تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۵۹۴۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معرفی اعضای کارگروه اتاق فکر فوتبال خوزستان
اعضای کارگروه اتاق فکر فوتبال خوزستان مشخص شدند. 

اولین جلسه اتاق فکر فوتبال خوزستان، روز یکشنبه با حضور مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان و جمعی از پیشکسوتان فوتبال استان در محل اداره‌کل ورزش خوزستان برگزار شد. 

در این جلسه در خصوص خروج فوتبال استان از وضعیت فعلی، توجه به استعدادهای خوزستانی و رفتن به سمتی که تیم‌های لیگ برتری خوزستان از ظرفیت و پتانسل خود استان بهره‌مند شوند، بحث و گفت‌وگو شد و قرار شد طی جلسات بعدی و تعیین اساس‌نامه کارگروه این اتاق فکر، درخصوص تمامی این مسایل تصمیم‌گیری و راه‌کارهای لازم ارائه شود.

همچنین قرار شد به زودی دفتر این اتاق فکر و اعتبار مالی آن تعیین شود.

در پایان این جلسه حسن سالمی، حسن اهوازی، لفته سه‌برادران، سیاوش بختیاری‌زاده، لفته دورکوندی، عبدالواحد بزمه، زاهد بحرینی، گودرز مولایی و زیور بابایی به عنوان اعضای کارگروه اتاق فکر فوتبال خوزستان معرفی شدند. 

معرفی اعضای کارگروه اتاق فکر فوتبال خوزستان

حیدری: یکی از خلاهای اصلی فوتبال خوزستان، نداشتن اتاق فکر بود

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان یکی از خلاهای اصلی فوتبال خوزستان را نداشتن اتاق فکر دانست. 

افشین حیدری در اولین جلسه اتاق فکر فوتبال خوزستان که با حضور جمعی از پیشکسوتان فوتبال استان در اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: این اتاق فکر باید سال‌ها پیش تشکیل می‌شد. ورزش خوزستان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. فوتبال نیز شرایط خاص خود را دارد و امیدوارم بتوانیم با برگزاری این اتاق فکر از برون رفت فعلی خارج شویم.

وی با اشاره به حضور پیشکسوتان فوتبال خوزستان در این نشست، ادامه داد: گاهی اوقات ما انسان‌ها سرمایه‌هایی داریم که اگر از آن‌ها استفاده نکنیم، این موضوع با نداشتن آن فرقی ندارد. شما پیشکسوتان برگ زرینی از فوتبال هستید که اگر دیده نشوید، قطعا فوتبال خوزستان ضربه می‌خورد. شناخت جایگاه پیشکسوتان بر ما یک تکلیف است. ما چند تیم فوتبالی داریم که این تیم‌ها نیازمند استفاده از ظرفیت شما پیشکسوتان هستند تا در نهایت موفقیت حاصل شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان خاطر نشان کرد: خوزستان سه تیم در لیگ برتر دارد و اگر شرایط استقلال خوزستان بهتر و این تیم نیز در لیگ برتر ماندگار شود و همچنین اگر نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر صعود کند، سال آینده چهار تیم در بالاترین سطح فوتبال کشور داریم که خوزستان ظرفیت داشتن این چهار تیم را دارد.

وی با بیان این‌که در خوزستان باید فوتبال را به صورت علمی دنبال کنیم، افزود: باید به دنبال کار کارشناسانه باشیم و یکی از بهترین کارها، استفاده از نظرات کارشناسانه پیشکسوتان این عرصه است. با هماهنگی هیات فوتبال خوزستان نیز قرار است، چهار آکادمی فوتبال در استان تاسیس شود که این موضوع می‌تواند تاثیر خود را در پیشرفت فوتبال خوزستان نشان دهد.

حیدری گفت: وقتی به سال‌های گذشته برمی‌گردیم که خوزستان در رده ملی بازیکنان قوی داشت، حسرت می‌خوریم. ما اکنون باید وارد فصل جدیدی از فوتبال شویم که ترسی هم نیست، چرا که چیزی برای از دست دادن نداریم.

وی عنوان کرد: به زودی امکانات لازم نیز در اختیار این اتاق فکر قرار داده می‌شود و باید به سمتی برویم که اعضای هیات مدیره باشگاه‌های لیگ برتر خوزستان نیز از اعضای همین اتاق فکر تشکیل شوند. استان خوزستان با وجود بزرگانی چون شما پیشکسوتان نیازی به مطالبه تجربیات از استان‌های دیگر ندارد، زیرا هیچ کسی کارنامه شما پیشکسوتان را ندارد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این‌که خلاهای زیادی در ورزش و فوتبال استان وجود دارد، گفت: در گذشته زمین‌های خاکی بسیاری داشتیم که می‌توانستند هر کدام یک آکادمی فوتبال باشند ولی اکنون خبری از این زمین‌ها نیست که زمین‌خوارها و عدم مدیریت، باعث از بین رفتن آن‌ها شده است و ما این سرمایه‌ها را از دست داده‌ایم.

وی بیان کرد: زمانی‌که استقلال خوزستان مشکل داشت و من به مشکلات آن ورود کردم، همه می‌گفتند هر مدیری که به فوتبال نزدیک شود، ضرر می‌کند ولی معتقد بودم که اگر من به این مشکلات رسیدگی نکنم، چه کسی قرار است این کار را انجام دهد.

حیدری خاطر نشان کرد: یکی از خلاهای اصلی فوتبال خوزستان، نداشتن اتاق فکر بود و با توجه به دغدغه‌ای که داشتیم، این اتاق فکر تشکیل شد. این ما هستیم که به عنوان مجموعه اجراکننده استان، تعیین تکلیف می‌کنیم. ما به دنبال کارهای تازه‌ای در ورزش خوزستان هستیم و در حالی‌که خیلی از هیات‌ها تعطیل بودند، توانستیم برخی از آن‌ها را مجددا فعال کنیم.

وی بیان کرد: اگر همه بخواهیم کنار بنشینیم، نمی‌شود و از این به بعد باید جلسات اتاق فکر فوتبال خوزستان به صورت مرتب برگزار شود و نباید اجازه دهیم آن بلایی که سر استقلال اهواز آمد، برای سایر تیم‌ها نیز اتفاق بیافتد. نفرات دیگری هم به این اتاق فکر اضافه می‌شوند و از جلسات بعد نیز دستور کار خواهیم داشت و از باشگاه‌ها دعوت می‌کنیم که در جلسات ما حضور داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این‌که یکی از نقاط کور ورزش خوزستان استعدادیابی است، گفت: تمام ظرفیت فوتبال خوزستان در دل این اتاق فکر است و هدف ما منسجم کردن فوتبال خوزستان و خروج آن از وضعیت فعلی است. هدف ما از تشکیل این اتاق فکر، این نیست که هیات فوتبال درست کنیم. یکی از مشکلات خوزستان، عدم اتحاد است و باید بتوانیم از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی خوزستان نیز به‌خوبی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به فوتبال اهواز نیز عنوان کرد: به زودی زمین چمن ورزشگاه قدس اهواز و 16 هکتاری در اختیار هیات فوتبال اهواز قرار می‌گیرند. در بحث زیرساختی، اعتبارات خوبی برای فوتبال کنار گذاشته‌ایم. همچنین کلنگ استادیوم کارون به زمین زده می‌شود.

احیای فوتبال اهواز با خروج از زیر سایه هیات خوزستان

کارشناس فوتبال خوزستان گفت: اگر می‌خواهیم فوتبال اهواز دوباره احیا شود باید از زیر سایه هیات فوتبال خوزستان خارج شود. 

لفته دریکوندی در اولین جلسه اتاق فکر فوتبال خوزستان اظهارکرد :از نظر سخت‌افزاری نسبت به گذشته پیشرفت داشته‌ایم ولی متاسفانه خروجی ما متناسب با این پیشرفت نیست و یک جای کار می‌لنگد که آن هم بخش نرم‌افزاری است؛ مدیریت یکی از نرم‌افزارهایی است که باید وجود داشته باشد. باید نگاه‌مان را به‌روز کنیم تا به نتیجه برسیم

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فوتبال اهواز دوباره احیا شود، باید از زیر سایه هیات فوتبال خوزستان خارج شود؛ آن هم نه در حرف، بلکه در عمل. اهواز از چهارشیر تا لشکرآباد نیست و توسعه شهری آن وسیع است اما آیا فوتبال اهواز با مدیریت 30 سال پیش می‌تواند همه چیز را تحت نظر داشته باشد. به نظر من فوتبال اهواز باید منطقه‌بندی شود.

این کارشناس بیان کرد: ما در کنار هیات فوتبال خوزستان هستیم. همچنین محدوه بسیار محصور در مدیریت هیات فوتبال خوزستان را باید باز کنیم تا تمام دوستان احساس کنند که سهیم هستند.

وی با طرح این پرسش که اکنون فوتبال محلات ما در کجا قرار دارد، ادامه داد: اکنون محلات ما تبدیل به جولانگاه تبلیغات انتخاباتی شده است که این‌ها واقعیت تلخ فوتبال است. چقدر به محلات رفته‌ایم تا استعدادها را شناسایی کنیم و آیا به دنبال آموزشگاه‌ها برای معرفی استعدادها بوده‌ایم.

فوتبال خوزستان موفق باشد، ورزش آن هم موفق است

پییشکسوت فوتبال خوزستان معتقد است، اگر فوتبال خوزستان موفق باشد، ورزش آن نیز موفق خواهد بود. 

سیاوش بختیاری‌زاده در اولین جلسه اتاق فکر فوتبال خوزستان اظهارکرد: با حضور در این اتاق فکر می‌خواهیم به یکدیگر کمک فکری داشته باشیم تا در نهایت به فوتبال خوزستان کمک کنیم و آیا امروز فوتبال خوزستان موفق است؟ اگر فوتبال خوزستان موفق باشد، ورزش آن نیز موفق است. 

وی با اشاره به عدم کشف استعدادهای خوزستانی، ادامه داد: نفت آبادان هیچ زمانی این همه هزینه میلیاردی نداشت و اکنون از یازده بازیکن آن، تنها دو مدافع آن خوزستانی هستند. همچنین عبدالله ویسی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر زمانی که متوجه شد تیم در حال سقوط است، دست نیازش را به خارج از استان دراز کرد. همچنین نفت‌مسجدسلیمان که امروز در صدر جدول لیگ یک قرار دارد، چه زمانی به این شکل حمایت معنوی و مادی شده است و چه زمانی این همه بازیکن غیربومی در این تیم و در شهر اولین‌ها حضور داشته است؟ همچنین چرا از 18 بازیکن تیم شهرداری ماهشهر، 15 نفر آن باید غیربومی باشد و این تیم به دنبال چه چیزی است؟

این پیشکسوت فوتبال بیان کرد: تمام وجودمان را برای فوتبال خوزستان گذاشته‌ایم ولی امروز شاهد فوتبال اهواز نیستیم. من باید چگونه از ریشه خود در فوتبال که تیم‌های شاهین، جنوب، نیرو، گمرک و ابوذر اهواز هستند و اینک خبری از آن‌ها نیست، بگویم.

وی افزود: باشگاه‌های اهواز در زمان آقای دهکردی تاسیس شدند و چرا بعد از رفتن او این باشگاه‌ها تعطیل شدند. وقتی ما بازیکنی نداشتیم که به تیم‌های لیگ برتری‌مان تزریق کنیم، آن‌ها مجبورند دست نیازشان را به بازیکنان استان‌های دیگر دراز کنند.

بختیاری‌زاده خاطر نشان کرد: تیم‌های تهرانی خود را از رده‌های پایه کنار کشانده‌اند و خوزستان و اصفهان تنها تیم‌هایی هستند که هر سال قهرمان تیم‌های پایه می‌شوند اما وقتی به تیم‌ملی نگاه می‌کنیم، یک بازیکن خوزستانی هم در آن نیست، آن هم به این دلیل که آن‌ها در ده‌های دیگر قوی کار می‌کنند. تهرانی‌ها در فوتبال همه چیز را از ما برده‌اند، آن هم به این دلیل که ما متاسفانه ضعیف کار کرده‌ایم و به این ضعیف کار کردن هم ادامه می‌دهیم.

وی با بیان این‌که فوتبال را باید فوتبالی‌ها اداره کنند، گفت: اگر قرار است اتاق فکری تشکیل شود باید مقبولیت عامه داشته باشد و این افراد باید به این جلسات دعوت شوند.

 احترام در ورزش مُرده است

یک کارشناس با بیان این‌که ورزش ناپاک شده است و همه چیز با ارتباطات پیش می‌رود، گفت: در واقع احترام و اخلاق در ورزش مُرده است. 

زیور بابایی در اولین جلسه اتاق فکر فوتبال خوزستان اظهارکرد: به نظر من نخبگان قدیمی فوتبال که باید باشند و راهکار ارائه دهند، در این جلسه حضور ندارند. همچنین به نظر من پیشکسوتان فوتبال بانوان هم باید به چنین جلساتی دعوت شوند.

وی افزود: در گذشته استادیوم‌های فوتبال پر از هواداران بود و چرا اکنون استادیوم‌های ما خالی هستند؟ این موضوع باید بررسی شود و باید به "خوزستان، برزیلته" برسیم.

این کارشناس ادامه داد: ورزش ما ناپاک شده است و همه چیز با ارتباطات پیش می‌رود. آدم دلش می‌سوزد. ورزش از اخلاق فاصله گرفته است و در واقع احترام و اخلاق در ورزش مرده است و دیگر احترام به پیشکسوت وجود ندارد. این‌ها همه ضعف است.

وی گفت: چرا برای تیم‌های پایه از مربیان تازه‌کار و نامناسب استفاده می‌شود، در حالی‌که بهترین مربی‌ها را باید برای این رده‌های سنی، با توجه به این‌که کار از همین مقطع شکل می‌گیرد، قرار دارد. مابرعکس این موضوع کار می‌کنیم.

 فوتبال خوزستان دست اهلش نیست

پیشکسوت فوتبال خوزستان گفت:‌ این استان پتانسیل زیادی دارد ولی فوتبال آن، دست اهلش نیست. 

حسن سالمی در اولین جلسه اتاق فکر فوتبال خوزستان اظهارکرد: امیدوارم با راه‌کاری‌هایی که ارائه می‌شود، بتوانیم به فوتبال پایه کمک کنیم. دلخوشی ما این است که تیم‌هایی همچون فولاد یا استقلال خوزستان را در لیگ برتر داریم ولی بعد از استان‌های دیگر بازیکن می‌آوریم.

وی بیان کرد: خوزستان پتانسیل زیادی دارد ولی فوتبال آن، دست اهلش نیست و بعد باید دست نیاز به سایر استان‌ها دراز کنیم. ما باید استعدادیاب داشته باشیم و استعدادیاب‌های تیم‌های لیگ برتری خوزستان، برای استعدادیابی باید کنار زمین‌های خاکی بروند و امیدوارم این چنین پتانسیل‌هایی را پیدا کنیم.

این پیشکسوت فوتبال افزود: اکنون نفت آبادان، 8، 9 بازیکن غیربومی در تیم خود دارد و اینگونه نباید خوشحال باشیم که این تیم سقوط نمی‌کند.

برخی تیم‌های محلات، از تیم‌های لیگ برتر خوزستان بهتر هستند

همچنین جواد فصیح‌فر از پیشکسوتان داوری فوتبال خوزستان، اظهار کرد: تشکیل این جلسه باعث خوشحالی است. خوزستان مشکلات و نواقص زیادی دارد و امیدوارم با کسب نتایج بهتر از چنین جلساتی، عملکرد بهتری در آینده داشته باشیم.

وی افزود: اکنون تیم‌هایی در محلات داریم که به جرات می‌توانم بگویم از تیم‌های لیگ برتری هم بهتر هستند. به هر حال  اگر دست به دست هم دهیم و پشتیبان نیز داشته باشیم، کارها به خوبی پیش می‌روند.

این پیشکسوت داوری عنوان کرد: با همکاری آموزش و پرورش، باید مدارس نخبگان را در تمام رشته‌های تشکیل دهیم و این کار باید ادامه‌دار باشد تا ریشه اصلی آن از بین نرود، زیرا به این صورت است که می‌توانیم نفراتی را به تیم‌ملی معرفی کنیم.

گودرز مولایی یکی دیگر از پیشکسوتان داوری فوتبال خوزستان، اظهار کرد: چرا نباید در حالی‌که 19 هفته از لیگ فوتبال کشور سپری شده است، یک داور وسط از خوزستان داشته باشیم و این مشکلی است که باید رفع شود، چرا که خوزستان استعدادهای خوبی در داوری دارد.

فوتبال خوب، داور خوب می‌خواهد

همچنین زاهد بحرینی از داوران پیشکسوت فوتبال و ناظر فدراسیون، گفت: برای داشتن فوتبال خوب باید داوران خوب داشته باشیم، در حالی‌که اکنون یک داور هم نداریم و باید برای ساختن داوران تلاش کنیم. من هم با تمام وجود و بدون هیچ چشم‌داشتی آماده همکاری هستم، البته باید عرصه و امکانات لازم نیز فراهم شود.

فوتبال اهواز باید مجددا فعال شود

حسن اهوازی از دیگر پیشکسوتان خوزستانی با ابراز خرسندی نسبت به تشکیل اتاق فکر فوتبال، عنوان کرد: نیم قرن است که در این فوتبال هستم و تاکنون ندیده بودم که اتاق فکر تشکیل شود. به نظر من برای برطرف کردن افت فوتبال خوزستان باید در ابتدا فوتبال اهواز را فعال کنیم. و همچنین برای رونق بیشتر فوتبال باید آکادمی‌های خوبی داشته باشیم و بتوانیم مسابقات باشگاهی را هم برطرف کنیم.

 همچنین مسعود نوروزی از دیگر پیشکسوتان فوتبال خوزستان، اظهار کرد: چرا در حالی‌که باشگاه‌های خوزستانی در رده پایه کشور همیشه جزو چهار تیم برتر بوده‌اند ولی هیچ زمان در فوتبال ملی از مربیان این تیم‌ها استفاده نشده است؟ ما باید با مسوولان قدرت‌نمایی کنیم که اگر این گونه نباشیم، به عقب برمی‌گردیم.

فوتبال به یکسری ابزارها و زیرساخت‌ها نیاز دارد

 قاسمی دبیر هیات فوتبال خوزستان نیز در این نشست، اظهار کرد: انتقادات دوستان به جا است و شاید این اتاق فکر بتواند مشکلات فوتبال خوزستان را حل کند. خوزستان مهد فوتبال است و در جلسه‌ای که در سطح کشور داشتیم همه خوزستان را با فوتبال آن می‌دیدند.

وی افزود: فوتبال یکسری ابزارها و زیرساخت‌ها را می‌خواهد و شاید بحث مالی نیز بحث اول باشد. به هر حال این اتاق فکر می‌تواند به ما کمک کند، زیرا هیچ کسی مطلق نیست. 

دبیر هیات فوتبال خوزستان با بیان این‌که استعدادهای نهفته زیادی در این رشته داریم، گفت: همچنین در حال انجام مراحل مقدماتی راه‌اندازی آکادمی فوتبال در استان هستیم که این‌ها می‌تواند به فوتبال خوزستان کمک کند. باید به جمع‌بندی برسیم و راهکار علمی ارائه دهیم تا از این برون‌رفت خارج شویم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار