تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۵۹۴۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک متخصص در بحث آلودگی های آب، خاک و هوای محیط زیست
فاضلاب شهری و روستایی حیات تالاب شادگان را نابود می کند
یک متخصص در بحث آلودگی های آب، خاک و هوای محیط زیست گفت: ادامه روند کنونی تصفیه فاضلاب شهری و روستایی، حیات تالاب شادگان را در معرض خطر نابودی قرار می دهد.
 یک متخصص در بحث آلودگی های آب، خاک و هوای محیط زیست گفت: ادامه روند کنونی تصفیه فاضلاب شهری و روستایی، حیات تالاب شادگان را در معرض خطر نابودی قرار می دهد.
مریم محمدی روزبهانی اظهار کرد: با ایجاد بستر لازم برای حفظ تالاب شادگان می توان تالاب را از وضعیت کنونی که به سبب بالا بودن پارامتر کلی فرم های مدفوعی در آن ایجاد شده، رهایی داد.
وی افزود: پساب های صنعتی نیز دارای آثار مخربی بر روی حیات تالاب شادگان و به دلیل کم بودن فرآیند خودپالایی در تالاب ها، باید به دقت کنترل شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با اشاره به تاثیر وجود فلزات سنگین در پساب های شرکت های صنعتی بزرگ بر چرخه تجمع زیستی گفت: این فلزات در اندام های موجودات زنده تالاب از جمله ماهی ها تجمع کرده و در سلامت انسان اختلال ایجاد می کنند بنابراین لازم است کلیه صنایع مهم استان ملزم به احداث تصفیه خانه های صنعتی شوند.
وی ادامه داد: صنایع نیز باید الزامات لازم برای تصفیه پساب ها را رعایت کرده و پایش های محیط زیستی بنیز اید ادامه داشته باشد تا پساب های صنعتی وارد شده به تالاب ها از حداقل استاندارد محیط زیستی برخوردار باشند.
محمدی روزبهانی با انتقاد از نبود توجه کافی درخصوص حفظ تالاب های کشور بیان کرد: برخی کشورها با صرف هزینه هنگفت برای جذب گردشگر و درآمدزایی، تالاب های مصنوعی می سازند ولی در کشور ما پایش آلودگی آنها از این موهبت خدادادی صورت نمی گیرد.
این متخصص محیط زیست با اشاره به تاثیر کاهش آب رودخانه جراحی بر تالاب شادگان، گفت: برای جلوگیری از خشک شدن تالاب شادگان، مسئولان وقت زهاب های با کیفیت کشاورزی به نسبت مطلوب را به تالاب شادگان هدایت کردند تا از تبدیل این تالاب به کانون گرد و غبار جلوگیری کنند که با نتایج خوبی همراه بود.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته بر روی تالاب شادگان، اظهار کرد: هم اکنون پارامترهای آلودگی متفاوتی از جمله اکسیژن مورد نیاز شیمیایی آب، اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی آب، کل جامدات معلق، کل جامدات محلول، کدورت، هدایت الکتریکی، شوری و کلی فرم های مدفوعی در ارتباط با تالاب ها مورد اندازه گیری قرار گرفته که براساس آن، به جز پارامتر کلی فرم های مدفوعی، بقیه پارامترهای آلاینده در تالاب شادگان از نظر سطح آلایندگی در سطح متوسط رو به پایین هستند.
محمدی روزبهانی ادامه داد: در ایستگاه های نزدیک خروجی فاضلاب روستایی، بالابودن بیش از حد کلی فرم های مدفوعی که به بیش از 10 برابر حد مجاز رسیده، نشانگری برای آلودگی بیولوژیکی آب است.
وی یادآور شد: هر فرد در طول شبانه روز یک هزار و 12 عدد باکتری را به واسطه مدفوع از بدنش خارج کرده و مطالعات نشان داده که این پارامتر در ایستگاه های نزدیک به خروجی فاضلاب تالاب شادگان بسیار بالا بوده و یک تهدید مهم برای موجودات جانوری وگیاهی حیات تالاب محسوب شده که مورد توجه قرار نمی گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز ادامه داد: شواهد نشان می دهد در مناطق با فرم های مدفوعی بالا، گیاهان آبزی رشد بسیار بالایی داشته و دید آب را سخت کرده و با کاهش اکسیژن آب، حیات آبزیان را مختل می شود.
وی با بیان اینکه اکسیژن محلول در آب نیز یک شاخص مهم برای زنده ماندن یک اکوسیستم است، گفت: به همراه فاضلاب روستایی، شوینده ها با ترکیباتی مانند سولفات یا فسفات نیز وارد آب شده و با رشد بی رویه گیاهان آبزی، اکسیژن محلول در آب را کاهش و تالاب را به سوی باتلاقی شدن سوق می دهد.
محمدی روزبهانی با تاکید بر ضرورت افزایش حس مسئولیت پذیری نسبت به تالاب ها در خوزستان و کشور، عنوان کرد: باید حفظ و ارتقای اکوسیستم تالاب ها با گونه های منحصر به فرد گیاهی و جانوری در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا بتوانیم از این مواهب خدادادی در راستای کسب درآمد و جذب گردشگر برای خوزستان و کشور بهره ببریم.
وی گرد و غبار با منشا داخلی را پاسخ اکوسیستم های کشور به فعالیت های نابجای انسان دانست و گفت: خشکی هورالعظیم پاسخی به فعالیت های نابجای انسان بوده و امید است با درس گرفتن از این موضوع و رفع خطرات تهدید کننده تالاب شادگان، اجازه تکرار آن را برای این تالاب ندهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز درخصوص پژوهش صورت گرفته درباره تالاب شادگان توضیح داد: در بخش های شور و لب شور تالاب (نیمه جنوبی) که سه ایستگاه (خروسی ، خور ابوخضیر و خور دورق ) را دربرمی گیرد، تخلیه فاضلاب شهری در حجم بسیار زیاد در ایستگاه خروسی، و تخلیه پساب های صنعتی شرکت های صنعتی در بخش های ابوخضیر و خور دورق را نشان می دهد.
وی گفت: بررسی نمونه ها در بخش شیرین تالاب هم نشان داده که بیشترین آلودگی ناشی از پارامتر کلیفرم مدفوعی مربوط به ایستگاه های رگبه و صراخیه و به دلیل مجاورت با مناطق مسکونی در اثر تخلیه مستقیم فاضلاب خانگی و شهری به تالاب است.
محمدی روزبهانی افزود: این پژوهش شان می دهد که درسال آبی 95-94،کیفیت آب تالاب شادگان در رده بد قرار داشته و ورود ایستگاه های با رده متوسط به محدوده بد محتمل بوده زیرا منابع آلاینده متعددی در منطقه وجود داشته که آینده کیفیت آب تالاب را به طور جدی تهدید می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار