تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۶۰۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناسان خوزستانی پرندگان بخش عراقی "هورالعظیم" را سرشماری کردند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از انجام سرشماری پرندگان در بخش عراقی تالاب هورالعظیم توسط کارشناسان خوزستانی خبر داد. 

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به اعزام کارشناسان پرنده‌نگری ایران برای شرکت در برنامه سرشماری پرندگان در تالاب‌های عراق اظهار کرد: هورالعظیم از تالاب‌های بزرگ و  مرزی ایران و عراق است که هر ساله میزبان هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی است لذا  به منظور حفاظت از این تالاب با ارزش در نشست مسئولان محیط زیست دو کشور که در دی ماه در اهواز انجام شد بر انجام برنامه‌های  مختلفی برای حفاظت از این تالاب توافق شد، که سرشماری پرندگان تالاب یکی از این برنامه‌ها بود.

وی افزود: کارشناسان عراقی اوایل بهمن ماه به خوزستان آمده و در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در بخش ایرانی هورالعظیم مشارکت داشته‌اند و به دنبال آن اکنون کارشناسان ایرانی به عراق اعزام شده‌اند.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: از روز گذشته شش نفر از کارشناسان محیط زیست طبیعی خوزستان جهت شرکت در برنامه سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در بخش عراقی تالاب  هورالعظیم و هور مرکزی عراق  به این کشور سفر کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: قرار بر این است که این گروه به سرپرستی سیدعادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان طی چهار روز کار سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستان‌گذر را در بخش عراقی تالاب هورالعظیم و هور مرکزی این کشور انجام دهند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه این سرشماری اولین برنامه مشترک دو کشور در زمینه حفاظت از تالاب‌ها است، تصریح کرد: در این برنامه چهار روزه تعدادی از کارشناسان محیط زیست عراق و کارشناسانی از دانشگاه علوم دریایی بصره نیز مشارکت خواهند داشت.

وی گفت: در حال حاضر پرندگان بخش عراقی تالاب هورالعظیم را سرشماری کرده‌ایم که در این سرشماری تاکنون گونه جدیدی از پرندگان در بخش عراقی مشاهده نشده و همان گونه‌های موجود در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در خوزستان در بخش عراقی این تالاب نیز وجود دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در حال حاضر به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم تعداد پرنده های موجود در بخش عراقی هورالعظیم را اعلام کنیم ولی بیشترین گونه مشاهده شده مرغابی‌سانان هستند. همچنین گونه‌های اردک مرمری، عقاب تالابی، چنگر، کاکایی صورتی و انواع مرغابی‌ها در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مشاهده شده است.
:
:
:
آخرین اخبار