکتر محمد فکور یکشنبه اظهار کرد: پوکی استخوان منجر به شکستگی در سن بالا بیشتر در زنان شایع است چون سیستم هورمونی آنها تغییر می کند و احتمال پوکی استخوان در آنها بیشتر است. 

وی افزود: معمولا در سنین بزرگسال و بالاتر فرد با افتادن های معمولی دچار شکستگی می شود که شکستگی های این سن را استخوان شکننده می نامند.

فکور، در خصوص اهمیت پوکی استخوان و شکستگی در سنین بالا اظهار کرد: این افراد مسئول و سرپرست خانواده هستند و با شکستگی استخوان با اختلالات اجتماعی و اقتصادی خانواده روبه رو می شوند و احتمال مرگ و میر آنها را نیز بالا می برد.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: درمان ها و پیگیری فیزیوتراپی این افراد با عوارضی همراه است و بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی شانس مرگ و میر را بالا می برد به صورتی که وقتی شکستگی در ناحیه مفصل ران باشد شانس مرگ و میر 34 درصد است.

وی اظهار کرد: با جراحی شانس مرگ و میر آنها تا 50 درصد کاهش می یابد.

فکور ، تغذیه و ورزش را 2 عامل مرتبط با پوکی استخوان عنوان کرد و گفت:داشتن رژیم تغذیه ای نامتعادل، یعنی دفع کلسیم بالا و یا اختلال در جذب کلسیم ، می تواند در بروز پوکی استخوان موثر باشد.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: مصرف چای همراه با غذا توصیه نمی شود چون این نوع نوشیدنی به دلیل داشتن اگزالات، با کلسیم مواد غذایی ترکیب، و به صورت اگزالات کلسیم دفع می شود.

وی بیان کرد: رژیم های متعادل که میزان کلسیم و الکترولیت کافی داشته باشد مانند استفاده از سبزیجات، میوه جات و گوشت قرمز حداقل هفته ای2 بار،در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

فکور اضافه کرد: بیماری های گوارشی، صفراوی، پانکراس و کلیوی، جذب کلسیم را مختل می کند و همچنین بیماران خونی از جمله مبتلایان به تالاسمی نیز مستعد نرمی استخوان هستند.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: برخی بیماری ها با زمینه گوارشی از جمله سلیاک (اختلال در جذب غلات)، جذب کلسیم را مختل کرده و زمینه پوکی استخوان را فراهم می کنند. 

وی بیان کرد: استفاده از داروهای کورتون زمینه پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ افراد مبتلا به بیماری های آسم، حساسیت زا یا روماتیسم که داروهای کورتون مصرف می کنند شانس بیشتری در ابتلا به پوکی و نرمی استخوان دارند.

فکور گفت: ورزش و فعالیت روزانه حداقل 20 دقیقه پیاده روی، و در معرض آفتاب قرار گرفتن حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت در پیشگیری موثر است. 
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
بسيار آموزنده بود ممنون از دكتر فكور
:
:
:
آخرین اخبار