تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۵۹۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اکبری مطرح کرد:
مهاجرت‌های دسته‌جمعی و مشکلات امنیتی تبعات ناشی از خشکی تالاب‌ها/ تامین حقابه مهمترین راهکار احیا
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، مهاجرت‌های دسته جمعی، حاشیه نشینی و مشکلات امنیتی را از پیامدهای بی‌توجهی نسبت به احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها دانست.

علی اکبری نسبت به وضعیت بحرانی تالاب ها و رودخانه های کشور هشدار داد و گفت: بی توجهی نسبت به احیای تالاب ها و رودخانه ها، مهاجرت های دسته جمعی، حاشیه نشینی و مشکلات امنیتی را به همراه خواهد داشت بنابراین برای پیشگیری از این معضلات باید احیای تالاب ها مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خشکسالی، حفر چاه ها و برداشت های غیرمجاز، برداشت های بی رویه از تالاب ها، دست اندازی به طبیعت، بی توجهی نسبت به تامین حقابه و تغییرکاربری را از جمله عوامل موثر در خشکی تالاب ها دانست و گفت: احیای تالاب ها باید به عنوان سرمایه ملی و بخشی از سرمایه های محیط زیستی مورد توجه قرار گیرد؛ با خشکسالی ها و خشکی تالاب ها نظام زندگی دستخوش تغییر خواهد شد و به ناچار مردم به مهاجرت های دسته جمعی روی می آورند.

وی با بیان اینکه برای احیای تالاب ها باید به حوضه آبریز آنها نگاهی یکپارچه داشت، تصریح کرد: بهبود وضعیت تالاب های کشور با رفع و مدیریت مشکلات حوزه آبریز تحقق می یابد و به طور قطع با توزیع عادلانه آب و تامین حقابه تالاب ها مشکلات عمده تالاب ها رفع و معضل ریزگردها نیز کنترل و مدیریت خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با یادآوری مشخص شدن میزان حقابه تالاب ها در قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور، گفت: تعیین میزان حقابه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و تخصیص و تامین آن بر عهده وزارت نیرو بوده بنابراین بر اساس این قانون باید تامین حقابه به عنوان مهمترین راهکار احیای تالاب ها را در دستور کار قرار داد تا تالاب های کشور از وضعیت بحرانی خارج شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نقش جوامع محلی را در احیای تالاب ها بسیار موثر دانست و گفت: اختیارات لازم باید به جوامع محلی داده شده و بخشی از مسئولیت احیای تالاب ها به آنها واگذار شود زیرا همکاری مردم می تواند در بهبود وضعیت تالاب ها بسیار ثمربخش باشد.
:
:
:
آخرین اخبار