تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۶۰۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت نفت جان ۲۵۰هزار دانش‌آموز خوزستانی را نجات دهد
در حالی ۵۰۰هزار پدر و مادر خوزستانی ۹ ماه از سال را با دلهره و نگرانی از وضعیت نابسامان مدارس فرزندانشان می‌گذرانند و کودکان و نوجوانانشان را با خیالی مشوش راهی مدرسه می‌کنند که با همت شرکت‌های نفتی در خوزستان می‌توان این دلهره‌ها را از بین برد.

بیش از 85 درصد ذخایر نفت و گاز کشور که درآمد حاصل از فروش آن سهم عمده‌ای از بودجه کشور را تشکیل می‌دهد در استان خوزستان قرار دارد.

منطق حکم می‌کند استانی که منبع اصلی کسب درآمد کشوری است از بهترین و بیشترین امکانات در زمینه‌های گوناگون بهره‌مند باشد اما وصف حال فعلی استان خوزستان آن هم به‌دلیل عملکرد مسئولان به‌گونه‌ای است که منطق را زیر پا گذاشته و شاید ارسطو نیز در تدوین این قوانین منطقی کم بیاورد.

"وضعیت مدارس" در خوزستان را می‌توان یکی از نمونه‌های بارز ناهماهنگی موجود بین میزان ثروت و امکانات این استان عنوان کرد به‌طوری که وجود مدارس کپری و یا کانکسی در ثروتمندترین استان کشور این توازن را به‌هم می‌زند.

30 درصد مدارس کشور از عدم مقاوم‌سازی در رنج هستند به‌طوری که اگر اتفاقی رخ دهد مشخص نیست چه خسارتی به آموزش و پرورش وارد می‌شود اما به‌گفته معاون وزیر آموزش و پرورش سهم خوزستان از میانگین کشوری بیشتر است و به 35 درصد می‌رسد.

مدارس کانکسی کنار چاه‌های نفت جایی مثل برزخ

الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت فعلی مدارس ضمن بیان اینکه دانش‌آموزان خوزستانی کنار چاه‌های نفت در مدارس کانکسی درس می‌خوانند معتقد است که دادن قول و وعده کافی است و باید حل این مسائل را از وزیر نفت خواستار شد.

ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی که از مدارس کانکسی تحت عنوان مدارس کپری مدرن یاد می‌کند، مدارس برخی از شهرستان‌ها را در شأن دانش‌آموزان خوزستانی نمی‌داند و می‌گوید: سطح امکانات و آموزش در خوزستان با دیگر استان‌ها متفاوت است ولی کنکور دانش‌آموزان یکی است.

وی که خوزستان را با توجه به سهم مهمی که در اقتصاد کشور دارد مستحق چنین بی‌‎توجهی‌هایی نمی‌داند خواستار حل مشکلات آموزشی استان می‌شود.

لحظه‌های تلخ کابوس زلزله

نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور فضای آموزشی در خوزستان را کمتر از سرانه کشوری اعلام و عنوان می‌کند: باید 19 هزار کلاس درس با زیربنای 2.8 میلیون مترمربع در خوزستان ساخته شود.

وی اعتبار ساخت 19 هزار کلاس درس را 3 هزار و 500 میلیارد تومان مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: 15 درصد کلاس‌های استان خوزستان نیازمند تعمیر هستند که در صورت حادثه و زلزله اتفاق جدی نیفتد همچنین 20 درصد کلاس‌ها باید مقاوم‌سازی شوند.

این حجم از کمبودها و مشکلات درحالی است که محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می‌گوید: نه‌تنها هیچ منابع مالی برای بازسازی این مدارس وجود ندارد بلکه هیچ گونه اعتباری برای تعمیر این مدارس نیز وجود ندارد بنابراین باید این هشدارها را به مسئولان مرکزنشین داد که شرایط استان خوزستان برای مقابله با پدیده‌های طبیعی شرایط خوبی نیست.

با توجه به اینکه استان خوزستان روی 5 گسل فعال زلزله قرار دارد در همین زمینه تقی‌زاده ضمن بیان اینکه باید به‌طور جدی به مسئله بازسازی مدارس پرداخت، تصریح می‌کند: حتی منابع مالی کافی نیز برای آموزش چگونگی رفتار در هنگام بروز بلایای طبیعی را نداریم این در حالی است که 250 هزار دانش‌آموز خوزستانی زیر سقفی درس می‌خوانند که هر لحظه با کوچکترین حادثه‌ای خطر ریزش این سقف وجود دارد.

دانش‌آموزان چشم‌انتظار ورود شرکت‌های نفتی

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان درباره ملزم کردن شرکت‌های بزرگ استان به‌ویژه شرکت‌های نفتی برای کمک در زمینه بازسازی و تعمیر مدارس به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما نمی‌توانیم آن‌ها را اجبار کنیم ولی باید فرهنگ این موضوع ایجاد شود تا این شرکت‌ها همان‌گونه که در منطقه کار می‌کنند با ورود به مسائل فرهنگی و اجتماعی به افزایش سطح فرهنگ آموزش منطقه نیز کمک کنند.

وی با اعلام اینکه "ما بارها از آن‌ها در این زمینه خواهان کمک شده‌ایم"، می‌افزاید: البته کمک‌هایی شده و مدارسی نیز در منطقه ساخته شده اما به‌نظر می‌رسد می‌توانند بهتر ورود کنند و بخش عظیمی از مشکلات ما را حل کنند.

در همین زمینه آیت‌الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز اینکه وزارت نفت باید بودجه خاصی برای برطرف کردن مشکلات آموزش و پرورش خوزستان تخصیص دهد، تصریح می‌کند: استانی که 85 درصد نفت کشور را تأمین می‌کند مردمانش انتظار بیشتری دارند بنابراین از وزارت نفت بودجه خاصی برای این مسائل اخذ شود.

گرچه بطحایی وزیر آموزش و پرورش از استانی شدن بودجه‌های آموزش و پرورش در سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید که «شاید این موضوع در ابتدا کمی نگران‌کننده باشد اما یقیناً راه‌های جدیدی برای پیمودن مسیر تحول ایجاد می‌کند» ولی تقی‌زاده از نبود عزم ملی برای برطرف کردن مشکلات آموزش و پرورش خوزستان از جمله بازسازی مدارس سخن می‌گوید.

شرکت‌های نفتی بخواهند، می‌شود

تقی‌زاده همچنین خوزستان را نیازمند یک نگاه ویژه می‌داند و دلیل آسیب‌دیدن شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان را همین بی‌توجهی‌های مرکز عنوان می‌کند همچنین معتقد است که دولت باید در زمینه بازسازی و تعمیر مدارس استان خوزستان ورود پیدا کند.

در این میان می‌توان گذری زد به درآمدهای کشور از فروش نفت؛ بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت نفت، ایران سال 2017 میلادی بالغ‌بر 957 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده که متوسط قیمت فروش نفت و میعانات گازی نیز حدود 52 دلار تعیین شده که با یک محاسبه ساده شرکت ملی نفت ایران سال گذشته میلادی 957 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی به‌ارزش تقریبی 49 میلیارد و 764 میلیون دلار صادر کرده است.

به‌طوری که می‌توان گفت درآمد صادرات نفت ایران در سال 2017 به 50 میلیارد دلار رسید که با ضرب این مبلغ به قیمت تقریبی هر دلار 4 هزار تومان به رقمی دست خواهیم یافت که برآورده شدن 3 هزار و 500 میلیارد تومان را کاری سهل و شدنی می‌توان تصور کرد.

بنابراین استانی شدن بودجه آموزش و پرورش با حجم انبوهی از مشکلات و کمبودها در خوزستان ورود جدی شرکت‌های بزرگ استانی را به امر کمک‌رسانی به مسائل آموزشی استان می‌طلبد که لازمه این امر اقدام مسئولان ارشد استان به‌ویژه استاندار در زمینه ملزم کردن شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار