تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۵۹۱۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رژیم گیاه خواری؛ معایب و مزایا
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مقوله گیاه خواری و معایب و مزایای آن را برای افراد علاقه مند به این نوع رژیم ها تشریح کرد.

دکتر مجید کاراندیش به انواع مختلف گیاه خواری اشاره کرد و گفت: یکی از شدیدترین و خالص ترین نوع گیاه خواری این است که هیچ نوع محصول حیوانی مصرف نمی شود و حتی غذاهای گیاهی به صورت خام مصرف می شود که به خام گیاه خواری معروف است.

وی افزود: نوع دیگر، گیاه خواری صرف است که گیاهان به صورت پخته مصرف می شوند یعنی محصولاتی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل هم ممکن است مصرف نشود.

کاراندیش بیان کرد: در گروه دیگر فقط گوشت مصرف نمی شود اما محصولات لبنی، انواع تخم پرندگان و عسل مورد استفاده قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: برخی افراد برای استفاده از مزایای تندرستی گیاه خواری و برخی به دلیل دیدگاه های فلسفی و یا برخی مسایل و ایدئولوژی ها به این روش تغذیه ای روی می آوردند.

وی در خصوص معایب و مزایای این نوع رژیم تغذیه ای اظهار کرد: ساده ترین شکل به این صورت است که گوشت قرمز و امعا و احشای حیوانات را مصرف نمی کنند ولی گوشت سفید مصرف شود.

کاراندیش گفت: این روش توسط متخصصان تغذیه تقویت و تشویق می شود چون ما هیچ ضرورتی برای مصرف گوشت قرمز در تغذیه نداریم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اگر افراد نخواهند گوشت مصرف کنند اما شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف شود و حبوبات همراه با غلات باشد مانند عدس پلو یا نان و لوبیا، مناسب است. 

وی با اشاره به محدودیت و نقص پروتیین موجود در گیاهان گفت: همزمان مصرف کردن حبوبات و غلات و استفاده از گروه شیر، لبنیات و تخم مرغ، کمبود تغذیه ای را ایجاد نمی کند. 

کاراندیش اضافه کرد: در برخی گروه های خاص احتمال کمبودهای تغذیه ای زیاد است مانند مشکل کم خونی زنان در سنین باروری و یا کم خونی در کودکان و نوجوانان، که راه رفع کمبود استفاده به جا و به اندازه مکمل هاست.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اما اگر شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف نشود این نوع رژیم ها دچار کمبودهایی خواهند بود که آهن، ویتامین B12 و برخی مواد مغذی موثر در ساخت استخوان مانند کلسیم، فسفر و روی از آن جمله هستند.

وی اظهار کرد: در رژیم های گیاه خواری، ویتامین C و اسید فولیک به مقدار زیادی دریافت می شود چون در بسیاری از منابع غذایی گیاهی وجود دارد اما کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین B12 و پروتیین کافی دریافت نمی شود.

کاراندیش توصیه کرد: اگر کسی مایل به مصرف گوشت نیست اشکالی ایجاد نمی کند اما باید شیر، لبنیات و تخم مرغ و همزمان حبوبات و غلات مصرف شوند و در صورت نیاز مکمل هایی از جمله مکمل آهن و ویتامین D مورد استفاده قرار گیرد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در خام گیاه خواری هضم گیاهان دچار مشکل است و اصلا توصیه نمی شود اما گیاه خواری که به صورت کامل گیاه خوارباشد(محصول حیوانی مصرف نکند)حتما مکمل های کامل را دریافت کند یعنی مولتی ویتامین مینرال هر روز مصرف شود و آزمایش های لازم برای تشخیص نوع کمبودها انجام شود تا متناسب با آن مکمل های لازم دریافت شود.

وی اظهار کرد: در رژیم های گیاه خواری معمولا به دلیل مصرف کم روغن و انواع گوشت ها و غذاهای گوشتی سرخ شده در روغن، کاهش وزن صورت می گیرد. 

کاراندیش خاطرنشان کرد: از آنجا که این افراد به سلامتی خود بیش از افراد دیگر اهمیت می دهند و ورزش را در کنار شیوه تغذیه ای دارند، این مجموعه تغییر شیوه زندگی باعث کاهش وزن می شود نه تنها گیاه خواری.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار