تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۱۵۸۹۷۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افتتاح آزمایشگاه باکتریولوژی شرکت آبفا اهواز با حضور استاندار خوزستان
به آینده آب و فاضلاب اهواز و استان امیدواریم/در شبکه آب شرب اهواز آلودگی نداریم
طبق برآوردهای انجام شده از حدود ۴۲۰ هزار انشعاب در شهر اهواز، حدود ۴۰ هزار انشعاب غیر مجاز داریم. انشعابات غیر مجاز مسئله‌ای بسیار مهم و جدی است و شهروندان نیز باید به صورت جدی به آن بنگرد. چرا که اگر یک مورد بیماری در اثر این اتفاق گریبانگیر آنها شود هزینه های بسیار بالاتر را متحمل خواهند شد اما هزینه یک انشعاب آب و آب ها در برابر آن قابل مقایسه نیست. ما انتظار داریم مردم در این مورد توجه خاصی داشته باشند
خوزنیوز: پیرو اخذ گواهینامه استاندارد ISO 17025 در بخش آزمایشگاه آب توسط شرکت آبفا اهواز و تفکیک بخش باکتریولوژی آزمایشگاه آب اهواز صبح امروز استاندار خوزستان از محل آزمایشگاه مرکزی (مرجع) آب شرکت آبفا اهواز بازدید و روند دستیابی به استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را بررسی نمود.   دکتر غلامرضا شریعتی در این بازدید به همراه مدیرعامل شرکت آبفا اهواز بخش باکتریولوژی آزمایشگاه آب اهواز در محل تصفیه خانه آب شماره دو ( کیان آباد ) را افتتاح کرد.

استاندار خوزستان در آیین افتتاح آزمایشگاه باکتریولوژی شرکت آبفا اهواز گفت:  اخذ گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ توسط شرکت آبفا اهوازرا تضمینی برای کیفیت آب و ایجاد اطمینان خاطر برای شهروندان اهوازی است. ما متعهد هستیم اصلاح شبکه آب اهواز در برنامه سه ساله محقق گردد. اعتبار ابلاغ و با توجه به تلاش مجموعه آبفا اهواز در ادامه راه شاهد تحولات ویژه ای در این زمینه خواهیم بود.

استاندار خوزستان پاسخ به خبرنگار خوزنیوز گفت: امروز دوستان ما در آب و فاضلاب اهوازکار بزرگی انجام داده اند و یک گواهینامه استاندارد ملی را در حوزه میکروبیولوژی و  مدیریت کسب کردند و به نوعی کیفیت کار و تضمین محصولی که به مردم را ارائه می دهند را بالا برده‌اند. این استانداردها نه تنها به وسیله شرکت آب و فاضلاب اهوازبلکه به وسیله سازمان های مسئول استانداردهای بین المللی تعیین می شود.
وی گفت:  داده های آزمایشگاهی به شرکتی در آلمان که متولی امر است ارسال و ثبت و پس از کنترل و چک کردن تایید می شود و مردم اهواز با اطمینان بیشتری می توانند آب شرب اهواز را استفاده کنند.
شریعتی تاکید کرد:  شرکت های بین المللی مذکور شرکت های مشخص و معروف هستند و به نوعی برند این کار هستند و اعتبار خود را از بین نمی برند و بنابراین نظارت جدی و ویژه بر کار دارند. این اطمینان بخشی روز به روز بیشتر می‌شود و تضمین ما را بالاتر می‌برد.
وی تاکید کرد:این آغاز راه ما در بخش آب و فاضلاب اهواز و استان است. ما وضع آب و فاضلاب اهواز را مناسب نمی دانیم چرا که از استانداردهای کشوری پایین‌تر است. مردم بدانند ان شاء الله همه همت و تلاش همه ما در این است که این مسئله را اصلاح کنیم و در یک برنامه ۳ تا ۵ ساله استاندارد مان را از استاندارد کشوری بالاتر خواهیم برد.

استاندار خوزستان گفت:  هم اکنون پوشش فاضلاب در کشور ۴۵ درصد در استان حدود ۲۳ درصد است.  امسال با وجود مشکلات جدی دولت برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام شده، اعتباراتی که مصوبه آن از دولت گرفته شده است در اختیار فاضلاب استان و اهواز قرارگرفته است و برای سال آینده نیز پیش‌بینی شده است.
وی گفت:  امیدواریم ظرف برنامه ۳ تا ۵ ساله و با اجرای این برنامه ها سطح پوشش  خود را به ۵۴ درصدو بالاتر از متوسط کشوری برسانیم.
استاندار خوزستان در اشاره به اجرای طرح آبرسانی غدیر گفت: در بحث آب شرب نیز به همین منوال است و تلاش ما این است که آب غدیر را به صورت کامل و از آبگیر دز به شهر اهواز برسانیم. اکنون خوشحالیم که بگوییم حدود ۴۰ کیلومتر خط لوله ۲۰۰۰ توسط قرارگاه خاتم الانبیا کار شده و تعهد شده است که تا پایان سال نیز ۷۵ کیلومتر دیگر کار شود که لوله های آن نیز تا حد زیادی تحویل  شده است.
وی گفت:  در گذشته تفاهم نامه و قراردادی که با بانک پارسیان و بانک سپه داشته‌ایم در یک و نیم سال پیش به علت اینکه مدل مالی آن مدل جدیدی بود و پیچ و خم های زیادی داشت.  بالاخره در هفته گذشته این تفاهم نامه  ابلاغ و به تولید لوله آغاز شده است و امیدواریم که  این لوله ها که طی دو سال تولید و تحویل و کار شوند .

هم اکنون متوسط هدر رفت آب شرب استان ۴۵ درصد است
شریعتی گفت: درباره طرح غدیر فقط بحث آبگیردز باقی می ماند  چرا که برای بقیه کارها مناقصه انجام شده و تعیین تکلیف شده و یا در حال انجام مناقصه است. با حل و فصل مسئله آبگیر سد دز و به سرانجام رسیدن آن ، پروژه های آب را تعیین تکلیف کرده‌ایم و امیدواریم در اصلاح شبکه های آب ما کارمان را انجام بدهیم.  
وی گفت: حدود ۶۰ درصد آب شرب اهواز از طرح آبرسانی غدیر انجام می‌شود و حدود ۴۰ درصد آن از رودخانه تامین می شود. اگرچه ما  در حال اجرای خط علی ابن مهزیار نیز هستیم که با الحاق آن این عدد به ۸۰ درصد خواهد رسید و کارهای دیگری نیز در دست اقدام است که به تدریج صد در صد آب را طرح‌های خارج از اهواز تامین خواهیم کرد.
استاندار خوزستان  تاکید کرد: هم اکنون توپ در زمین آب و فاضلاب اهواز و آب و فاضلاب خوزستان است.  ما برای اصلاح شبکه های آب ۳۰۰ میلیارد تومان به آب و فاضلاب استان و اهواز ابلاغ اعتبار کرده‌ایم و متعهدیم این کار را در سه سال پیاپی انجام دهیم.
شریعتی در پاسخ به خبرنگار خوزنیوز گفت: ما نمی‌توانیم منابع آبی مان را هدر دهیم ما در حوزه کارون وضعیت بحرانی داریم میزان نزولات جوی و بارندگی پایین بوده است و ما باید منابع آبی ما را مدیریت کنیم.
وی یادآور شد: هم اکنون متوسط هدر رفت آب شرب استان ۴۵ درصد است و متوسط هدر رفت آب شرب کشور ۲۵ درصد است . ما امیدواریم که پس از هزینه کرد هزار میلیارد تومان ، هدر رفت آب ما در استان نیز به متوسط کشوری برسد.  ۳۰۰ میلیارد تومان را ما امسال ابلاغ کرده‌ایم و آقایان می‌باید مناقصه بگذارند پیمانکار تعیین کنند.  در محله‌هایی که مشکل وجود دارد به ترتیب اولویت اقدام کنند تا ما بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم و در استان و در اهواز مشکل را حل کنیم.
ما به آینده آب و فاضلاب اهواز و استان امیدواریم
استاندار خوزستان گفت: برای اصلاح شبکه های فاضلاب نیز به همین نحو اعتبار ابلاغ شده است و امیدواریم اهواز و استان نیز در مورد آنها اقدام کنند. در بحث کلکتورها نیز اگر موفق به استفاده از صندوق توسعه نبودیم امیدواریم بتوانیم از طریق فاینانس عمل کنیم.
وی گفت:  تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز تمام مراحل اداری فاینانس آن انجام شده است و در حال طی مراحل نهایی است. علاوه بر تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز پنج شهر دیگر نیز در حال انجام است و پنج شهر دوم نیز در این فایناس هستند. همچنین امیدواریم تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز در چهار ماه آینده راه اندازی می شود. ما به آینده آب و فاضلاب اهواز و استان امیدواریم و و انتظار داریم که همه مدیران و نیروهای آب فاضلاب اهواز و استان همت بگمارند تا بتوان از منابعی که دولت برای آنها تهیه کرده است استفاده مناسب، برنامه‌ریزی شده و با بهره وری بیشتر و بیشتر را ایجاد کنند و نتیجه مطلوب را بگیریم .
شریعتی گفت: مردم استان به خصوص اهواز از بحث آب و فاضلاب و تجربه خوبی ندارند. هرچند که  قبلاً تلاش زیادی شد و بحث بانک جهانی پیش آمد اما آن نتیجه که می باید شکل گرفت . البته در وسط اجرای آن  به تحریم خورد و قطع شد. هرچند اینها دست مسئولین ما درآب و فاضلاب نبوده است اما همان منابعی که هزینه شد اولویت بندی درست شکل نگرفت و بهره‌برداری درست نشد و موجب آنچه رضایت مردم بود فراهم نشد.  امیدواریم خداوند به همه ما این توفیق و هوش را بدهد تا بتوانیم از این منابع استفاده از مناسب تر و بهینه تر در جهت خدمت رسانی به مردم عزیز داشته باشیم و بتوانیم رضایت آنها را نیز به دست بیاوریم.
استاندار خوزستان گفت: من به مدیر عامل آب و فاضلاب خوزستان و مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز گفته‌ام که با منابعی که در اختیار این دو شرکت قرار گرفته است شهرهای استان می بایست شخم بخورند و همه جا در حال اجرای عملیات آب و فاضلاب باشیم . علیرغم اینکه منابع لازم تامین شده است اما تاکنون آن آنگونه که می بایست کار نشده است دوستان در حال طی مراحل اداری برگزاری مناقصه و فراخوان لازم هستند. امیدواریم در یکی دو ماه آینده این امر محقق شود. این اعتبارات سال به سال در نظر گرفته شده است و اعتبار امسال محقق شده و برای سال آینده نیز پیش‌بینی شده است.

 در شبکه آب شرب اهواز آلودگی نداریم/ برای اصلاح و نوسازی شبکه در اهواز به۵۰۰ میلیارد تومان نیازاست
فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز گفت: موفقیت در کسب استاندارد ایزو در راستای ایزو ۱۷۰۲۵ برای تضمین کنترل کیفیت شیمیایی میکروبی و مدیریت آب اهواز بوده است.  ما برای اطمینان از بهبود کیفیت آب باید این استانداردها را اعمال می کنیم . در فرایند کنترل کیفیت که با تلاش همکاران و خرید تجهیزات لازم رعایت الزامات و نصب تاسیسات مناسب مطالعات دقیق دیروز موفق شدیم که استاندارد ۱۷۰۲۵ را دریافت کنیم و از این پس به صورت کاملاً پیشرفته و استاندارد با معیارهای کنترل کیفیت آب عمل کنیم.
کریمی گفت: این اعتبار نامه کسب شده کسب شده یکای ما را به یکای بین المللی وصل می کند.  پیش از این موسسه  داکس آلمان این اعتبار نامه و استاندارد را به ما می داد اما با توجه به هزینه های بزرگی که این همکاری برای ما در پی داشت و تحریم‌ها نیز در به وجود آمدن مشکلاتی در اخذ گواهینامه ایجاد کردند ، تیم ممیزی در آب و فاضلاب کشور تشکیل و این باعث شد که تمام شهرستان‌ها از این اعتبار نامه و سیستم استاندارد یکپارچه بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: در این میان حوزه کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب اهواز بسیار سخت تلاش کردند و ظرف مدت سه ماه و طی  ارزیابی‌های ویژه،  این گواهینامه کسب شد.  تمامی آزمایش هایی که در اینجا انجام شده کاملاً تأیید شده‌اند، دستگاه های جدید خریداری شده اند و همه دستگاه‌ها به روز هستند .
 وی گفت: تصفیه خانه شماره ۲ حدود 60 درصد آب شرب شهر اهواز را تامین می کنند و روزانه ۱۰ نمونه آب این تصفیه خانه به آزمایشگاه برده می‌شود. از نقاط بحرانی شهر نیز بین ۱۰ تا ۲۰ نمونه گرفته شده و حداکثر ظرف دو ساعت نمونه‌های لازم است و به آزمایشگاه ارسال می شود. اهواز تنها شهری در ایران است که روزانه سه مرحله نمونه گیری آب شرب در سطح شهر و حدود ده نوبت نیز از تصفیه‌خانه نمونه‌گیری انجام و کنترل کیفیت  می‌شود .  این بدان معنا است که ما حساسیت خاصی روی کیفیت آب و کنترل آن داریم هرچند که شبکه های قدیمی هستند اما تجهیزات و اراده کنترل کیفیت آب در حوزه مدیریت آب وفاضلاب و همکاران ما بسیار جدی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: در سیستم تصفیه خانه بر اساس استانداردها و نظارت بهداشت عمل می کنیم. در شبکه آب شرب اهواز آلودگی نداریم.  ممکن است در شبکه کدورت های موجود داشته باشد اما این به معنای آلودگی نیست بلکه تیرگی های ناشی از رسوبات در شبکه و یا تیرگی هایی که در شبکه است می باشد. مفهوم آلودگی و تیرگی متفاوت است . هرچند در برخی انشعابات غیر مجاز که زیر نظر ما نیست ممکن است این اتفاق رخ دهد.  این انشعابات در اثر اتصالات غیر استاندارد  موجب می شود که در برخی نقاط با آب های جاری و آبهای سطحی مخلوط شود و آلودگی ایجاد کند.
کریمی  گفت: ما صددرصد مدعی هستیم که با استاندارد در اعمال  شده می‌توانیم کنترل کیفیت شیمیایی میکروبی و مدیریتی آب اهواز را داشته باشیم. این استاندارد برای اولین بار در اهواز کسب شده است.

وی در مورد جمع اوری  انشعابات غیرمجاز گفت: ما طی فراخوانی از شهروندان خواسته ایم که تا دهه مبارکه فجر کلیه کسانی که انشعابات غیرمجاز آب دارند به شرکت آب و فاضلاب اهواز مراجعه کنند و بدون جریمه درخواست انشعاب دهند و  مشترک شرکت آب و فاضلاب اهواز شوند و تا ما بتوانیم و روی آب تحویلی آنها نظارت داشته باشیم . در غیر این صورت ما نمی‌توانیم هیچ گونه کنترل و نظارتی روی آب آنها داشته باشیم و وقتی این اتفاق بیفتد همسایگان کسانی که در مجاورت آنها هستند با افت فشار مواجه خواهند بود و مجبور به نصب پمپ می‌شوند و کدورت آب در شبکه های آب قدیمی بالا می رود.
کریمی یادآور شد: طبق برآوردهای انجام شده از حدود ۴۲۰ هزار انشعاب در شهر اهواز، حدود ۴۰ هزار انشعاب غیر مجاز داریم. انشعابات غیر مجاز مسئله‌ای بسیار مهم و جدی است و شهروندان نیز باید به صورت جدی به آن بنگرد. چرا که اگر یک مورد بیماری در اثر این اتفاق گریبانگیر آنها شود هزینه های بسیار بالاتر را متحمل خواهند شد اما هزینه یک انشعاب آب و آب ها در برابر آن قابل مقایسه نیست.  ما انتظار داریم مردم در این مورد توجه خاصی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز  گفت: در مورد طرح های انجام شده می توان گفت که ما شبکه ها و محله های اهواز را اولویت‌بندی کرده‌ایم و بر اساس اولویت طرح های اصلاح و نوسازی شبکه در اهواز انجام خواهد شد. ما برای این کار ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که کل شبکه اهواز را ظرف سه سال اصلاح کنیم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
0
0
فاضلاب شهری گتوند شوشتر ملاثانی وارد کارون میشه و بعد اهواز تصفیه میشه ، حتما هم هیچ ضرری نداره ، شامل کلی پروتئین است ، خاک هم در هوا شامل کلی مواد معدنی است ،
پاسخ ها
مجتبی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
واقعا خوب گفتی .یعنی باید به بعضیا با این منطق حرف زد که بفهمن.چون دور از جونتون کلا نف...
مهران دزفولی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
0
0
اره همه تو اهواز مرض دارن تصفیه اب گرفتن.خداییش یه لیوان از شیر اب بهش بدید ببینیم میخوره.
محمود معتمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
سلام یکی نیست به ای آقای فردوس کریمی بگه په بالای یه ملیون از مردن اهواز مرض دارن تو خونشون تصفیه کن آب گذشاتن.
خداییش ای آقای کریمی و آقای استاندار تو خونشون برا آشامیدن از آب لوله بدون تصفیه استفاده می کنند.
محمود معتمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
البته فکر کنم منظور آقای مدیر عامل از آلودگی لجن باشه که تو آب شرب نیست.
که بنده که کیان آباد زندگی میکنم لجن هم در آب شرب دیده ام.
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
یعنی یه روزی میاد که دستگا ههای تصفیه آب شش مرحله ای رو مردم دیگه نخرن
دیگه همه اوستا شدن تو کار تصفیه آب
ممبران و هوزینگ و اسمز معکوس و برندهای کانادایی و ...
سافت واتر پیوریکام سی سی کا و ..
ای خدا نجات مون بده نه آب درست داریم و نه هوای خوب
اونوقت ایناها فقط حرف از پول انشعاب میزنن
کی به داد مون میرسه
اینها ...
خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
سسسلام

آلودگی میکروبی چندان مهم نیست .

اب موجود اهواز با توجه به اینکه از فاضلاب شهرهای دزفول و شوشتر است بسیار به فلزات سنگین آلوده است وسرطانزاست و باید هرچه زودتر کل اب شهر اهواز از سرچشمه های بالادست انتقال داده شود.

کاش بجای اهمیت دادن به درختهای اصفهان و یزد به مردم خوزستان و تامین اب اهمیت داده می شد.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
تهیه آب شرب اهواز از سرچشمه کارون فکر خوبیه ولی پول نفت رو کی بدزده ، کی گاز رو بخوره کی پالیشگاهها رو بخوره ، ایتا فکر و کاروشون ایته نه فکر مردم
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
پول نفت رو بخورین مشکلی نیست الکی دروغ نگین ، راحت باشید
:
:
:
آخرین اخبار