تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۵۹۴۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان:
مراجع قضایی از مسببان خشکاندن هورالعظیم و آلایندگی‌های نفتی طلب غرامت کنند
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: وقتی کشور کویت در کنار ما بیش از 98 درصد فلرهای نفتی خود را کنترل کرده است چگونه ما نمی‌توانیم ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از هدررفت این ثروت عمومی جلوگیری کنیم. 

هژیر کیانی اظهار کرد: ادعای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص رد منشاء آلودگی‌های نفتی از سوی شرکت‌های تابعه آن، مسئولیت‌گریزی آشکار در برابر فعالیت‌های ضد محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های نفتی در خوزستان است و ما چنین اظهاراتی را محکوم می‌کنیم. 

وی گفت: این شرکت‌ها از گذشته تاکنون بیشترین سهم را در آلایندگی‌های نفتی داشته‌اند و متاسفانه به جای عذرخواهی و پاسخگویی به مردم با فرافکنی و مسئولیت‌گریزی آشکارا به مردم خوزستان دهن‌کجی می کنند. 

کیانی بیان کرد: ما از مراجع محترم قضایی و دادستان محترم می‌خواهیم با تشکیل کمیته حقیقت‌یابی برای تشخیص منشاء آلودگی‌های خوزستان، میزان خسارات وارد شده به محیط زیست استان و مردم را بر آورد نمایند و از مسببان این رفتارهای ضد محیط زیستی چه در جریان خشکانیدن تالاب هورالعظیم و چه آلایندگی‌های نفتی طلب غرامت کنند. 

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: بیش از 2 هزار پژوهش دانشگاهی معتبر نشان می‌دهد در هر متر مکعب فلرها یا گازهای همراه نفتی که به شکل کنونی سوزانده می‌شود بیش از 250 نوع ماده سمی وجود دارد و برخی از این گازها در صورت تماس مستقیم کشنده هستند بنابراین طرح گیاه کنوکارپوس به عنوان منشاء آلایندگی یک فرافکنی آشکار برای مسئولیت‌گریزی است چرا که تاکنون هیچ گونه پژوهشی که ثابت کند این فرضیه می‌تواند در آلودگی هوای اهواز یا خوزستان موثر بوده باشد وجود ندارد. 

کیانی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی و عمده رتبه پایین ایران در شاخص‌های ارزیابی و  محیط زیستی بین‌المللی میزان فلرهای رها شده در محیط زیست است که متاسفانه ایران را در رده 10 کشور آلاینده جهان قرار داده است که بخش مهمی از این آلاینده‌ها در اثر سوءمدیریت‌ها در شرکت‌های تحت امر امثال مدیرعامل فعلی مناطق نفتخیز جنوب است. 

این فعال و پژوهشگر محیط زیست گفت: سال‌ها است که برنامه‌هایی برای حذف فلرهای نفتی مطرح می‌شود اما در حد تبلیغات است و کلانشهر اهواز و ریه‌های کودکان خوزستانی همچنان در تسخیر آلاینده‌های نفتی است و متاسفیم که چنین مدیرانی با انکار واقعیت‌های موجود سعی در ناآگاه جلوه دادن مردم می‌کنند و نمونه بارز این فعالیت‌های ضد محیط زیستی، فلر نفتی "میدان چهار اسب" اهواز است که بیش از 15 هزار متر مکعب در شبانه‌روز آلودگی تولید می‌کند و علاوه بر آن به صدها فلر نفتی رها شده در استان خوزستان نیز می‌توانیم اشاره کنیم. 

کیانی اظهار کرد: به باور ما وزارت نفت و شرکت‌های تحت امرش می‌توانند این مشکل را حل کنند اما این مهم را پیگیری نمی‌کنند و اولویت آنان افزایش تولید نفت است و نه بهبود کیفیت زیستن در کلانشهرهایی چون اهواز  یا رفع مشکلات محیط زیستی استان خوزستان که خود مسبب اصلی آن هستند. به عنوان مثال وقتی کشور کویت در کنار ما بیش از 98 درصد فلرهای نفتی خود را کنترل کرده است چگونه ما نمی‌توانیم ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست از هدررفت این ثروت عمومی نیز جلوگیری کنیم؟ 

این فعال محیط زیست در پایان از دستگاه قضایی درخواست کرد زمینه را برای استفاده از ظرفیت ماده 66 آیین دادرسی کیفری و انجام دادخواست و شکایت علیه مسببین تخریب و آلودگی محیط زیست توسط سمن‌ها فراهم کنند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار