تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۵۹۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختراع مبتکر خوزستانی که جان کارگران و موتورسواران را نجات می‌دهد
یک نخبه خوزستانی کلاهی ساخته که می‌تواند از کارگران در برابر تغییرات شدید جوی محافظت کند و نیز به واسطه آن موتورسواران با رغبت بیشری از کلاه کاسکت استفاده خواهند کرد.

توجه به قشر نخبه جامعه همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و شاید بتوان یکی از رسالت‌های رسانه‌ها در جهت تبیین فرمایشات ایشان را بیان موضوعات پیرامون نخبگان با هدف حل مشکلات و معرفی دستاوردهای این قشر مهم از جامعه دانست.

"کلاه مجهز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی" جدیدترین دستاورد خلیل امیر نخبه خوزستانی است که در ادامه مشروح گفت‌وگوی  خبرگزاری تسنیم با امیر درباره چگونگی آغاز روند ساخت کلاه تا استقبال کشورهای خارجی از این دستاورد را می‌خوانید.

* ساخت کلاه دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی توسط نخبه خوزستانی

*مسیر رسیدن به دکل‌های دریایی سرآغاز یک ایده 

*ارگان‌ها و دستگاه‌ها از کارگرانشان در برابر شرایط بد جوی حفاظت کنند

*دیگر لازم نیست موتورسواران را برای استفاده از کلاه کاسکت مجبور کرد

*سرعت عمل بخش خصوصی از دولتی بیشتر است                   

                                                         
قبل از اینکه به ماجرای نخستین جرقه ذهنی‌تان برای ساخت این کلاه بپردازیم در ابتدا کمی درباره دستاوردتان بگویید آیا ایده‌ای جدید است و یا نمونه آن پیش از این ساخته شده؟

 این کلاه که سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در آن تعبیه شده وسیله‌ای برای حفاظت از افراد خصوصا کارگران در مقابل تغییرات شدید جوی است. برخی از کارها را حتی به دلیل گرما و یا سرمای شدید نمی‌توان تعطیل کرد از این رو در پی راه حلی بودیم که افراد را در برابر تغیرات جوی حفاظت کنیم.

بر اساس بررسی‌ها می‌توان گفت که این کلاه با این حجم از امکانات و قابلیت‌ها برای نخستین‌بار در خاورمیانه ساخته شده است.

 از روزی بگویید که این ایده به ذهنتان خطور کرد و جرقه آن برای نخستین بار در ذهنتان زده شد.

به دلیل ماموریت‌های مختلف شغلی برای ارائه خدمات برق و الکترونیکی به دکل‌های دریایی مسیر را با کشتی طی می‌کردم و همواره در معرض هوای بسیار گرم و شرجی آن منطقه بودم؛ بحث شرایط جوی سبب می‌شد که راندمان کاری افراد در آن منطقه پایین بیاید.

همین موضوعات بود که مرا به این فکر وا داشت که چه می‌شود کرد این گرما و شرجی قابل تحمل‌تر شود و از آن سو مانع کاهش راندمان کار افراد شد پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که اگر همراه فرد سیستم خنک‌کننده باشد می‌توان او را در برابر تغییرات جوی حفاظت کرد.

اختراع مبتکر خوزستانی که جان کارگران و موتورسواران را نجات می‌دهد

مدت زمانی که صرف شد تا این ایده به یک دستاورد تبدیل شود چقدر بود؟

پس از یک سال کار تحقیقاتی سرانجام ایده ما منجر به ساخت دستگاهی شد که می‌تواند افراد را در برابر آسیب گرمای شدید و یا سرمای شدید به نوعی محافظت کند البته این دستگاه در حال حاضر فقط به سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز است و ما هنوز بر روی شکل، وزن و ابعادش کار می‌کنیم که به هرچه بهتر شدن نزدیک شود.

به فکر ارتقای این کلاه برای دیگر شرایط جوی هستید؟

بله، در پی به دست آوردن روش و راه حلی برای حفاظت افراد در برابر پدیده گردو خاک و ریزگردها نیز هستیم. تعطیل کردن افراد در پی بروز پدیده‌های جوی می‌تواند به اقتصاد استان آسیب بزند در حالی که می‌توان با استفاده از تکنولوژی علاوه بر صیانت از نیروی کار از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری کرد.

این دستگاه به دلیل بحث ایمنی افراد در مقابل آسیب‌های کاری با بهداشت محیط زیست ارتباط دارد.

اختراع مبتکر خوزستانی که جان کارگران و موتورسواران را نجات می‌دهد

در پی تولید انبوه این دستگاه هستید؟

به دنبال سرمایه گذار و پشتیبان هستیم و پیشنهادهایی نیز در این زمینه شده که در دست بررسی هستند.

البته باید در نظر داشت که تولید انبوه این دستگاه می‌تواند صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد به طوری که با تولید انبوه این دستگاه قیمت آن به شدت مناسب‌تر خواهد شد و مردم نیز برای تهیه آن رغبت بیشتری خواهند داشت.

آیا پیشنهادی از سرمایه‌گذاران داخلی و یا کشورهای خارجی نیز داشته‌اید؟

بله، پیشنهادهایی از کشور خودمان و نیز کشور عمان شده که سرمایه‌گذاران کشور عمان نیز در پی به حداقل رساندن تعطیلی‌های کارگری در این کشور هستند چرا که عمان نیز کشور گرمی است از این رو درصدد هستند که علاوه بر حمایت و حفاظت از کارگرانشان، کار را تعطیل نکنند.

با کشور قطر نیز در حال انجام مکاتباتی هستیم و رایزنی‌ها و مذاکرات برای استفاده این کلاه در جام جهانی 2022 و با هدف حفاظت تماشاگران در برابرگرما انجام می‌شود.

در روند ساخت دستگاه آیا دستگاه‌های دولتی همکاری و حمایت لازم را از شما داشتند؟

معتقدم که سرعت عمل بخش دولتی تا حدودی کم است و این سبب شده که ما به سمت بخش‌ خصوصی برویم چرا که تجربه سرعت عمل بخش خصوصی را داشته‌ایم از این رو تقریبا انرژیمان را بر روی بخش خصوصی گذاشتیم.

در کشور ما مناطق زیادی از جمله عسلویه‌ و پتروشیمی‌ها وجود دارد که کارگران در گرمای زیاد ناچار به انجام وظایف هستند؛ فکر می‌کنید بتوان در زمینه استفاده از این کلاه برای کارگران با وزارت نفت همکاری داشت؟

به شدت برای این موضوع استقبال می‌کنیم. برای این کلاه کاربردهای زیادی از جمله کاربردهای صنعتی می‌توان در نظر گرفت بعضی وقتا کارگران دچار گرمازدگی می‌شوند که اگر این کلاه را داشته باشند در مقابل گرما زدگی از آنان محافظت می‌شود.

به هر حال هر کدام از ارگان‌ها پا پیش بگذارند و از پروژه به هر صورتی حمایت کنند ما استقبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم که این پروژه را به جایی برسانیم که به اسم کشورمان ثبت شود.

و اما اگر سرمایه‌گذار داخلی اعلام حمایت نکرد؟

اگر سرمایه‌گذار داخلی چه دولتی و چه خصوصی پیش بیاید با ایجاد خط تولید و انبوه‌سازی این کلاه می‌توانیم محصول را به جای تکنولوژی به کشورهای دیگر صادر کنیم و این اقدام به اسم کشور خودمان ثبت شود البته تا کنون نیز برای عدم انتقال تکنولوژی مقاومت کرده‌ایم.

به عنوان سوال پایانی، این کلاه که به کلاه کاسکت موتورسواران هم شباهت‌هایی دارد می‌تواند برای موتورسواران استفاده شود؟

بله صد در صد؛ یکی از دلایلی که موتورسواران در فصل تابستان از کلاه استفاده نمی‌کنند، سخت بودن تنفس در محیط کلاه، گرم بودن و احساس خفگی کردن است، این کلاه برای آنها بسیار خوب است و حتی دیگر لازم نیست به آنها بگوییم کلاه بزنید چرا که خود موتورسواران به این امر روی می‌آوردند.


اگر این کلاه را به تولید انبوه برسانیم از مرگ موتور سوارانی که به علت گرما از کلاه استفاده نمی‌کنند جلوگیری می‌کنیم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار