تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۶۰۱۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان:
شهرک‌های صنعتی خوزستان بدون برنامه و کار کارشناسی افزایش یافته‌اند
اگر زیرساخت‌ها انجام شود اما جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان این‌که مشکلات برخی از واحدها قابل حل نیست، گفت : اگر زیرساخت‌ها انجام شود اما جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت. 
  
امید حاجتی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که امروز، 7بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نکته‌ای که باید در بحث شرکت شهرک‌های صنعتی مورد توجه قرار بگیرد آن است که این شرکت ایجاد شده تا در مناطقی که تقاضا برای فعالیت صنعتی است، زیرساخت‌ها را در یک فضا ایجاد کند تا شاهد صرفه‌جویی در برخی از هزینه‌ها باشیم و از پراکندگی صنایع و مزاحمت‌هایی که بعضا در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، خودداری شود. 
  
وی افزود: این تجمیع علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها امکان سازماندهی، آموزش و ارائه انواع خدمات به صنایع مختلف را فراهم می‌کند و با این رسالت بود که شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است. 
  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: در یک دوره‌ای مسئولان منطقه‌ای و شهرستانی تقاضا داشتند تا در منطقه آن‌ها شهرک صنعتی ایجاد شود زیرا این تفکر وجود داشت که اگر شرکت شهرک‌ها برای آن منطقه تصویب شود، فعالیت صنعتی در آنجا شکل می‌گیرد و شاهد اشتغالزایی خواهند بود. این مساله منجر به آن شد که تعداد شهرک‌های استان که تا دهه 70، 17شهرک صنعتی بود در دهه 80 به 41 شهرک صنعتی برسد. 
  
حاجتی عنوان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که این کار خارج از برنامه‌ریزی و کار کارشناسی بوده و باعث شده تا به صورت ناخودآگاه یکسری انتظارات در سطح شهرستان‌های مختلف به وجود بیاید که در شهرستانی که شهرک صنعتی برای آن تصویب شده است باید زیرساخت‌های موردنظر آن نیز تامین شود. 
  
وی با بیان این سوال که مگر قرار است همه جا صنعتی باشد؟ گفت: اگر قرار است همه جا صنعتی باشد پس بحث برنامه آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و مزیت‌های منطقه‌ای را باید فراموش کرد. متاسفانه در برخی از مناطقی که نباید زمینی برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته می‌شد، هزینه‌های زیرساختی نیز انجام شده است. در این زمینه حتی اگر زیرساخت‌ها انجام شود اما جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت. 
  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار کرد: این مسایل باعث شده تا ما وارث یکسری شهرک‌های صنعتی مصوب تعیین شده باشیم که در آن‌ها سرمایه‌گذاری صنعتی انجام نشده است. در این شهرک‌ها حتی اگر سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد به دلیل آنکه مقیاس آن واحد در حدنیاز منطقه‌ای بوده با شکست مواجه شده و صاحبان آن واحدها به مشتریان جلسات متعدد ستاد تسهیل، تبدیل شده‌اند. 
  
حاجتی با بیان این‌که مشکلات برخی از واحدها قابل حل نیست، عنوان کرد: تا جایی که ممکن است برنامه‌های حمایتی از صنایع در حال پیاده سازی هستند. در این زمینه هرگونه حمایتی که امکان پذیر باشد از واحدهایی که تقاضا برای محصول آن‌ها وجود داشته باشد انجام خواهد گرفت. از دوستان متولی صنعت در این سال‌ها درخواست شده است تا برای صدور مجوز واحدهای جدید توان سنجی انجام دهند تا واحدهای جدید به واحدهای مشکلدار استان و واحدهای ضعیفی که نتوانند در بازار رقابت کنند، اضافه نشوند.

مشکل صدور مجوز زیست‌محیطی شهرک 5 اهواز سازمان محیط زیست نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مشکل عدم صدور مجوز زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 5 اهواز در حال حاضر در حوزه سازمان محیط زیست نیست و شورای عالی شهرسازی باید مساله خروج از حریم این شهرک را تصویب کند تا پس از آن مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شود. 
  
احمد رضا لاهیجان زاده در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص شهرک صنعتی شماره 5 اهواز اظهار کرد: بحث مجوز زیست محیطی شهرک شماره 5 اهواز مراحل بسیار زیادی را طی کرده است و در حال حاضر مشکل آن بحث سازمان محیط زیست نیست. 
  
وی افزود: سازمان حفاظت و محیط زیست بحث ارزیابی‌های زیست محیطی و همه مسایل آن را انجام داده است و کار تا مرحله صدور مجوز ارزیابی زیست محیطی نیز پیش رفته است. 
  
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم صدور مجوز زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 5 اهواز آن بود که این شهرک در گذشته در حریم شهر اهواز قرار داشت که با پیگیری‌هایی انجام شده در شورای برنامه‌ریزی استان این مساله حل و شهرک از حریم شهر اهواز خارج شد. 
  
لاهیجان زاده بیان کرد: در حال حاضر شهرک صنعتی شماره 5اهواز در شورای برنامه‌ریزی استان از حریم شهر اهواز خارج شده است و اکنون این مساله در شورای عالی شهرسازی کشور است. 
  
وی گفت: برای حل مشکل شهرک صنعتی شماره 5 اهواز به همراه استاندار خوزستان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان جلسه‌ای را با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار کردیم و آقای کلانتری عنوان کردند اختیار آنکه پیش از مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور مجوز زیست محیطی این شهرک صادر شود، وجود ندارد. 
  
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطر نشان کرد: مشکل عدم مجوز زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 5 اهواز در حال حاضر در حوزه سازمان محیط زیست نیست و شورای عالی شهرسازی باید مساله خروج از حریم این شهرک را تصویب کند تا پس از آن مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شود. 
  
لاهیجان زاده ادامه داد: تا زمانی که این مساله در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب نشود، سازمان حفاظت محیط زیست امکان صدور مجوز زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 5 اهواز را ندارد.

تلاش کرده‌ایم شهرک‌های بیشتری ایجاد نشود/کمبود زمین در برخی از شهرک‌ها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور به خصوص در شهر اهواز با کمبود زمین مواجه هستیم . 
  
اخلاق محمدیان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: در حال حاضر استان دارای 71 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب است که 59 شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین و تعداد 51 شهرک صنعتی به بهره‌برداری رسیده است و در 45 شهرک نیز کار واگذاری زمین صورت پذیرفته است. 
  
وی افزود: اراضی تحت اختیار شهرک‌های صنعتی در خوزستان 7114 هکتار است که 5101 هکتار از آن دارای سند ثبتی است. در 4120 هکتار از این اراضی فاز عملیاتی انجام و 1450 هکتار نیز تاکنون زمین صنعتی به متقاضیان واگذار شده است. 
  
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان تصریح کرد: تاکنون 2544 فقره قرارداد واگذاری در شرکت شهرک‌های صنعتی استان خوزستان منعقد شده که 1390 فقره از این قراردادها به بهره‌برداری رسیده است. میزان اشتغال ایجاد شده بر اساس کل قراردادهای واگذاری، 52 هزار و 358 نفر و میزان سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود 49 هزار و 983میلیارد ریال است. 
  
محمدیان بیان کرد: تا دهه 70 در استان خوزستان 17ناحیه و شهرک صنعتی وجود داشت اما در یک پروسه 41 شهرک صنعتی برای استان تصویب شد و بار سنگینی بر دوش استان گذاشت. در دهه 90 نیز تا کنون دو شهرک احداث شده و تلاش کرده‌ایم تا شهرک‌های صنعتی بیشتری برای استان ایجاد نشود. 
  
وی با بیان اینکه شرایط بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در حال مهیا شدن است، گفت: در 4سال گذشته حدود 68درصد رشد سرمایه‌گذاری و رشد قرارداد در شهرک‌های صنعتی داشته‌ایم. امسال نیز تا کنون 132قرارداد واگذاری زمین منعقد کرده‌ایم که این میزان نسبت به سال گذشته رشد 100درصدی داشته است. 
  
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: تاکنون 55درصد از قراردادهای منعقد شده به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر 25درصد از شهرک‌ها فقط زمین در اختیار دارند. همچنین 6درصد از قراردادها تا کنون دیوارکشی شده و 8درصد از قراردادها نیز در مرحله نصب سوله‌های مورد نظر قرار دارند. 
  
محمدیان اظهار کرد: براساس سه فاکتور تعداد قرارداد، مساحت اراضی واگذار شده و مبلغ قراردادها شهرک‌های اهواز، اندیمشک، دزفول و شوشتر، شهرک‌های تقاضامحور استان هستند و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده 67درصد کل قراردادهای منعقد شده در این شهرستان‌ها هستند. 
  
وی گفت: در استان خوزستان تعدادی شهرک و نواحی صنعتی غیر تقاضامحور وجود دارد که از زمان تاسیس آن‌ها تا کنون فقط حدود 4درصد از قراردادها در این شهرک‌ها بوده است. در این شهرک‌ها با چالش نگهداری و مشکلات دیگر آن‌ها مواجه هستیم. 
  
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور به خصوص در شهر اهواز با کمبود زمین مواجه هستیم. علی رغم اینکه بیشتر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در اهواز است اما با وجود تعدد شهرک‌ها، با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم. 
  
محمدیان با اشاره به اینکه خوزستان از نظر تعداد شهرک‌های صنعتی در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: در این زمینه در بحث تعدد شهرک‌های صنعتی در استان دچار مشکل هستیم و از نظر مساحت، زمین‌های بسیار کمی در اختیار شهرک‌های استان قرار دارد و این مساله باعث مشکلاتی برای ما شده است. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار