تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۶۰۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور از بخش‌های مختلف طرح 550هزار هکتاری و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی در این اراضی بازدید کرد
بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان 
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور از بخش‌های مختلف طرح 550هزار هکتاری و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی در این اراضی بازدید کرد.
رضا ویسه امروز 10بهمن ماه در روز اول سفر خود به استان خوزستان بازدیدی میدانی از اجرای طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان انجام داد. 
  
وی در بخش اول سفر خود از پروژه ویس و سلامات (اراضی بهره‌برداری و تحویل شده به کشاورزان در فاز 1) و شبکه آبیاری و زهکشی تحویلی به تشکل شرکت تعاونی تولید تدبیر و امید دیدن کرد. 
  
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور همچنین از اراضی فاز 2 میان آب و نقاط تحویل حجمی آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی میان آب بازدید کرد. 
  
در این بازدید غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، یدالله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور و کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور را همراهی کردند. 

وی همچنین در ادامه بازدیدها از شبکه آبیاری و زهکشی شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) و اراضی غرب شعیبیه فاز دو دیدن کرد.

بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
کار آبیاری تجیهز ونوسازی 14هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی شوشتر آغاز شد

با حضور معاون هماهنگ کننده معاون اول رییس جمهوری، کار آبیاری، تجیهز و نوسازی 14 هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی داریون شوشتر روز سه شنبه آغاز شد.

برای انجام عملیات آبیاری و تجهیز و نوسازی این زمین های کشاورزی در بخش میان آب شوشتر یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

این طرح بخشی از طرح ملی ۵۵۰ هزارهکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب است که قرار است عملیات آبرسانی آن توسط سازمان آب و برق خوزستان اجرا شود.

معاون هماهنگ کننده معاون اول رییس جمهوری در بازدید از زمین های کشاورزی داریون بخش میان آب در جنوب شوشتر گفت: خوزستان قطب اول کشاورزی ایران است و باید موانع توسعه کشاورزی این استان با تجهیز منابع اعتباری برداشته شود.

رضا ویسه در بازدید از کانال های یک و دو شبکه آبرسانی و آبیاری کارون بزرگ بر استفاده بهینه از منابع آب خوزستان برای توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال در منطقه تاکید کرد.

با اجرای کامل طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری که در سال 1375 در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شد، تولید محصولات باغی و زراعی این استان از ۱۶ میلیون تن به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید. این طرح با تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی از سال ۹۲ شتاب گرفت.

بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
آب مورد نیاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان تامین شد

استاندار خوزستان نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: هفته گذشته نامه تقبل تخصیص آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان از سوی وزرات نیرو نوشته شد.

  غلام رضا شریعتی  عنوان کرد: در ابتدای سال جاری دولت مصوبه ای به منظور بهبود وضعیت پنج مشکل اساسی و زیر بنایی در خوزستان در نظر گرفت. یکی از بخش های این مصوبه تخصیص آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: وزارت نیرو موظف بود تا یک ماهه آب مورد نیاز این طرح را تامین کند، اما این اتفاق بنا به دلایل و مشکلاتی انجام نگرفت. در همین راستا نامه ای به رئیس جمهور نوشته شد و پس از آن وی دستور صریح به وزارت نیرو داد تا با قید فوریت و دستوری که این کار سریعا انجام شود.

شریعتی تصریح کرد: وزارت نیرو بعد از دریافت دستور رئیس جمهور، جلساتی مفصل برگزار و نهایتا هفته گذشته نامه تقبل تخصیص آب فاز دوم طرح در ابعاد طرح یعنی ۲۳۸ هزار هکتار که ۹ هزار هکتار متعلق به ایلام و ۲۲۹ هزار هکتار خوزستان است، نوشته شد. اگرچه در این زمان و بر اساس نیاز این حجم بیشتر خواهد شد؛ با مذاکراتی که امروز  انجام گرفت، امکان دارد که این حجم به ۲۴۸ هزار هکتار برسد.

استاندار خوزستان گفت: معاون هماهنگ کننده، معاون اول رئیس جمهور نیز به همراه مسئولان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست برای بازدید نزدیک و برگزاری جلسات لازم برای راه های تأمین منابع مالی فاز دوم این طرح و همچنین تأکید بر تخصیص آب مورد نیاز و بررسی مسائل آب و فاضلاب خوزستان و به نوعی برای پیگیری مصوبه بزرگ دولت تدبیر و امید برای خوزستان که در ۱۵ فروردین ماه منعقد شده به استان سفر کرده است.

وی اظهار کرد: شهرهای شمال خوزستان مثل ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و صیدون و قلعه تل که در فاز اول نبوده را نیز اضافه کردیم.

 آب فاز دوم طرح اراضی کشاورزی شمال شرق اهواز تامین می‌شود
مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: طی جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو موافقت خود را برای تامین آب لازم اراضی طرح آبیاری، زهکشی اعلام کردند و یکی از هدف‌های سفر امروز نیز تخصیص آب برای فاز دوم است.

 تسنیم: یدالله شمیلی امروز در جمع خبرنگاران درباره بازدید از طرح آبیاری و زهکشی توسط معاون معاون اول رئیس جمهور، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان وزارت نیرو اظهار داشت: این بازدید عمدتا از شمال شرق اهواز یعنی ابوفاضل، ویس، سلامات و میاناب صورت گرفت که طرح دوم فاز میاناب درحال جمع بندی است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های فاز اول طرح تا پایان سال96 به اتمام می‌رسد؛ افزود: زیر ساخت‌های 295 هکتار به اتمام رسیده و بخش عمده آن به کشاورزان و بهره برداران تحویل داده شد همچنین مقداری از طرح هنوز به اتمام نرسیده اما در همین دو ماه باقی مانده از سال نیز تحویل داده می‌شود.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر درباره تکمیل کانال‌های آبرسانی بیان کرد: سازمان آب و برق استان خوزستان درحال تکمیل کانال‌های آبرسان بود اما منابع مالی مشکل داشتند که آن هم با موافقت مقام معظم رهبری 100 میلیون دلار از 1.5 میلیون دلار اختصاص داده شده برای تکمیل این طرح با همکاری جهاد کشاورزی واگذار شد.

وی درباره تخصیص آب برای فاز دوم این طرح ادامه داد: طی جلسه با معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو موافقت خود را برای تامین آب طرح آبیاری، زهکشی فاز دوم اعلام کردند و یکی از هدف‌های سفر امروز نیز تخصیص آب برای فاز دوم است.

شمایلی تصریح کرد: ارزیابی من از کارهای صورت گرفته خوب است و امیدوارم امروز با همکاری جهاد کشاورزی آب فاز دوم را برای زهکشی فراهم کنیم.

بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
کشت پاییزه در سال آینده کاهش می یابد
مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آثار خشکسالی مطمئنا ما را در سال 97 و 98 مجبور به صرفه جویی بیشتری می کند٬ گفت: برای کشت پاییزه در سال آینده مطمئنا با تأخیر شروع دوره کشت مواجه خواهیم شد و مقداری سطح زیر کشت را نیز باید کاهش دهیم .

رضا دهکردی امروز ۱۰ بهمن ماه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید کشت هایی را که آب زیادی مصرف می کنند مانند کشت برنج را در خوزستان کنترل کنیم٬ اظهار کرد: استان خوزستان از نظر طبیعت مساعد برای کشت برنج نیست ولی با توجه به اینکه این کشت برای مردم یک کشت ساده و با درآمد مناسبی است٬ در تابستان به سمت این کشت می روند و این مساله باعث می شود که حق آبه سایر کشاورزان به آنها نرسد .

وی افزود: اگر در شرایطی مانند شرایط کنونی قرار داشته باشیم امکان کنترل و مدیریت منابع آب به حداقل می رسد. در این زمینه به دنبال وارد کردن فشار به کشاورزان نیستیم. با توجه به اینکه سیاست ما این است که با مردم تعامل کنیم زیرا اگر بخواهیم فشار بیاوریم باعث ایجاد نارضایتی کشاورزان و خسارات اقتصادی به آنها وارد می شود .

مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: باید حتما جهاد کشاورزی در این قضیه همکاری و سعی کند کمترین سطح زیرکشت را در تابستان و متناسب با وضعیت منابع آب داشته باشد. در این زمینه باید از کشت های پرمصرف مثل شلتوک و برنج خودداری شود و حتی کشت هایی مثل ذرت را نیز به حداقل برسانند .

دهکردی بیان کرد: اگر چنین هماهنگی با مردم داشته باشیم مطمئنا می توانیم از تابستان عبور کنیم. نگرانی بعدی ما در ارتباط با کشت پاییزه سال بعد است زیرا وضعیت منابع آب خیلی بدتر از وضعیت فعلی خواهد بود و آنجا هم باید پاسخگوی مردم باشیم .

وی در خصوص کشت پاییزه محصولات کشاورزی در سال آینده عنوان کرد: برای کشت پاییزه در سال آینده مطمئنا با تأخیر شروع دوره کشت مواجه خواهیم شد و مقداری سطح زیر کشت را نیز باید کاهش دهیم. آثار خشکسالی مطمئنا ما را در سال 97 و 98 مجبور به صرفه جویی بیشتری می کند .

دهکردی تصریح کرد: این بازدیدی که امروز با حضور آقای ویسه معاون هماهنگی معاون اول رییس جمهور و معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی و آقای حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو انجام گرفت در راستای آن بود تا حاصل طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و نتیجه این سرمایه گذاری انجام شده را رصد و بررسی کنند .

وی بیان کرد: ان شا الله این بازدید باعث شود که اعتبار بیشتری برای انجام ادامه طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری داده شود. استان خوزستان استانی پرآب است ولی با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالایی که دارد٬ نیاز است تا صرفه جویی بیشتری در این استان انجام بگیرد.

بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
  طرح ۵۵۰ هزار هکتاری  ارزش زمین های کشاورزی را چند برابر کرده است

مهدی صیاحی مدیرکل تعاون روستایی خوزستان نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار خوزنیوز گفت: بی شک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری لطف مقام معظم رهبری به خوزستان بوده است و بیشترین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در استان ما بوده است و به همین دلیل می بایست از مسئولین تقدیر و تشکر نمائیم، زیرا بیشترین ارزش افزوده مربوط به زمین های کشاورزی و همچنین تولید و اشتغالزایی را نصیب خوزستانی ها  کرده است.

صیاحی گفت: علیرغم تمامی محرومیت ها و مشکلات مالی که در کشور وجود دارد ؛ اما عنایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به خوزستان را در هیچ موردی نمی توانید مشاهده کنید، کاری که در کشاورزی خوزستان توسط این دو بزرگوار به نتیجه نهایی قرار است برسد بسیار ارزنده و قابل تقدیر است، زیرا هدف در این کار خدمت به مردم و رفع محرومیت ها و البته خودکفایی، تولید و اشتغال و ایجاد ثروت بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه عملیات اجرایی فاز اول طرح 550 هکتاری  رو به اتمام است.  وظیفه ما ساماندهی و و حمایت از شرکت‌های تعاونی تولید که متشکل از بدنه کشاورزان است را ساماندهی کنیم .

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت : در همین باره تعدادی شرکت نیز تاسیس شده است.  ما آماده می‌شویم تا اراضی را در اختیار بهره برداران منطقه قرار دهیم . این شرکتها توسط کشاورزان تاسیس شده است و در آن سهیم هستند و خوذشان برنامه‌ریزی را انجام دهند.

صیاحی گفت: خوشبختانه از قبل ۳۱ شرکت در طرح در قالب ۱۱۸ هزار هکتار تاسیس شده بود که ما کار ساماندهی آنها را بر عهده داشتیم و هم اکنون 17 شرکت دیگر تاسیس شده است و ۷ شرکت دیگر نیز در حال تشکیل مجامع هستند.
 
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان بیان داشت: ما باید به این موضوع اشاره کنیم که بعد از اجرای طرح ارزش افزوده زمین های کشاورزی مان بسیار بالا رفته است و از هکتاری ۵ میلیون تومان به هکتاری ۵۰ میلیون تومان ارزش زمین رسیده است، در ضمن اینکه هنوز اراضی به صورت دائم به ما واگذار نشده اند.با افزایش تولید  نیازداریم که زیرساخت‌ها و انبارها و صنایع تبدیلی را برای کشاورزان مهیا کنیم  که این کار با کمک دولت انجام دهیم و از این طریق صنایع تبدیلی را ایجاد کنیم و کمکی به کشاورزان داشته باشیم.
ویسه در روز دوم سفر خود فردا 11بهمن ماه از طرح‌های مقابله با ریزگردها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی حمیدیه و رودخانه کارون دیدن خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار