تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۵۸۸۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سمینار ایمنی و امنیت ورزشگاه‌ها در اهواز برگزار شد
طرح تخلیه اضطراری استادیوم‌ها باید توسط باشگاه‌ها و با همکاری و همفکری گروه‌های برقراری امنیت در استادیوم‌ها تهیه شود
مدیر فنی و توسعه فوتبال سازمان لیگ ایران با اشاره به مقوله ایمنی و امنیت ورزشگاه‌ها، گفت: طرح تخلیه اضطراری استادیوم‌ها باید توسط باشگاه‌ها و با همکاری و همفکری گروه‌های برقراری امنیت در استادیوم‌ها تهیه شود. 

سمینار ایمنی و امنیت ورزشگاه‌ها در اهواز برگزار شد

سمینار ایمنی و امنیت ورزشگاه‌ها روز سه شنبه با حضور محمدحسین حمیسی رییس ‏حراست فدراسیون فوتبال، شاهین رحمانی مدیر استادیوم و امنیت AFC‏، مهرعلی همتی نژاد از استادان دانشگاه، سعید فتاحی مدیر ‏مسابقات و سهیل مهدی مدیر فنی و توسعه فوتبال سازمان لیگ، به همراه مسوولانی از هیات فوتبال خوزستان و مدیران ‏باشگاه‌های خوزستانی، مسوولان نهادهایی مانند یگان ویژه نیروی انتظامی، آتش نشانی، حراست و ... در اهواز و به میزبانی ‏هیات فوتبال استان خوزستان برگزار شد.‏

در این نشست محمدحسین حمیسی، رییس ‏حراست فدراسیون فوتبال اظهار کرد: در چند سالی که آقای رحمانی به عنوان مدیر استادیوم و امنیت AFC‏ مشغول به فعالیت هستند، با همکاری او توانسته‌ایم در این زمینه آخرین استانداردها را در ایران پیاده‌سازی کنیم. در دو سه سال گذشته نیز باتوجه نکات مدنظر باعث شده که بتوانیم هر چه بهتر شرایط ارتقاء ایمنی و امنیتی را در ورزشگاه‌ها رعایت کنیم.

وی ادامه داد: خلاءهای زیادی به ویژه در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشتیم که بخش‌هایی از آن برطرف شد ولی راه طولانی را در پیش داریم و همانطور که می‌دانید، قطعا در هر موفقیت ورزشی، آموزش نیز وجود دارد.

 رییس ‏حراست فدراسیون فوتبال بیان کرد: تقریبا دو سالی است که سمینار ایمنی – امنیتی ورزشگاه‌ها را پایه‌گذاری کرده‌ایم که در این راستا چندین سمینار در تهران برگزار و از سال جاری نیز برنامه‌ریزی شد که استان به استان این سمینار را برگزار کنیم. سمینارهای ما به صورت یک‌طرفه نیست و می‌خواهیم از تجربیات همه استفاده کنیم. این سمینارها تاکنون در استان‌هایی که برگزار شده‌‌اند، مفید بوده‌اند.

وی تاکید کرد: نبود افسران امنیتی در استادیوم‌های ورزشی یک خلا بود که توانستیم آیین‌نامه آن را با همت AFC و آقای رحمانی تهیه و این خلارا پر کنیم. باشگاه‌ها ما از این خلا رنج می‌بردند اما اکنون تمام باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ یکی کشور دارای افسر امنیتی هستند که این افسران نیز توسط مدیران عامل باشگاه‌ها انتخاب می‌شوند و باید شاخصه‌هایی از جمله داشتن سابقه نظامی - امنیتی را دارا باشند.

وی عنوان کرد: در این زمینه کاری صرفا بحث ما سکوها و هوداران نیستند و موضوعات مختلفی از جمله شرط‌بندی‌ها و ارزیابی‌های قبل، حین و بعد مسابقه را شامل می‌شود و مدیریت این‌ها می‌تواند به عوامل برگزاری مسابقات در انجام یک بازی به صورت مطلوب کمک کند.

همچنین سهیل مهدی، مدیر فنی و توسعه فوتبال سازمان لیگ نیز اظهار کرد: خوزستان مهد فوتبال است و این استان یکی از مراکز توسعه استعدادهای برتر فوتبال کشور محسوب می‌شود که سرمایه‌ها و پتانسیل‌های خوبی دارد.

وی افزود: ما موظف شدیم در خصوص بحث توسعه امنیتی و ایمنی ورزشگاه‌ها، پروژه‌هایی را اجرا کنیم و اکنون این بحث به صورت فراگیر در کشور در حال انجام است. همان‌طور که همه چیز در حال رشد است باید بحث ایمنی و امنیتی ورزشگا‌ه‌ها نیز ارتقاء پیدا کند و به سمتی برویم که ورزشگاه‌های ایمن داشته باشیم. امیدوارم با همکاری صنعت (فوتبال)، دانشگاه (علم) و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا هرچه سریعتر این مقوله را در کشور نهایی کنیم.

مهدی با بیان این‌که AFC در چند مقوله فشار خود را بیشتر کرده است، گفت: یکی از موارد بحث بدهی باشگاه‌ها است که در این زمینه کمیته مسابقات فوتبال در ایران در این بخش به باشگاه‌ها سخت گرفته است. بحث دیگر نیز مقوله ایمنی - امنیتی ورزشگاه‌ها است. در این زمینه بحث گواهی ایمنی استادیوم‌ها و طرح تخلیه اضطراری ورزشگاه‌ها مطرح است که این گواهی باید توسط هر باشگاه صادر و به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شود.

وی با اشاره به فعالیت مثبت باشگاه فولاد در زمینه مجوز حرفه‌ای، افزود: ما در صحبت‌هایمان درخصوص مجوز حرفه‌ای از باشگاه فولاد مثال می‌زنیم که بسیار خوب در این زمینه کار کرده است و به این مجموعه تبریک می‌گوییم. 

مدیر فنی و توسعه فوتبال سازمان لیگ گفت: طرح تخلیه اضطراری استادیوم‌ها نیز باید برای ورزشگاه غدیر اهواز تهیه شود و آیتم‌های آن نیز باید با همکاری و همفکری گروه‌های برقراری امنیت در استادیوم تهیه شود. این گواهی ایمنی استادیوم و طرح تخلیه اضطراری آن باید به تایید بالاترین مقام استان که شورای تامین است، برسد.

وی بیان کرد: از امسال نیز به دلیل اتفاقات اخیری که در آسیا می افتد، کنفدراسیو فوتبال آسیا به این موضوع توجه بیشتری نشان داده است و از سال آینده باید طرح تخلیه اضطراری استادیوم ها برای ورزشگاه غدیر و دیگر ورزشگاه‌ها نوشته و در اختیار گروه‌های برگزاری مسابقات به ویژه گروه‌های ایمنی - امنیتی استادیوم‌‌ها قرار داده شود تا اگر اتفاقاتی از قبیل سیل و آتش‌سوزی رخ داد، در هر زمینه مسوولیت و وظایف گروه‌های درگیر مشخص شود. پس باید به این سمت برویم که این طرح نوشته شود و برای استادیوم غدیر نیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

همچنین شاهین رحمانی، مدیر استادیوم و امنیت AFC‏ نیز در این سمینار، اظهارکرد: از سال 2018 تمام بازی‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود، برای اولین بار باشگاه‌ها باید یک مسوول امنیتی داشته باشند و هر اتفاقی که بیفتد، طرف ما باشگاه‌ها هستند و مسوولیت همه موارد با باشگاه‌ها است؛ پس در زمان برگزاری هر مسابقه باید مامور امنیتی آن باشگاه نیز حضور داشته باشد.

وی افزود: کار مامور امنیتی به صورت دستوری نیست و کارش ایجاد هماهنگی است تا کمبودها با توجه به شرایط محلی مطابق آیین‌نامه AFC تامین شود. پس میزبان باید برنامه امنیتی داشته باشد.

مدیر استادیوم و امنیت AFC‏ با طرح این پرسش که آیا هنگام مسابقات تماشاگران می‌توانند از بلندگوهای دستی استفاده کنند؟ توضیح داد: AFC نگفته که استفاده از بلندگوی دستی ممنوع است، یا خیر، بلکه این موضوع به آیین‌نامه استادیوم مربوط است و باشگاه‌ها باید به ما بگویند که آیین‌نامه‌شان در این زمینه چیست. مشکل این است که در این زمینه برخی باشگاه‌ها برای استادیوم‌های خود آیین‌نامه ندارند و در چنین مواقعی از ما می‌خواهند که نظر بدهیم. ما به قوانین محلی احترام می‌گذاریم و همان‌طور که گفتم تا زمانی که استفاده از بلندگوی دستی مزاحمتی در برگزاری مسابقه ایجاد نکند، مانعی ندارد اما اگر مشکلی پیش بیاید، این مشکل با باشگاه است و این دیدگاه AFC می‌باشد. پس هر استادیوم باید آیین‌نامه داشته باشد و الزاما این آیین‌نامه‌‌ها نباید تغییر کند، مگر این‌که درباره موارد آیین‌‌نامه صاحب تجربه جدیدی شویم که البته این هم باید طبق ضوابط فدراسیون‌ها باشد.

وی همچنین با طرح پرسشی دیگر که آیا نشستن آزاد در ورزشگاه‌ها از نظر AFC مجاز است یا خیر؟ گفت: AFC در این زمینه می‌گوید هر استادیوم باید مجهز به صندلی‌های فیکس‌شده و شماره‌دار باشد. آیین‌نامه امنیتی هم می‌گوید بلیتی که صادر می‌شود، همراه با اطلاعات و مشخصات کافی از بازی، از جمله شماره صندلی و سریال آن باشد که از سال 2018 نسبت به این موضوع سخت‌گیری می‌شود.

رحمانی درخصوص این‌که توزیع بلیت آزاد از نظر AFC مجاز است یا خیر هم توضیح داد: در بازی‌های AFC قیمت بلیت به مسوولان برگزاری مسابقه سپرده شده است. بلیت مانند کارت بازی است و بلیت فارغ از قیمت آن باید باشد و تماشاگر باید با بلیت وارد ورزشگاه شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار