تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۶۰۱۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بنیادی : 40 درصد کشور زیر خط فقر نسبی هستند
نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه 40 درصد کشور زیر خط فقر   نسبی هستند، گفت: تا زمانی که  سایه سیاست بر اقتصاد حاکم باشد ، با هیچ  بودجه ای راه به جای نمی بریم.

بهروز بنیادی در نشست علنی  امروز ( یکشنبه ، 8 بهمن ماه ) مجلس شورای اسلامی  در مخالفت با کلیات  بودجه 97، گفت: در نگاه اول  به نظر می‌رسد که بودجه 97 برای شرایط اقتصادی  سختی نوشته است که این مهم به دور از واقعیت هم نیست زیرا در شرایطی که سر رسید بدهی‌های دولت‌های قبلی فرا رسیده است و 6 هزار  پروژه ملی، 65 هزار  پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می کند، مشخص است که نوشتن چنین بودجه ای با محدودیت شدید منابع مالی  را فریاد می زند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:با همه کاستی ها،  اقتصاد ایران، اقتصادی  بزرگ در دنیای امروز است و  بنابراین در دگرگونی های حاضرخاورمیانه و هزینه های که درآن متحمل شده ایم باید بتوانیم سهم بالایی اقتصادی خودمان را بدست بیاوریم.

 13 در صد جمعیت در سن کار ایران فاقد هر گونه شغل هستند

وی تصریح کرد: انتظار می رفت بودجه 97 علاوه بر تغییر جهش اقتصادی داخل کشور ، طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی می داشت که اینگونه به نظر نمی رسد و این در حالی است که شعار اصلی  انتخابات بحثهای  اقتصادی و معیشتی  مردم بود و قول داده شده که هرسال یک میلیون شغل با  رشد اقتصادی 8 درصد ایجاد کنیم  اما بنابر آمار 13 در صد جمعیت در سن کار ایران فاقد هر گونه شغل هستند وبا وجود  جمعیت  15 میلیونی حاشیه نشین مشکلات جدی تر نیزمی شود.

40 درصد کشور زیر خط فقر نسبی و32 درصد  زیر خط فقر مطلق هستند

 وی ادامه داد: در  بودجه امسال مقررشده است که با کاهش درصد بودجه های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص می دهیم که این امر کاملا متضاد است زیرا با افزایش بودجه عمرانی می توان به اشتغال دست یافت، طبق آمار 40 درصد کشور زیر خط فقر نسبی و32 درصد  زیر  خط فقر مطلق هستند اما  در مناطق روستایی این آمار به 60 درصد می‌رسد.

 نماینده مردم کاشمر در  مجلس  افزود:  حال چگونه می خواهید  یارانه  نزدیک به 30میلیون جمعیت را قطع کنید که اگر این کار انجام شود مطمئنا کنترل آسیب های اجتماعی  وتامین امنیت غذایی که مهمترین فاکتور  زندگی هر انسانی  است ناممکن  خواهد  بود ودر همین زمینه  در بودجه 97 هیچ راهکاری  برای معوقات بازنشتگان ، فرهنگیان دیده نشده است  و زو دودن  فقر و بیکاری از جامعه و ایجاد شغل منوط  به جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش  سیاست های اقتصادی مناسب با جهان و رونق صنعت توریسم است.

 بنیادی افزود:  تا زمانی که  سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم باشد با هیچ  بودجه‌ای ره به جای نخواهیم برد  و اگر اصل 44 قانون اساسی  بطور شفاف اجرایی نشود وبه بخش خصوصی نیزاطمینان نگردد ،مشخص است که شاهد  افزایش هزینه های بالای در شرکتهای دولتی زیانده خواهیم بود و واضح است قدرت اقتصادی مستقل و خارج  از دایره  حکومت می تواند قدرت سیاسی را نیز  به چالش بکشد .

حمایت از  بخش خصوصی  در بودجه 97 در حد شعار

 وی ادامه داد:  حمایت از بخش خصوصی در بودجه 97 در حد شعار باقی مانده است و ما باید یک استراتژی امنیت  ملی و سیاست خارجی  جدید  را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد 8 درصدی  مصوب شده در برنامه  ششم توسعه برسیم تا وعده های  داده شد و تاکیدات  مقام معظم رهبری  محقق شود.

سهم ایران از  تجارت جهانی تنها 3 هزارم درصد است

 نماینده مردم کاشمر در  مجلس  افزود:  به عقیده  کارشناسان شرط تحقق این رشد دستیابی  مستمر به بازار حداقل 100 میلیارد دلاری صادرات  صنعتی است که بدون تعامل واقعی وعاقلانه با جهان امکان پذیر نخواهد بود، امروز  سهم ایران از  تجارت جهانی تنها 3 هزارم درصد است که بر حسب  توامندی ها و پتانسیل های  کشور ما بایستی  به عدد یک درصد برسیم.

متاسفانه  در بودجه 97 هیچ  حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداریم

 وی ادامه داد:  بخش زیادی از  تجارت ما با کشورههای عربی بوده است اما دشمنان  ما  این مسیررا قطع کرده اند  بنابراین باید هرچه سریعتر سیاست جدیدی اتخاذ شود و  این درحالی که متاسفانه  در بودجه 97 هیچ  حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداریم .

 بنیادی افزود:  در بودجه 97 هیچ مطلبی که دال بر کاهش ریسک  سرمایه گذاری  خارجی باشد، وجود ندارد در  حالی که  رشد اقتصادی ماوابسته  به  این مسئله است و در بودجه 97 با کاهش سهم درآمدها، راه جبران آن را   از افزایش سهم  مالیات و  کالا و خدمات و غیر.. جبران کرده ایم.

 وی ادامه  داد: برای اولین  بار در بحث مالیات ها نام آستان قدس رضوی و نهادی های زیر نظر  مقام معظم رهبری درج شده است که این امر مبین نگاه  عدالت محور مقام رهبری است و کاهش 19 هزار میلیارد تومانی از  یارانه  نقدی  در حالی که هنوز  تعریفی از فقر مطلق و یا استانداردهای  زندگی وجود ندارد  نیز بسیار خطرناک است.

درآمد خانوارها برای زنده ماندن  حداقل  4 دلار  در روز است

 بنیادی  تصریح کرد:  به گفته کارشناسان  درآمد خانوارها تنها برای زنده ماندن  حداقل  4 دلار  در روز است  بنابراین چگونه خواهیم توانست این جراحی بزرگ را انجام دهیم ، گرچه کمیسیون تلفیق  تا حدودی این مسئله را مدیریت  کرده است و  اما به نظر می رسد در بودجه 97 همچنان سهم  خواص  حفظ شده است .

 وی تصریح کرد:  کل بودجه مراکز حوزه ای،  سازمان تبلیغات، صداو سیما  به  حدود  4 هزار میلیارد تومان می رسد و هم زمان نیز سهم سرانه دانش آموزی ونوسازی  مدارس،  وسهم احداث  را ه ها، جاده  ها کاهش یافته است و در  مقام  مقایسه بودجه سه دستگاه برتر  و با سه دانشگاه با سابقه کشور سرجمع 1400 میلیارد تومان می باشد.

 نماینده مردم کاشمر در  مجلس  افزود:  جناب آقای روحانی باید صدای  کارشناسان نخبه اقتصادی کشور را  از دیوار ضخیم افراد خود بشنوید و گرچه  به دنبال  در اصلاح قیمت های حامل های انرژی و افزایش درآمد 17 هزارمیلیارد تومانی  بودید اما نصف شدن  یارانه نان و خرید تضمینی گندم را چگونه  توجیه کنیم  و اسرار بر سیاست  سرکوب  نرخ ارز سبب تشویق به واردات  و قاچاق خواهد شد.

وی ادامه داد:   برای کاهش واردات مجبور به اعمال تعرفه های بالا  و موانع تجاری شدیم که این کار سبب  کاهش انگیزه نوآوری  صنایع  و کاهش انگیزه  صادرات و درنهایت کاهش رشد اقتصادی می شود ، امروز  برای  اوراق  مالی اسلامی سازو کارهای خوبی  فراهم شده است اما همچنان فرآیند تحویل  در خزانه فرآیند سختی دارد.

 بنیادی افزود: هرساله  در  بودجه امکان انتشار اوراق  به برخی دستگاه ها و سازمانهای دولتی داده شده است  اما به نظرم این کار  بیهوده است  و همچنین قیمت نفت در بودجه 97 هربشکه 55 دلار پیش بینی شده است در حالی که سازمانهای  بین المللی انرژی  قیمت  نفت را هر بشکه  54 دلار برمبنای برنت آمریکا تخمین زدند.

  عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس  با بیان اینکه از هیت رییسه مجلس می خواهم با راهکاری مناسب نحوه  ای   بودجه ای شرکت های دولتی  را شفاف سازی کنند،یادآورشد: همه می دانیم که مجلس شورای اسلامی  تنها 35 درصد  مبلغ  کل کشور را  تصمیم گیری می کند در حالی 65درصد آن در  مجلس به هیچ و جه  بررسی نمی شود   و این در حالی است که بالاترین مفاسد، رانتهای و حقوق های نجومی  املاک  و اختلاس در این  بخش روی می دهد و ازهمین رو در پایان  از هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تقاضا می کنم در صورتی که نمایندگان به کلیات بودجه رای دادند با حوصله وصبر جز به  جز پیشنهاد نمایندگان  را  اجازه  دهند تا مطرح شود.
:
:
:
آخرین اخبار