تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۶۰۶۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سالانه ۵۰ هزار ایرانی با مصرف سیگار می‌میرند
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۵۰ هزار مرگ منتسب به سیگار داریم و هزینه ای بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف بیماری های ناشی از آن می شود.

دکتر علیرضا رئیسی در سلسله نشست های دهه فجر وزارت بهداشت و درمان گفت: سالانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود. سالانه حدود ۵۰ هزار مرگ منتسب به سیگار در کشور رخ می دهد و چیزی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه بیماری های ناشی از استعمال دخانیات می شود.

وی افزود: می توانیم سالانه ۱۰ درصد مالیات را در خرده فروشی ها افزایش دهیم به جز کشور افغانستان پائین ترین مالیات در دنیا را ایران دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی ضمن تقدیر از اقدامات ایران در حوزه سلامت این موضوع را به ما تذکر می دهد. کشور ترکیه میزان مالیات بر سیگار در خرده فروشی ها را به ۸۴ درصد رسانده است و در ایران به کمتر از ۱۰ درصد می رسد.

رئیسی تأکید کرد: سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان حوزه سیگار می رود و متأسفانه سودجویان نیز با لابی گری سعی در پائین بردن مالیات دارند.

وی افزود: مشکلی که در ایران داریم این است که مالیات بر خرده فروشی سیگار بسیار پائین است و وجود خرده فروشی ها دسترسی را آسان تر کرده است و جوانان به این سمت سوق داده می شوند. در کشورهای دنیا ثابت شده مالیات بر دخانیات می تواند سبب کم شدن مصرف آن شود.  بهانه ای که برخی می آورند این است که اگر مالیات بر سیگار افزوده شود، قاچاق زیاد می شود که این قابل قبول نیست. این موضوع اکنون در مجلس شورای اسلامی در جریان است و به رأی گذاشته می شود.

رئیسی ادامه داد: سن استفاده از دخانیات به ویژه در زنان به شدت پائین آمده و استفاده از قلیان در میان دختران جوان به ۱۴ سال رسیده است که علت آن دسترسی آسان است.

معاون بهداشت گفت: از شروع طرح تحول سلامت، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است به ویژه در روستاها، تا قبل از سال ۹۲، بسیاری از روستاها پزشک نداشتند اما اکنون بیش از ۸۴ درصد روستاها و حاشیه نشین ها دارای پزشک هستند. ما در این دوره توانسته ایم ۴۳۶ قلم دارو را اضافه کنیم. همچنین ۷ قلم مکمل دارو نیز اضافه شده است. اکنون حدود ۶ هزار و ۳۴۱ پزشک در مناطق محروم و ۱۰۵ هزار و ۳۰۰ ماما نیز در مراکز بهداشتی مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۱ هزار نفر در روستاها سکونت دارند و ۷ میلیون نفر نیز در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ساکن هستند و بالغ بر ۱۰ میلیون نفر هم در حاشیه شهرها ساکن هستند و ما چیزی حدود نصف جمعیت کشور را تحت پوشش این سیستم قرار داده ایم. ازجمله اقداماتی که در صدد آن هستیم این است که زیرساخت در شهرها در روستاها هم اجرا شود. تمام روستاهای بالا ۷۰۰ نفر مرکز بهداشت دارند. برنامه ای که برای شهرها تدوین شده این است که به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مرکز بهداشت داشته باشیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: یکی ازمهمترین برنامه ها پرونده الکترونیک است.   مفهوم سامانه ثبت با پرونده الکترونیک متفاوت است. پرونده الکترونیک، پرونده ای است که تمام اطلاعات فرد از قبل از تولد در آن ثبت شده باشد و سامانه ثبت یکی از تغذیه کنندگان پرونده الکترونیک است. سامانه های ما چیزی حدود ۶۷ تا ۷۰ میلیون نفر را به ثبت رسانده اند و از این تعداد چیزی حدود ۴۷ میلیون خدمت ثبت شده است.

وی افزود: اما اگر بپرسید چند نفر پرونده الکترونیک دارند باید بگویم صفر زیرا ما در حال تکمیل پرونده الکترونیک هستیم.

رئیسی گفت: بر مبنای پرونده الکترونیک می توانیم بسیاری از کارها را مانند نظام ارجاع و پزشک خانواده انجام دهیم. نظام ارجاع به طور کلی واژه مناسبی نیست و بهتر بود به جای آن از واژه نظام بخش بندی خدمات استفاده می کردیم. این مفهوم متفاوت تری نسبت به نظام ارجاع دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در تمام دنیا سطح بندی خدمات وجود دارد. مردم نیازمند خدمت هستند اما باید هر فرد در جای مناسب و با قیمت مناسب خدمت دریافت کند بنابراین یکی از مهمترین اولویت های ما در این دوره تکمیل پرونده الکترونیک، پزشک خانواده و سطح بندی خدمات است که به شرح تأمین منابع آن را انجام می دهیم.

رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت های ما در این دوره فعال سازی بهداشت محیط است. یکی از روش های موثر ایجاد دفاتر خدمات سلامت در سطح شهر است. ما این طرح را با ۳۵ درصد در شهر تهران به صورت پایلوت اجرا کردیم که موفق بوده است.

وی یادآور شد: ۹۰ درصد کارشناسان بهداشت محیط برای سنجش مواد غذایی از دستگاه پرتابل استفاده کردند و در همان محل هم سنجش مواد غذایی انجام می شود و هم تصمیم گیری می کنند. یکی از برنامه های ما این است که در سال ۹۷ این قبیل دستگاه ها را بیشتر کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ایمنی آب آشامیدنی را در کلیه مراکز استانها انجام دادیم و بیش از ۹۰ درصد بیمارستان ها را به دستگاه بی خطر ساز پسماند پزشکی مجهز کرده ایم.

رئیسی اظهار کرد: سامانه ۱۹۰ که سامانه ثبت پیشنهادات و انتقادات در این حوزه است، در سال ۹۲، هفت هزار و ۵۲۰ تماس با آن برقرار شده اما در هفت ماهه اول سال جاری این تعداد به ۱۷۲ هزار تماس رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال آینده هشت محصول کشاورزی پرمصرف را پایش پالایندگی انجام می دهیم که از این بین می توان به پرتقال، سیب زمینی، خیار و گوجه گلخانه ای اشاره کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر ما در سطح عرضه این محصولات را بسنجیم نمی توانیم تشخیص دهیم که این محصول متعلق به کدام مزرعه است. باید این سنجش را از مزرعه ها آغاز کرد و یا مزارعی که دارای کد ۱۲ رقمی هستند که محصولات آنها قابل شناسایی هستند.

رئیسی تأکید کرد: آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها به یک معضل تبدیل شده است که برای کاهش آن باید بنزین و خودروی سالم داشته باشیم و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی ما سالم باشند. وظیفه وزارت بهداشت این است که آمارهای منتسب به آلودگی هوا را اعلام کنند در شرایط بحرانی گزارش های خود را ارائه دهند. آخرین آمار اعلام شده، سالانه در تهران حدود ۵ هزار و در کل کشور حدود ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا داشته ایم. تشخیص این تعداد فرمولی دارد که متعلق به سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: غربالگری تیروئید نوزادان از سالهای گذشته انجام می شود و اکنون می توان گفت ۹۷ درصد کودکان این غربالگری را انجام می دهند و در طی سه سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک این غربالگری را انجام داده که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نوزاد کم کاری تیروئید داشته اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: طرح خطرسنجی بیماریهای قلبی و عروقی نیز در روستاها قابل انجام است. طرح ایراپن چند برنامه را نظیر بیماری های قلبی، عروقی و سرطان های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم را برای تشخیص زودهنگام بررسی می کند.

رئیسی یادآور شد: ویروس hpv که باعث بروز عفونت و سرطان در خانم ها می شود باعث شد که ما به فکر ساخت آزمایشگاه جامع hpv باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد مردم جامعه مشکلات دهان ودندان دارند و حدود ۲۰ درصد پرداختی ها از جیب مردم متعلق به حوزه دندانپزشکی است. در واقع نصف پرداختی های مردم در حوزه سلامت مربوط به خدمات دندانپزشکی است. خدمات دندانپزشکی را برای یک میلیون نفر در سنین زیر ۱۴ سال انجام دادیم و در سال گذشته معادل هزار میلیارد تومان خدمت رایگان در این حوزه انجام شد. در سطح روستاها هزار و ۲۰۰ دندانپزشک و در شهرها هزار و صد دندانپزشک در شبکه بهداشت و درمان مشغول به فعالیت هستند. آمار دندان های خراب کودکان زیر ۶ سال، ۵.۴ است که ما برنامه هایی برای آگاه سازی و توزیع مسواک های انگشتی داریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از اقداماتی که هم اکنون در حال انجام است این است که در میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز، افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند، به مراکز درمانی معرفی و دندان های آنها به طور رایگان ترمیم می شود. در صددیم که دو واکسن را به سبد واکسیناسیون خود اضافه کنیم یکی مربوط به سینه پهلو و دیگری مربوط به اسهال در کودکان است. هزینه این واکسن ها سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار