تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۶۰۳۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور خبرداد:
پایان فاز اول طرح 550هزار هکتاری کشاورزی خوزستان در تیرماه 97
گام نخست طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام آخر تیرماه 97به پایان می رسد و سپس گام دوم طرح نیز پس از مطالعات دقیق اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و تامین آب شروع خواهد شد
فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری خوزستان تا پایان تیرماه 97 به پایان می‌رسدرضا ویسه سه شنبه شب پس از نشست بررسی ابعاد و چالش های فراروی فاز دوم طرح 550هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های گروهی در تالار بوستان اهواز افزود:تا پایان تیرماه 1397 ، تحویل قطعی 295هزار هکتار از اراضی تجهیز شده طرح 550هزار هکتاری به بهره برداران محلی انجام می شود و فاز دوم این طرح بزرگ نیز در کوتاه ترین زمان ممکن شروع خواهد شد. وی پیشرفت فاز اول طرح را در مجموع 86درصد اعلام کرد.

ویسه گفت: برخی مقدمات اجرای فاز دوم همچون زهکش های اصلی نیز انجام شده ولی امیدواریم با برنامه ریزی دقیق تا سال 1400 کل این طرح به اتمام برسد تا مردم خوزستان و کشاورزان پرتلاش آن مزایای اقتصادی و اجتماعی این طرح را بچشند.

معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول رئیس جمهوری در ادامه ، خوزستان را سرزمین برکت با ظرفیت های مهم و تعیین کننده در اقتصاد ملی کشور توصیف کرد و گفت: دولت همه تلاش خود را برای پیشرفت و اتمام طرح 550هزار هکتاری به کار خواهد بست.

تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری 

ویسه در این گفت وگوی خبری با بیان اینکه وزارت نیرو به طور رسمی با تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری موافقت کرده است افزود:هرچند با توجه به وضعیت آب و هوایی در کشور و کاهش شدید نزولات جوی برای تامین آب نگرانی هایی وجود دارد ولی وزارت نیرو همه تلاش خود را به تامین آب گام دوم این طرح زیربنایی که مصوب سفر مقام معظم رهبری است معطوف خواهد کرد.

وی گفت: وزارت نیرو مطالعات خود را برای تامین آب گام دوم طرح 550هزار هکتاری شروع کرده است ولی امیدواریم همزمان با شروع گام دوم ،آب در اختیار پیمانکاران موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی ، که مجری اصلی طرح 550هزار هکتاری است قرار گیرد.

ویسه گفت:گام دوم طرح ، 232هزار هکتار است و به نظر می رسد با انجام مطالعات زمان بندی و پیش بینی های لازم ، تا سال 1400 بتوانیم این طرح بزرگ ملی را به پایان برسانیم.

الزامات زیست محیطی در گام دوم طرح 550هزار هکتاری در نظر گرفته می شود

معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول رئیس جمهوری با بیان اینکه هیچ طرحی بدون در نظر گرفتن و لحاظ کردن مسایل زیست محیطی اجرا نمی شود افزود: مسایل زیست محیطی گام دوم طرح 550هزار هکتاری قطعا' لحاظ خواهد شد و نگرانی ها و دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص مد نظر قرار می گیرد.

ویسه با اشاره به طرح برخی نگرانی های زیست محیطی که در این جلسه مطرح شد اظهار داشت: در این ارتباط جلسه ای نیز با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تهران برگزار خواهد شد تا مجوز زیست محیطی این بخش از طرح ، صادر شود.

در جلسه بررسی پیشرفت و مسائل طرح 550هزار هکتاری که شماری از مسئولان وزارت نیرو ، کشاورزی و محیط زیست حضور داشتند چالش های فراروی فاز دوم این طرح به خصوص در باره تامین آب مورد نیاز و برنامه زمان بندی اجرای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سفر 1375 مقام معظم رهبری به تصویب رسید ولی به علت ناکافی بودن اعتبارات طرح ، اجرای آن زمان بر و طولانی شد تا اینکه در سفر دی ماه 1392 حجت الاسلام حسن روحانی و هیات دولت به خوزستان ، مصوب شد 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب گرفتن این طرح برداشت شود.

پیشنهاد شده برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری ، سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت تا از طریق فاینانس خارجی منابع مالی این طرح تامین شود.

500هزار هکتار از این طرح در خوزستان و 50هزار هکتار آن در ایلام واقع شده است.

معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول رئیس جمهوری روز سه شنبه به همراه استاندار خوزستان از بخش هایی که این طرح اجرا شده و تا درحال اجراست در مناطق باوی در شمال شرق اهواز و داریون میان آب شوشتر بازدید کرده و از نزدیک با ابعاد و مسائل پیش روی این طرح آشنا شدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار