تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۵۹۲۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رایانه و عوارض ارتوپدی آن را جدی بگیریم
از آنجایی که امروزه استفاده از رایانه در اشکال مختلف از جمله لپ تاپ و یا نوت بوک های شخصی در بین افراد چه در خانه یا محیط کار رایج است متخصصان می گویند کابران این ابزارهای تکنولوزیک باید برای پیشگیری آسیب های احتمالی جسمانی، نحوه صحیح استفاده از آن را رعایت کنند.

یک متخصص ارتوپد در خصوص مشکلات استفاده نامناسب و بیش از حد معمول از رایانه و راههای پیشگیری ازاین مشکلات ، نکاتی ارائه کرد.

دکتر محمد فکور سه شنبه اظهار کرد: قرارگرفتن عضلات و مفاصل در موقعیت های نامناسب در هنگام استفاده طولانی مدت از رایانه ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.

وی افزود: امکان دارد برخی از افراد با توجه به داشتن مشکلات بینایی، سر میز کار و یا در منزل مدت طولانی به یک نقطه در رایانه خیره شوند درنتیجه دراین و ضعیت برای خواندن متن یا مشاهده تصویر، سایر عضلات بدن درگیر می شوند و وضعیت قرارگیری بدن فرد از حالت عادی خارج شود، در این حالت در صورت نداشتن آمادگی، عضلات خسته می شوند و در نتیجه مفاصل به جای فشار دینامیکی یعنی نیروی عضلات ، از فشار میکانیکی استفاده می کنند و این نوع فشار در دراز مدت تاثیرگذار است.

فکور ادامه داد: در زمان استفاده از رایانه، شیب مانیتور باید به گونه ای باشد که مقابل صورت فرد قرار گیرد تا کاربر مجبور نشود سر خود را خیلی بالا یا پایین نگه دارد. 

این متخصص ارتوپد گفت: وقتی کاربر موس را در دست خود می گیرد آرنج نباید بالاتر از مچ دست قرار گیرد بلکه هم سطح باشد تا به واسطه خسته شدن عضلات ، فشار زیادی به مفاصل وارد نشود. 

وی بیان کرد: در مواردی که استفاده طولانی مدت از لپ تاپ یا رایانه، بعد از مدت زمان مشخصی برای فرد خستگی یا درد ایجاد کند ، دراین حالت وی باید چند دقیقه قدم بزند سپس دوباره فعالیت خود را شروع کند.

فکور در خصوص مهمترین عوارض ارتوپدی استفاده نامناسب از رایانه اضافه کرد: اسپاسم عضلانی مهمترین عکس العمل دفاعی عضله است چون وقتی فشارغیر معمول به آن وارد شود برای انجام فعالیت دچار اسپاسم می شود که می تواند گذرا یا ماندگار باشد.

این متخصص ارتوپد اظهار کرد: این مشکل با استراحت کردن، ماساژ دادن، گرم کردن و استفاده از نوار لرزشی برطرف می شود. 

وی بیان کرد: معمولا افرادی که مشکلات زمینه ای مانند آرتروز، دیسک گردن یا ناهنجاری های ستون فقرات دارند در صورت استفاده ناصحیح از رایانه و قرار گرفتن نامناسب عضلات، این مشکل تشدید می شود و باید به نقطه ایستایی و تعادل خود بر گردد که این موارد در دراز مدت تاثیرگذار است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار