تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۶۰۵۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح آبرسانی غدیر ۵۵ درصد استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ پوشش خواهد داد
خوزنیوز: معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت:  دولت برای سال96،97 و 98 پس از آن تعهد کرده‌ است که هر سال هزار میلیارد تومان را به طرح غدیر اختصاص دهد. ما هم با تلاش و کوشش در حال تکمیل قسمت های مختلف طرح غدیر هستیم. اما باید گفت که این طرح طرحی بسیار بزرگ است و ابعاد و مشخصات پیچیده‌ای دارد. ظرفیت طرح غدیر انتقال ۲۴ متر مکعب بر ثانیه است و  ۵۵ درصد استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ پوشش خواهد داد. با تکمیل سامانه آب غدیر ما این قول را می‌دهیم که آب پایدار و با کیفیت را برای مردم استان تامین کنیم.

طرح آبرسانی غدیر ۵۵ درصد استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ پوشش خواهد داد

صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان روز جمعه در حاشیه بازدید استاندار و مدیران سازمان آب و برق خوزستان از پروژه های طرح آبرسانی غدیر در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز گفت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر از سال ۸۸ آغاز شد و برای اتمام و تکمیل این طرح به حدود  ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تاکنون حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای انجام آن تامین شده است.   

علیدادی گفت: دولت برای سال96، 97 و 98  تعهد کرده‌است که هر سال هزار میلیارد تومان را به طرح غدیر  اختصاص دهد. ما هم با تلاش و کوشش در حال تکمیل قسمت های مختلف طرح غدیر هستیم. اما باید گفت که این طرح طرحی بسیار بزرگ است و ابعاد و مشخصات پیچیده‌ای دارد. ظرفیت طرح  غدیر انتقال  ۲۴ متر مکعب بر ثانیه است و  ۵۵ درصد استان خوزستان را  تا افق سال ۱۴۲۵ پوشش خواهد داد.  با تکمیل  سامانه آب غدیر  ما این قول را می‌دهیم که آب پایدار و با کیفیت  را برای مردم استان تامین کنیم.

وی افزود: ساخت آبگیر طرح غدیر کار بسیار پیچیده و منحصر به فرد است و تاکنون ایرانی‌ها این کار را انجام نداده اند و در سطح دنیا  نیز کارهای مشابه بسیار کم بوده است. ساخت تونلی که برای انتقال آب از آب گیر در نظر گرفته شده است که طول آن حدود ۹ کیلومتر است و مغار و آبگیری که در انتهای تونل احداث می شود و دستک های که در درون سد دز تعبیه خواهد شد نیز مشخصات بسیار ویژه‌ای دارند. 

وی یادآور شد: سد دز و دریاچه سه و نیم میلیارد متر مکعبی آن بسیار خاص است. از عمر سد دز پنجاه و چهار سال می گذرد و تاسیسات و تکیه‌گاه‌های که سن زیادی دارند باعث شده است که از حساسیت کار بالا برود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت:  پس از تونل و آبگیر تاسیسات پیش تصفیه جارمه  را داریم که در حال انجام مطالعات و در آستانه آغاز عملیات اجرایی است. پس از آن خطوط انتقال ۲۴۰۰ جارمه به ام الدبس به طول ۲۰۸ کیلومتر  را داریم. این خط ها به خاطر نوع فشار خاصی که در مخزن وجود دارد خط های خاصی هستند. فولاد آن اس دی ۵۲  در این خطوط به کار رفته است که کمتر در سطوح آبرسانی باخت فولادی در سطح کشور استفاده شده است.  پس از آن تاسیسات ام الدبس با ۵ مخزن ۴۲ هزار متر مکعبی را داریم که مجموعه آن حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب مخزن متمرکز است  و این نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد طرح آبرسانی غدیر است.

طرح آبرسانی غدیر ۵۵ درصد استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ پوشش خواهد داد

علیدادی در پاسخ به خبرنگار ما گفت: طراحی همه این بخش ها به دست متخصصان مهندسین ایرانی و مشاورین ما انجام شده است و در اجرا همه مهندسان ما حضور داشته‌اند . به واسطه پیچیدگی در کار آبگیر تا جایی که می‌توانیم با ظرفیت‌ها و متخصصین داخلی کار را پیش می بریم پس از آن نیز سعی می‌کنیم از تجربه مهندسان مجرب خارجی بهره بگیریم.  سختی و حجم کار بسیار بالاست و  برای انجام مطالعات به زمان زیادی نیاز است. 

وی گفت: آب دریاچه سد دز کیفیت بسیار استانداردی دارد و از لحاظ همه پارامترهای فیزیکی و شیمیایی در وضعیت بسیار خوبی است.  امیدواریم که آب سد دز را که ۵۵ درصد جمعیت استان قرار است از آن منتفع شوند بتوانیم در مدت زمان تقریباً کوتاهی و تا آنجا که ممکن است به طرح غدیر پیوند دهیم. خوشبختانه کمک‌های خوبی از سوی استاندار و شخص مهندس شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق برای اجرای این طرح داشته‌ایم و با این حمایت های همه جانبه امسال سرعت بسیار خوبی به طرح غدیر داده شده است. بسیاری از قطعات شروع شده و در حال اجرا و برخی از آنها در حال تکمیل و نهایی شدن است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: در حال حاضر سامانه غدیر در بعضی نقاط در حال بهره‌برداری  است. هم اکنون آب کرخه در بخش‌های از طرح در حال بهره برداری است و شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، دارخوین و تمام شهرهای دشت آزادگان  و ۵۰ درصد آب اهواز نیز از کرخه تامین می‌شود و ما تلاش می‌کنیم که ۵۰ درصد دیگر را نیز از این رودخانه تامین کنیم . امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بتوانیم افزایش ظرفیت خوبی در طرح داشته باشیم و تا جایی که ممکن است ظرفیت اب کرخه را در طرح افزایش دهیم و به شهرهای پایین دست بیاوریم و پس از آن به سوی سامانه دز بیاییم.

علیدادی در پایان تاکید کرد:  دولت با امکانات و هزینه های محدود خود این اعتبار را به طرح غدیر اختصاص داده است و ما نیز از این مسئله سپاسگزاریم و متناسب با اعتبارات اختصاص داده شده تلاش خود را برای پیشرفت طرح انجام می دهیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
سسلام

واقعا مردم خوزستان را مسخره کردند بعد از چهل سال بدون اب شرب تازه میگن 55درصد اونهم تا سی سال دیگه.!!!

بابا جمع کنید این کارکردن را..

برای مزارع و باغات پسته اصفهان و رفسنجان سه ساله کل زاگرس رو شکافتند برای ما بعد از چهل سال میگن سی سال دیگه
:
:
:
آخرین اخبار