تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۵۹۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستفروشان خرمشهری در انتظار ساماندهی بازار این شهر
نابسامانی بازارهای خرمشهر ، نارضایتی شهروندان و دستفروشان ، واگذاری واحدهای تجاری به دستفروشان تبدیل به معادله ای چند مجهولی و زخمی پنج ساله در این شهر شده است.

بالا بودن نرخ بیکاری در خرمشهر و رونق دستفروشی از مشکلات مدیریت شهری خرمشهر است، این پدیده از زمان بازگشت مردم پس از پایان جنگ تحمیلی بیشتر نمایان شده است.

با وجود همه راهکارهایی که برای رفع این مشکل و حل معضل دستفروشی دیده شده، تاکنون راه حل مناسبی برای ساماندهی دستفروشان اتخاذ نشده و در برخی موارد نیز به صورت مقطعی یا قهری با آن برخورد شده است.

این روزها با وجود تمامی تمهیدات شهرداری و دستگاه های مسئول برای ساماندهی دستفروشان ، شهروندان از وضعیت بهداشتی، و دستفروشان نیز از سردرگمی خود گلایه دارند.

*** گله مندی دست فروشان از واگذار نشدن مغازه های بازار امام علی(ع)

جمعی از دستفروشان بازار روز خرمشهر با ابراز گلایه از اقدامات مسئولان شهری در احداث بازارها در راستای ساماندهی دستفروشان، می گویند: به بهانه ساماندهی دستفروشان، بازارهای پر زرق و برق در این شهر ساخته و به افراد دیگری غیر از دستفروشان واگذار می کنند و این ظلم بزرگی در حق مردم خرمشهر است.

یکی از دستفروشان میوه و تره بار بازار روز خرمشهر در این خصوص گفت: هنگام کلنگ زنی بازار امام علی (ع) توسط شهرداری، اسامی دستفروشان فهرست شد و قرار بود که مغازه های این بازار به صورت سرقفلی به متقاضیان واگذار شود ولی اعلام شده این مغازه ها به صورت رهن و اجاره به دستفروشان داده می شود.

رحیم بنی مالچی، افزود: پیش از این برای ساخت بازار امام رضا (ع) توسط طرف شهرداری خرمشهر، با تهیه فهرستی از دستفروشان، هر کدام از آنها 100 میلیون ریال به پیمانکار این بازار پرداخت شد تا از تسهیلات وام 300 میلیون ریالی با چهار درصد سود این واحدهای تجاری بهره ببریم.

وی افزود:پس از یک سال از راه اندازی بازار، قیمت تمام شده هر واحد تجاری برای دستفروشان، یک میلیارد و 130 میلیون ریال قیمت گذاری شده، در حالی که تعهد کرده بودند هر واحد بین 450 تا 500 میلیون ریال تمام شود که باعث اعتراض متقاضیان شده است.

وی اظهارکرد:دستفروشان اگر یک میلیارد و 130 میلیون ریال پول داشتند، دیگر به دستفروشی نیاز نداشته و می توانستند، مغازه مناسبی در بازارهای دیگر خرمشهر اجاره کنند.

بنی مالچی گفت:دستفروشان با واگذاری واحدهای تجاری با این قیمت مخالف بودند و مسئول واحدهای تجاری بازارامام رضا(ع) پول پرداختی دستفروشان را پس از یک سال بدون هیچ سودی به آنان برگرداند و مغازه ها را به افراد غیربومی واگذار شد.

** دستفروشان توان خرید واحد تجاری با مبلغ بالا را ندارند

بانوی سرپرست خانوار و دستفروش خرما در این باره گفت: قدرت خرید مردم در خرمشهر کم است و دستفروشان درآمدی به اندازه دخل و خرج خانواده خود را تامین می کنند و توانایی خرید واحد تجاری با قیمت عنوان شده را ندارند.

حسنه طاهری افزود: همسرم از کار افتاده است و من مجبورم با دستفروشی خرج 12 نفر از خانواده ام را بدهم و پس اندازی برای خرید مغازه از واحدهای بازار امام علی(ع) را ندارم.

وی با بیان اینکه در یک منزل اجاره ای زندگی می کنیم، گفت: در مکانی که دستفروشی می کنم ماهیانه دو میلیون و 500 هزار ریال اجاره زمین به شهرداری پرداخت می کنم.

وی ادامه داد: اگر مسئولان بتوانند تسهیلاتی در اختیار ما بگذارند بیشتر کسبه بازار می توانند مغازه ای در بازار داشته باشند.

** مسئولان برای واگذاری واحدهای تجاری بازار امام علی(ع) به وعده خود عمل نکردند

صادق نعیمیان عضو هیات امنای بازار روز خرمشهر با بیان اینکه مسئولان شهری خرمشهر برای واگذاری واحدهای تجاری بازار امام علی(ع) به وعده خود عمل نکردند، گفت: در پنج سال گذشته طرح ساماندهی وضعیت دستفروشان بازار روز، بازار امام رضا(ع) و بازار امام علی(ع) در دستور کار شهرداری قرار گرفت که تاکنون این امر عقیم مانده است.

وی افزود: حاصل این کار سلب حق و حقوق زمین هایی بود که می بایست برای ساماندهی دستفروشان بازار روز صورت گیرد ولی متاسفانه این زمین ها به نام دستفروشان تبدیل به بازارهای تجاری، اداری و مطب شده و تنها به کام بعضی مسئولان و تجار شیرین آمد.

وی اظهارکرد:پیش از ساخت بازار امام علی(ع) قرار بر این بود که در هنگام واگذاری 184 مغازه با قیمت 180 میلیون ریال به عنوان سرقفلی به دستفروشان واگذار شود ، ولی با پایان یافتن ساخت این بازار، نظر مسئولان شهری تغییر کرد و واگذاری این واحدها با قرارداد رهن و اجاره به مدت یک سال تعیین شد.

نعیمیان افزود: دستفروشان در این خصوص اعتراض کردند و هیات امنای بازار برای رفع این مشکل نشست هایی با حضور مسئولان شهری برگزار کردند و قرار شد که قرارداد واگذاری واحدهای تجاری بازار امام علی (ع) 20 سال با سرقفلی180 میلیون ریال انجام شود ولی متاسفانه مسئولان باز هم به وعده خود عمل نکردند.

وی شمار دستفروشان بازار روز خرمشهر را بیش از 400 نفر عنوان کرد و گفت: ساماندهی تعدادی از این دستفروشان می تواند بخشی از مشکلات شهری و آسیب های اجتماعی را مرتفع کند؛ متاسفانه پیمانکار این بازار 80 واحد تجاری را از پیش به افراد غیربومی فروخته است.

نعیمیان افزود: به منظور ضایع نشدن حق و حقوق دستفروشان فهرست افراد واجد شرایط برای واگذاری واحدهای تجاری امام علی(ع) به شهرداری ارسال شد ولی متاسفانه در چند روز گذشته که اقدام به قرعه کشی کرده بودند و تنها 10 نفر از بازاریان حضور داشتند، از 184 واحد تنها 80 واحد تجاری برای دستفروشان تعیین شده است.

نعیمیان با بیان اینکه داستان بازار امام علی (ع) مانند بازار امام رضا(ع) خرمشهر شده است، گفت: هنگام کلنگ زنی بازار امام رضا (ع) فهرست 504 دستفروش تهیه و برای واگذاری به شهرداری تحویل داده شد.

وی ادامه داد:برای این کار تمام مدارک و قراردادها برای واگذاری واحدها بسته شد ولی پس از راه اندازی بازار از 504 متقاضی، با درخواست 180 نفر موافقت شد که هر نفر 100 میلیون ریال پول پیش پرداخت و 300 میلیون ریال وام چهاردرصدی دریافت کند.

وی گفت: پس از راه اندازی بازار، قیمت هر واحد تمام شده یک میلیارد و 300 میلیون ریال به دستفروشان اعلام شد که بر خلاف تعهدات بود و پول برخی دستفروشان پس از چند سال بلوکه به دلیل نداشتن توانایی خرید، بدون هیچ سودی برگردانده شد.

یکی دیگر از اعضای امنای بازار روز خرمشهر که خود را کارمند بازنشسته اداره پست معرفی کرد، گفت: چندین نشست با مسئولان شهری در خصوص واگذاری بازار امام علی(ع) به دستفروشان واجد شرایط برگزار شد و قرار شد که قراردادهای واگذاری واحدها به صورت سرقفلی باشد و افرادی که توانایی مالی ندارند برای اخذ تسهیلات ارزان قیمت به بانک های عامل معرفی شوند.

عبداله سلیمانی افزود: بیشتر دست فروشان از وضعیت مالی ضعیفی برخودار هستند و توانایی خرید و یا رهن واحدهای تجاری با قیمت 180 میلیون ریال را ندارند.

وی با بیان اینکه مسئولان شهری برای جابجایی و ساماندهی، دستفروشان را تهدید می کنند، گفت: مسئولان به جای تهدید، راهکار مناسبی برای ساماندهی این افراد اتخاذ کنند.

وی با انتقاد از نبود سرویس بهداشتی در بازار روز خرمشهر افزود: علاوه بر نادیده گرفتن حق و حقوق شهروندان و کسبه بازار، تنها سرویس بهداشتی بازار روز از سوی شهرداری به شخص حقیقی واگذار شده و این شخص اقدام به تخریب آن کرده است.

** واگذاری104 واحد بازار امام علی(ع) به دستفروشان

علی بندری عضو شورای شهر خرمشهر در این باره گفت: برای ساماندهی دستفروشان بازار روز، با واگذاری زمین از سوی شهرداری به پیمانکار، بازار امام علی(ع) با 184 واحد تجاری در بلوار پاسداران خرمشهر ساخته شد.

وی افزود: در این راستا پیمانکار 80 واحد تجاری را فروخته و 104 واحد دیگر برای واگذاری به دستفروشان در چند روز گذشته قرعه کشی شد.

وی اظهارکرد: قرار است 104 واحد نیز با 180 میلیون ریال سرقفلی به افراد واجد شرایط واگذار شود.

سرپرست شهرداری خرمشهر در این باره گفت: در بازار امام علی(ع) 184 واحد تجاری توسط پیمانکار ساخته شد که 80 واحد آن فروخته شده است.

محسن یاسائیان افزود: متقاضیانی که مبلغ 180 میلیون ریال را واریز کردند در اولویت واگذاری قرار گرفتند.

وی در ادامه گفت: واحدهای بازار امام علی(ع) به صورت رهن و اجاره واگذار می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار