تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۵۹۶۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل دفتر حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات:
زیرساخت بزرگترین مجتمع ماهیان خاویاری کشور در دزفول مهیا شده است
مدیر کل دفتر بازرسی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشور گفت:با پیگیری انجام شده زیر ساخت بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری کشور در دزفول آماده شده است.

ناصر کرمی راد روز چهارشنبه در جریان بازدید از مجتمع ماهیان خاویاری دزفول افزود:در حال حاضر 82 مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور وجود دارد که سه مزرعه آن در استان خوزستان واقع شده است.

وی افزود:بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور و شاید جهان مجتمع50 هکتاری دزفول است که قرار است 40 مزرعه 50 تنی در آن احداث شود.

وی با بیان اینکه امروز نشستی با پرورش دهندگان و مشاوران این مزارع برگزار شد و کارشناسی های لازم با حضور بخش خصوصی انجام شده است گفت:پتانسیل خوبی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان وجود دارد و میانگین رشد ماهیان خاویاری در استان خوزستان سه برابر شمال کشور است .

کرمی راد اضافه کرد:وجود آب، خاک و شرایط جوی بسیار خوب در استان خوزستان باعث شده این مجتمع توسط شیلات استان و کشور حمایت شود.

این مسئول شیلات کشور با بیان اینکه از هفت سال پیش صید ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع اعلام شده گفت: سال گذشته با تلاش بخش خصوصی سه تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد و جای بسی خوشحالی است که از این میزان دو تن در بازار داخلی مصرف شد و فقط یک تن آن به بازار خارجی صادر شده است.

کرمی راد افزود:امسال پیش بینی می شود بالای چهار یا پنج تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود که حاصل رشد ماهیان خاویاری به صورت تصاعدی است زیرا برند خاویار ایران در جهان برند خوبی است و حتی اگر قیمت خاویار جهانی به حداقل برسد تولید خاویار در کشور ما همچنان مقرون به صرفه و سود ده است .

سرپرست فرمانداری دزفول نیز گفت:با راه اندازی مزارع پرورش ماهیان خاویاری دزفول 2 هزار تن گوشت ماهی خاویاری در کنار خاویار تولید خواهد شد .

ارسلان شهنی افزود:عملیات اجرایی این مجتمع آغاز شده و با پیگیری انجام شده مجوز لازم برای احداث کانال آب و شبکه برق برای این مجتمع صادر شده ضمن اینکه عملیات تسطیح و زیر ساخت آن نیز اجرا شده است .

وی افزود: شبکه برق این مجتمع در هفته های آینده وصل می شود و آب مورد نیاز آن نیز بزودی تامین خواهد شد .

سرپرست فرمانداری دزفول اضافه کرد:در فاز نخست این مجتمع 10 تولیدکننده وارد عمل شده و در هر مزرعه پیش بینی تولید 50 تن گوشت خاویار شده است.

بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری کشور در دزفول شامل 55 مزرعه پرورش آبزیان و ماهی خاویاری است که در فاز اول برای احداث هر مزرعه 15 میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی هزینه می شود.

بخش شیلات این شهرستان برای نخستین بار امسال موفق به تولید 120 کیلوگرم خاویار از ماهیان خاویاری پرورشی شد.

هشت مزرعه پرورش ماهی گرمابی مجوزدار،یک مزرعه ماهی سردابی و مقداری مزرعه بدون مجوز در دزفول فعال است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار