تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۵۹۶۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: لزوم اعلام وضعیت خشکسالی در خوزستان/ وزرای کشور، نیرو و کشاورزی درباره خوزستان تشکیل جلسه دهند
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت ورودی مخازن سدهای استان گفت: کاهش 3.3 میلیارد مترمکعبی حجم مفید مخازن سدهای خوزستان استان در سال زراعی جاری نسبت به زمان مشابه در سال قبل جای تأمل دارد . 
 
هوشنگ حسونی زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که روز چهارشنبه (27 دی ماه) با موضوع بحران آب و وقوع خشکسالی و برنامه ریزی نحوه مقابله با آن تا پایان سال آبی جاری در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شرایط منابع تأمین کننده روان آب هایی که به استان خوزستان سرازیر می شوند در حوضه های بالادست به مراتب وخیمتر است و این موضوع موجب افزایش نگرانی شده است . 
 
وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری هم حجم بارندگی در حوضه آبریز کرخه 68 درصد، در حوضه کارون بزرگ 73 درصد و در حوضه جراحی و زهره 72 درصد کاهش یافته است و در مجموع حوضه های آبریز تأمین کننده خوزستان با 71 درصد کاهش بارش مواجه شده اند . 
 
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پیش بینی های هواشناسی اعلام شده از سوی مدیرکل هواشناسی خوزستان درباره بارندگی در سه ماهه آینده در استان عنوان کرد: انشاءالله که پیش بینی های هواشناسی که آقای بهادری برای ماه های آینده به آن اشاره کرد، محقق شود. اما به طور کلی مدلهای هواشناسی که توسط سازمان آب و برق خوزستان بررسی شده، نشانگر تداوم خشکسالی و کم بارشی تا بهمن ماه است . 
 
حسونی زاده ادامه داد: البته با توجه به بررسیهای ما ، احتمال کاهش شیب منفی بارندگی در ماههای انتهای زمستان در خوزستان وجود دارد که نشان می دهد شرایط بهتر می شود. اما آنچه که مسلم است تداوم خشکسالی و عدم جبران کمبود بارشهایی است که در پاییز امسال با آن مواجه بودیم . 
 
وی با اشاره به ورودی سدهای خوزستان بیان کرد: مجموع آورد سدهای خوزستان تاکنون دو میلیارد و 135 میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رقم حدود چهار میلیارد متر مکعب 47 درصد کاهش و نسبت به میانگین درازمدت با رقم حدود پنج میلیارد و 700 میلیون مترمکعب، 63 درصد کاهش یافته است . 
 
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، وضعیت ورودی مخازن سدها در حوضه های دز و کارون را نگران کننده دانست و افزود: در این دو حوضه عمده کشتهای استان خوزستان صورت می گیرد. ولی ورودی مخازن سدهای حوضه آبریز دز 60 درصد و  حوضه آبریز کارون 61 درصد کاهش یافته است . 
 
حسونی زاده اظهار کرد: تا به امروز حجم مفید مخازن سدهای خوزستان یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب بوده است که یک میلیارد مترمکعب آن به حوضه کرخه اختصاص دارد و در سایر حوضه ها از قبیل کارون چهار، کارون سه، شهید عباسپور، دز و گتوند علیا، حجم مفید مخازن پایین است و نیروگاه های برق آبی خوزستان یا با یک واحد فعالیت دارند یا به طور کلی از مدار خارج شده اند . 
 
وی افزود: بنابراین کاهش 3.3 میلیارد مکعبی حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته جای تأمل دارد. از سویی در سال 96 نیروگاه های برق آبی خوزستان، شش هزار و 56 مگاوات برق تولید کردند که مشروط به تحقق پیش بینی های هواشناسی در ماه های آینده، پیش بینی ما از میزان تولید برق نیروگاه های برق آبی خوزستان در سال 97، رقمی معادل سه هزار و 600 مگاوات ساعت است که نسبت به سال جاری 41 تا 46 درصد کاهش تولید را نشان می دهد. 
 
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: اگر وضعیت فعلی تداوم یابد، قطعا از لحاظ تولید برق این نیروگاهها وضعیت ما بدتر خواهد شد. متأسفانه امسال بر اساس آمارهایی که به ما ارائه شده، 640 هزار هکتار اراضی کشاورزی در خوزستان به زیر کشت رفته، البته تا 690 هزار هکتار هم پیش بینی می شود در حالی که سال گذشته مجموع مساحت زیر کشت خوزستان کمتر از امسال بوده است . 
 
حسونی زاده با تأکید بر لزوم اعلام وضعیت خشکسالی در خوزستان گفت: پیشنهاد می شود خوزستان درخواست کند که وزرای کشور، نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین سازمان مدیریت بحران، با تشکیل جلسه ای با توجه به مسائل استان، تمهیدات لازم را برای خوزستان در نظر بگیرند تا بتوانیم نیاز آبی خوزستان را تأمین کنیم و با مشکل مواجه نشویم .
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار