تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۵۹۶۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز:
برداشت 90 درصدی از آب رودخانه کارون اشتباه است
هم اکنون بیش از 90 درصد آب رودخانه کارون مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در هیچ جای دنیا چنین اقدامی انجام نمی شود
عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هم اکنون بیش از 90 درصد آب رودخانه کارون مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در هیچ جای دنیا چنین اقدامی انجام نمی شود. 
  
دکتر مهدی قمیشی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بحران آب و وقوع خشکسالی و برنامه ریزی و نحوه مقابله با آن تا پایان سال آبی جاری اظهار کرد: به نظر می رسد در شرایط فعلی نباید خود را دست بسته فرض کنیم. این وضعیت خشکسالی خوزستان می تواند به عنوان فرصتی تلقی شود تا بهره وری بیشتر آب در استان خوزستان مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه کارهایی انجام شود. 
  
وی تصریح کرد: در زمینه سیاست گذاری آب در خوزستان، با می توان این راهکارهایی را در پیش گرفت تا در آینده با مشکل آبی مواجه نشویم. 
  
مشاور استاندار خوزستان در امور آب ادامه داد: باید شرایط دبی خوزستان از لحاظ خشکسالی و منابع آبی را به ذهن سپرد و در صورتی که این شرایط در سال آینده بهبود یابد، نباید همه چیز فراموش شود. باید بدانیم و بپذیریم که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار داریم و شرایطی مانند مناطق مرطوب نداریم. 
  
قمیشی با بیان اینکه در خوزستان نمی توان برای مدیریت مصرف آب بر متوسط آورد و برآوردها تکیه کرد، گفت: باید در استفاده از آب، دست به عصا حرکت کرد. نباید مصرف آب در خوزستان بیشتر از رقم فعلی شود. در مصرف آب کشاورزی دیگر به انتها رسیده ایم. هم اکنون بیش از 90 درصد آب رودخانه کارون مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در هیچ جای دنیا چنین اقدامی انجام نمی شود. 
  
وی ادامه داد: بالاخره باید بپذیریم که برداشت و استفاده 90 درصد از آب یک رودخانه اشتباه است و این مصرف را باید کاهش دهیم. 
  
همچنین علی‌رحم کریمی٬ مدیرکل امور عشایر خوزستان در این نشست اظهار کرد: در حوزه عشایر شرایط آب بسیار بحرانی است و آبرسانی 6 هزار و 400 خانوار عشایری در حال حاضر به صورت سیار انجام می‌شود. این در حالی است که در سال گذشته حداقل نیاز برای آبرسانی سیار به خانوارهای عشایری در این فصل سال وجود داشت. 
  
وی ادامه داد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که جمعیت دام‌ها نیز در خطر است و با بحران آب شرب مواجه هستیم و امکاناتی که در اختیار داریم با توجه به گستردگی استان خوزستان پاسخگوی نیاز نیست. 
  
مدیرکل امور عشایر خوزستان افزود: در مناطق ییلاقی نیز پیش بینی می‌شود در یکی دو ماه آینده که کوچ عشایر صورت می‌گیرد با  بحران آب مواجه باشیم. در حال حاضر بخش عظیمی از مناطقی که از محل چشمه‌ها تامین آب می‌شدند، دستخوش خشکی و تأثیراتی شده‌اند که موجب ایجاد بیماری‌هایی می‌شود. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار