تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۱۵۹۳۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی اروند آغاز به کار کرد
آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره شعر سپید عربی صلح اروند برگزار شد و این جشنواره با شرکت شاعران هفت کشور عربی در آبادان آغاز به کار کرد
آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر عربی اروند با عنوان مهرجان السلام (جشنواره صلح) در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد برگزار شد.

رئیس هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی اروند در این آئین که با حضور شرکت کنندگان از هفت کشور لبنان، عراق، سوریه، تونس، مراکش، عمان الجزایر و شرکت کنندگان ایرانی در بخش شعر عربی و فارسی برگزار شد، صلح را نیاز دنیای خشن امروز دانست و از شعر به عنوان ابزاری برای برقراری صلح یاد کرد.

همایون قنواتی گفت: هنر و شعر همواره پیام آور امید و دوستی بوده و امیدواریم برگزاری این جشنواره عاملی برای قرار دادن شعر در اختیار صلح باشد.

وی در ادامه با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان کشور ایران و جهان عرب اظهار کرد: به واسطه اشتراک های فراوان فرهنگی و هویت، فرهنگی ایرانی و عربی هیچ گاه اختلافی میان ملت ها نبوده است و امیدواریم این جشنواره تاثیر متقابل در تبادل فرهنگ میان ایران و کشورهای عربی باشد.

در ادامه این افتتاحیه شاعران با به کار بردن ادبیات شاعرانه به معرفی خود پرداخته و از اهمیت صلح و تاثیر هنر و شعر بر برقرار صلح و آرامش تاکید کردند.

در ادامه این مراسم شاعران به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

«خضیر درویش» شاعر سپید سرای عراقی در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره ها در ارتقای ارتباطات میان دو کشور ایران و عراق، بر تاثیرگذاری این رویداد فرهنگی بر تقویت ارتباط فرهنگی میان دو کشور و سایر کشورها تاکید کرد.

«فوزیه العکرمی» بانوی شاعر تونسی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص جایگاه شعر سپیده سرایان عرب ایرانی اظهار کرد: پیش از این از کیفیت شعر عربی ایران بی اطلاع بودم تا اینکه از طریق فیس بوک با جمال نصاری از شاعران آبادان و دبیر هفتمین جشنواره شعر سپید عربی اروند آشنا شدم و به اعتقاد من شعر سپید ایرانی جایگاه بالایی دارد و قابل رقابت با شعر شاعران مطرح بین المللی است.

 از «ریما فاضل محفوض» شاعر زن سوری در خصوص تاثیر نا آرامی ها سوریه بر شعر و شاعری در این کشور پرسیده شد که وی در پاسخ به این پرسش بیان کرد: خسارت و ویرانی برابر نابود شدن کامل نیست بلکه باعث شده شاعران جدید متولد شوند و به عبارتی می توان گفت درد با خود نوآوری به همراه می آورد و مردم سوریه از جنگ دردهای فروان دیدند و شعر می تواند در پایان این وضعیت تاثیر گذار باشد.

«مبارک الجابری» شاعر سپید سرا از کشور عمان نیز در پاسخ به این پرسش که با وجود اختلافات سیاسی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران و جو سازی ها ناشی از ناامنی در کشور ایران، امنیت در این کشور را چگونه یافته است، گفت: با وجود اختلافات بسیار در منطقه کشور عمان از دیرباز ارتباطات تاریخی، افتصادی با ایران داشته است اما برخی اخبار از ناامنی ها در ایران مایه نگرانی خانواده شده بود که من به آنها از امنیت منطقه تاکید کرد و خوشحال خواهم بود اگه بتوان بار دیگر در این جشنواره شرکت کنم.

در این جشنواره که از۲۰ دی تا ۲۲ دی در سینمای مهر آبادان برگزار می شود، ۱۷ شرکت کننده از هفت کشور و ۱۲ شرکت نیز از ایران حضور دارند.

برگزاری کارگاه ها در صبح و مراسم شعر خوانی و ارائه مقالات و موسیقی در بعد از ظهرها برنامه اجرایی این جشنواره است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار