تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۶۰۲۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم شوش :
شهر جهانی شوش از زیرساخت‌های گردشگری محروم است
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود 2 اثر ثبت جهانی در شوش این شهر از داشتن حداقل امکانات گردشگری محروم است.

سیدراضی نوری روز دوشنبه با بیان اینکه تاکنون اقدام قابل قبولی از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برای جذب گردشگر در شهر جهانی شوش صورت نگرفته است افزود:اماکن تاریخی شوش حتی از داشتن سرویس بهداشتی مناسب محروم بوده ضمن اینکه امکاناتی چون هتل و دیگر امکانات اقامتی نیز در این شهر جهانی احداث نشده است.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به خاطر کم توجهی به شهر باستانی شوش گفت:ایجاد محدودیت و مانع تراشی در مسیر توسعه شهری تنها دستاورد میراث فرهنگی برای مردم شوش بوده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با گذشت حدود سه سال از ثبت جهانی شوش هنوز حتی یک همایش و یا جشن ملی برای این رویداد مهم برگزار نشده است به نشست روز گذشته ( یکشنبه ) با معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و برخی مدیران این سازمان با حضور فرماندار ، شهردار و رئیس شورای شوش اشاره کرد و گفت: در این نشست مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تا نوروز 97 برنامه ای جامع برای معرفی و تامین نیازهای ضروری شهر جهانی شوش از نظر زیر ساخت های گردشگری تدوین کرده و برای تصمیم گیری به سازمان میراث فرهنگی کشور ارایه کند.

نوری گفت: بر اساس این طرح ظرفیت و قابلیت های شهر جهانی شوش معرفی شده و زیر ساخت اولیه نیز متناسب با ظرفیت های گردشگری تعیین می شود.

وی از شهر شوش به عنوان یک فرصت و یک ظرفیت بزرگ در استان خوزستان و کشور نام برد که باید به درستی معرفی شود گفت:مردم این شهرستان از سازمان میراث فرهنگی انتظار دارند مانع توسعه و اجرای طرح های عمرانی در این شهر نشود.

راضی با بیان اینکه مردم شوش به میراث فرهنگی و آثار باستانی احترام گذاشته و نهایت همکاری را با سازمان میراث فرهنگی داشته اند بیان داشت: مردم این شهرستان انتظار دارند میراث فرهنگی نیز برای آنها توسعه و اشتغال را به دنبال داشته باشد.

** رعایت حریم باستانی در احداث تقاطع غیر همسطح چهار راه شوش

نماینده مردم شوش در مجلس همچنین در خصوص طرح احداث تقاطع غیر همسطح در ورودی شهر شوش نیز گفت:عملیات تخریب سازه پل در محل چهار راه شوش آغاز شده و کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی با استقرار در محل پروژه بر روند اجرای طرح نظارت دارند. ضمن اینکه در صورت مشاهده هر گونه اثر در روند اجرای این طرح با هماهنگی میراث فرهنگی از هر گونه تخریب و آسیب به آثار باستانی جلوگیری خواهد شد .

عملیات خاکبرداری در راستای احداث تقاطع غیر همسطح ورودی شوش در امتداد جاده سراسری شوش - اهواز در مساحت چهار هکتار انجام می شود.

** اختصاص 300 هکتار زمین به منطقه اقتصادی شوش 

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع اختصاص 300 هکتار زمین به عنوان منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در هفت تپه اشاره کرد و گفت: ایجاد شهرک اقتصادی در هفت تپه گام بلندی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال منطقه بوده که باید موانع سد راه آن برداشته شود ضمن اینکه بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی کشور ، این منطقه اقتصادی در هفت تپه باید از سوی بخش خصوصی مدیریت شود و اختصاص قطعه زمینی برای احداث فرودگاه در منطقه مذکور به منظور جذب سرمایه گذار خارجی بسیار ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نوری همچنین به اختلاف نظر ایجاد شده بین سازمان میراث فرهنگی ، منابع طبیعی و هفت تپه در این رابطه اشاره کرد و گفت: در صورتیکه زمین مذکور معارض داشته باشد باید مشکل برطرف شود.
از سه اثر ثبت جهانی در استان خوزستان 2 اثر در شهرستان شوش واقع اند.

زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه قرار دارد.

این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

محوطه باستانی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران 13 تیرماه 1394 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار