تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۵۹۹۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمودزاده در واکنش به گزارش بودجه ای نوبخت:
نرخ بیکاری در کشور بیش از ۳۵ درصد است / دولت بیکاری پنهان را در نظر نمی گیرد
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بیکاری پنهان را در نظر نمی گیرد، گفت: نرخ بیکاری درسال ۹۶ بیش از ۳۵ درصد بود.

جلال محمودزاده با اشاره به حضور محمدباقر نوبخت در صحن علنی برای ارائه گزارش عملکرد از بودجه سال 96، اظهار داشت: در نشست علنی، سخنگوی دولت از رشد اقتصادی 5.8 درصد و کاهش نرخ بیکاری به 11.7 درصد خبر داد که این آمار ها مطابق با واقعیت جامعه نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه نه شاهد رشد اقتصادی بوده ایم و نه اشتغالزایی شده است، ادامه داد: دولت در آمار بیکاری یا اشتغال، افرادی که حتی یک ساعت در هفته کار داشته باشند را شاغل محسوب می کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: این در حالی است که افرادی باید شاغل محسوب شوند که شغل دائم دارند و از امنیت شغلی برخوردار هستند نه اینکه افراد با شغل موقت را از آمار بیکاری کشور خارج کنیم.

وی با بیان اینکه در آمار بیکاری، بیکاری پنهان مدنظر قرار گرفته نمی شود، عنوان کرد: در جامعه 2 نوع بیکاری داریم، بیکاری آشکار و بیکاری پنهان. بیکاری پنهان این گونه است که به طور مثال در روستاها جوانان همراه پدر و مادر بر روی مزرعه کار می کنند، این در حالی است که سرپرست خانواده با ماشین آلات و امکاناتی که دارد از عهده کارهای زراعی بر می آید.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بنابراین همکاری جوانان در کار مرزعه به عنوان اشتغال نیست، بلکه آنها نتوانسته اند جای دیگر شغل پیدا کنند و در زمین پدری مشغول هستند.

محمودزاده در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیکاری پنهان و شاغل محسوب شدن افرادی که یک ساعت در هفته کار می کنند، عنوان کرد: اگر بیکاری پنهان را در نظر بگیریم و افرادی که در هفته یک ساعت شغل دارند را در آمار بیکاری در نظر بگیریم، نرخ بیکاری در سال 96، بیش از 35 درصد خواهد بود.

وی در خصوص رشد اقتصادی 5.8 درصدی گفت: در شرایط رکود اقتصادی در کشور، چگونه رشد اقتصادی رخ داده است؟ رشد اقتصادی از اشتغالزایی کلید می خورد اما عملا اشتغالی در سال جاری ایجاد نشده است نه تنها شغلی ایجاد نشده که شغل ها از دست رفته است و در صنایع کشاورزی و تبدیلی40 درصد زیر ظرفیت خود فعالیت می کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 97، اقداماتی برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده است که تنها روی کاغذ و شعاری است، با وضعیت اقتصادی کشور، دولت همین که شغل های موجود را حفظ کند کار شاقی انجام داده است، لازم نیست اشتغالزایی کند.
:
:
:
آخرین اخبار