تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۱۵۹۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول:
80 درصد الگوی تغذیه در کشور ناسالم است
مدیر گروه بهبود تغذیه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه 80 درصد الگوی تغذیه در کشور سالم نیست گفت:تغذیه ناسالم موجب افزایش چاقی و بیماریهای ناشی از آن در جامعه شده است.

میترا جودکیان روز چهارشنبه در همایش چاقی و عوارض آن در بروز بیماری ها در سالن غدیر دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود:در سالهای اخیر بیماری های قلبی عروقی،سرطان و دیابت در جامعه گسترش یافته که همه آنها با الگوی غلط غذایی در ارتباط هستند.

وی پرخوری را یکی از عوامل بروز چاقی دانست و گفت:متاسفانه 14 درصد کودکان بین 15 تا 23 ماهه اضافه وزن دارند ،همچنین 20 درصد افراد 18 ساله و حدود 70 درصد افراد بالای 18 سال مشکل اضافه وزن دارند و این نشان می دهد 80 درصد تغذیه در کشور ما ناسالم است .

وی اضافه کرد:در کشور ما هفت برابر متوسط جهانی مواد نشاسته ای مصرف می شود که این امر منجر به دیابت می شود ،ضمن اینکه در کشور ما 6 برابر متوسط جهانی نمک و شکر مصرف می شود و در حالی که متوسط سالانه مصرف شکر در جهان پنج کیلوگرم است در کشور ما این رقم 30 کیلوگرم شکر می باشد این در حالی است که در کشور ایران یک چهارم متوسط جهانی میوه و سبزیجات مصرف می شود .

شاپور مسعودی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت:تغییر سبک زندگی و روی آوردن به فعالیت های با تحرک بیشتر و مصرف رژیم غذایی سالم راهکار جلوگیری از چاقی است.

وی اضافه کرد:در برنامه جامع سلامت که از سال های گذشته کلید خورد بهبود و اصلاح تغذیه به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری های غیرواگیر در دستور کار قرار گرفت. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد :الگوی تغذیه تغییر کرده و اضافه وزن و کم تحرکی رو به افزایش است که برخی از این عادت های غذایی تحت تاثیر فرهنگ مصرف فست فود قرار گرفته است.

وی گفت:توجه به چاقی و ارتباط آن با سایر بیماری ها باعث شده کاهش وزن به یکی از پول ساز ترین صنعت های دنیا در سالهای اخیر تبدیل شود در حالی که بر اساس مدارک علمی باید این نگرش را در مردم ایجاد کرد که رژیم چاقی کارساز نیست بلکه باید سبک زندگی را تغییر داد و کم تحرکی را در افراد کاهش داد تا شاهد کاهش چاقی در بین افراد باشیم .

مجید کاراندیش استاد گروه آموزشی تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز با ذکر این نکته که برخی افراد در بدو تولد و یا حتی پیش از تولد در رحم مادر نیز چاق هستند و در محیطی چرب رشد می کنند گفت:با رژیم غذایی و تغذیه مناسب می توان از بروز برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع دو،سرطانها،بیماری های دهان و دندان،پوکی استخوان جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد :برخی افراد از نظر ظاهری لاغر هستند در حالی که چربی بدن آنها زیاد است و از فردی که از نظر ظاهری وزن بیشتری دارند لاغرتر به نظر می رسند در حالی که با جثه کوچک مقدار چربی بیشتری در بدن آنها ذخیره شده است.

15 تا 30 دیماه بسیج همگانی آموزش تغذیه سالم نامگذاری شده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
خب کاش یکم بیشتر توضیح میدادن که ایرادات تغذیه ای چی هنست و باید برای رفعشون چی کار کرد؟؟؟
:
:
:
آخرین اخبار