تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۶۰۳۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده دشت آزادگان عنوان کرد:
اگر برای ریزگردها تدبیر نشود بحرانی بدتر از سال گذشته خواهیم داشت
وسعت پدیده ریزگردها در خوزستان سال به سال رو به افزایش است / آمار بیماران قلبی و بیماران صعب‌العلاج به دلیل پدیده ریزگردها افزایش یافته است/ ما هنوز بحران را در خوزستان داریم و اگر دولت تدابیری در زمینه ریزگردها نیاندیشد بحرانی بدتر از سال گذشته خواهیم داشت
 نماینده دشت آزادگان گفت: اگر دولت تدابیری جهت مهار ریزگردهای خوزستان نیاندیشد شاهد بحرانی بدتر از سال گذشته خواهیم بود. 
 
قاسم ساعدی اظهار کرد: بحث گرد و غبار خوزستان به عنوان یکی از مشکلات کلان کشوری مغفول مانده بود. بودجه‌ای در این زمینه در لایحه دولت آمده بود و در نهایت با موافقت مقام معظم رهبری، مجوز برداشت 150 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای بودجه مقابله با گرد و غبار صادر شد.
 
وی افزود: در حال حاضر باید ببینیم دولت تصمیم دارد چگونه از این بودجه استفاده بهینه‌ای داشته باشد و آیا می‌خواهد نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار را همانند نهال ناموفق سال گذشته انجام دهد یا خیر.
 
نماینده دشت آزادگان ادامه داد: همان‌طور که می‌بینیم وسعت پدیده ریزگردها در خوزستان سال به سال رو به افزایش است. همچنین آمار بیماران قلبی و بیماران صعب‌العلاج به دلیل پدیده ریزگردها افزایش یافته است.
 
ساعدی عنوان کرد: امیدواریم که متولیان امر مهار ریزگردها با تفکر دقیق، تشکیل کمیته و کارگروه علمی و با استفاده از پتانسیل اساتید دانشگاه‌ها جهت مبارزه با گرد و غبار اقدام کنند.
 
وی افزود: در این خصوص باید از سلایق و کارهای سنتی پرهیز شود و این بودجه که از بیت‌المال است در بخش‌های موثر برای مقابله با گرد و غبار به کار گرفته شود.
 
نماینده دشت آزادگان ادامه داد: باید از نهال‌کاری به شیوه گذشته اجتناب شود و همچنین از شیوه مدرن و پیشرفته مالچ‌پاشی که در کشورهای دیگر پاسخگو بوده در کانون‌های گرد و غبار استفاده کنند.
 
ساعدی تصریح کرد: باید مالچ‌پاشی با نفت‌سیاه کنار گذشته شود زیرا این نوع مالچ‌پاشی زمین خوزستان از بین می‌رود. نباید صرف اینکه بخواهیم ریزگردها را کنترل کنیم، پتانسیل‌های زمین و خاک خوزستان که سرمایه ملی ما است از بین برود.
 
وی با اشاره به در نظر گرفتن بودجه 150 میلیون دلاری در لایحه بودجه دولت به منظور مقابله با گرد و غبار و موافقت مقام معظم رهبری با اختصاص این بودجه از محل صندوق ذخیره ارزی گفت: باید با از این هدیه مقام معظم رهبری به مردم خوزستان در جهت تحقق اهداف ایشان گام برداشته شود تا ریزگردهای خوزستان مهار شود.
 
نماینده دشت آزادگان با اشاره به وضعیت گرد و خاک در سال‌های اخیر عنوان کرد: می‌بینم که غلظت و تکرار این پدیده در این روزها نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و دیدیم که در روزهای گذشته در شهرهای هویزه، دشت آزادگان، بستان، آبادان، ماهشهر و شادگان با وقوع یک مه غلیظ و ماندگار، ریزگردهای روی سیم‌های برق و حامل‌های انرژی موجب قطعی برق شدند.
 
ساعدی با اشاره به بحران قطعی آب و برق و تلفن که سال گذشته در اثر وقوع گرد و غبار در خوزستان ایجاد شد، ادامه داد: ما هنوز بحران را در خوزستان داریم و اگر دولت تدابیری در زمینه ریزگردها نیاندیشد بحرانی بدتر از سال گذشته خواهیم داشت و دولت باید خودش را با یک چالش فاجعه‌آمیر آماده کند.
 
وی افزود: با این شرایط اقلیمی که بر خوزستان حاکم است نباید انتظار کاهش ریزگردها را داشته باشیم مگر اینکه دولت به صورت علمی و مؤثر در این راستا گام بردارد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
میخاییدباافتابه بیفتیم توبیابونهااب بدیم
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
ما بایستی به گونه ای عمل کنیم که هم کانون ریزگرد تثبیت شود هم موجب تقویت سامانه بارانزا شود وهم سریع نتیجه دهد.اراضی جاده ماهشهر اهوازبه دلیل آنکه فبلا باتلاقی ودارای تراز اب بالا بود ووسعت زیاد،یکی از کلیدی ترین نقاط تقویت سامانه بارانزا بخصوص سودانی بود که اکنون به دلیل خشکی مفرط برعکس با تولید ریزگرد به جای رطوبت به تخریب سامانه بارانزا عمل میکند.این اراضی بسیار شوروبراساس تجربه اینجانب به هیچ وجه جهت مناسب درخت کاری نمیباشند.ضمن آنکه حق آبه آن عاریتی ودوام نداردوبادهای بسیار گرم تابستان مجالی برای رشد نهال نمیدهد.لذا وقت وآب شیرین را هدر ندهید.این اراضی که عموما بسیار شور وقلیایی هستند غیر زراعی بوده ومسطح وفاقد زهکش طبیعی میباشند.لذا بهترین وسریعترین راه حل ایجاد کرتهای 5هکتاری وانتقال آب زهکشی مانند کشت صنعت نیشکرازجمله فارابی ،دعبل،ویا زهکشهای بزرگ دشت آزدگان وغیره میباشد.تا سطح تراز آّب همچون گذشته تاسطح زمین برسد.به این ترتیب هم خاک تثبیت ،هم با رطوبت خود سامانه راتقویت وهم آب شیرین به هدر نرفته ودغدغه رشدنهال رانخواهیم داشت.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
این بودجه فقط برای پرکردن جیب بعضی از نورچشمی هاست اصلا ریزگرد ها بودجه نمی خواهند تنها راه برگرداندن آب است
:
:
:
آخرین اخبار