تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۶۰۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کسادی بازار ، دسترنج کشاورزان دزفول را خوراک دام کرد
فصل برداشت محصولاتی چون سبزی و نیز کاهو و انواع کلم در حالی در شمال خوزستان فرا رسیده که فعالان بخش کشاورزی در دزفول به دلیل کسادی بازار و افت قیمت تمایلی به برداشت محصول از مزرعه نداشته و محصول سبزی و کاهوی آنها خوراک دام می شود.

بالا بودن هزینه تولید، تعرفه بالای آب بها و اجاره بهای زمین کشاورزی در کنار کسادی بازار به یک مشکل جدی برای بخش کشاورزی استان خوزستان به ویژه شهرستان دزفول به عنوان قطب تولید بسیاری از محصولات از جمله انواع سبزی و نیز کاهو و کلم تبدیل شده است.

کاهش شدید قیمت کاهو و کلم در بازار شمال خوزستان و موانع متعدد سد راه صادرات این محصولات به کشور عراق موجب شده تا صدها هکتار مزرعه کاهو و کلم در این منطقه رها شده و خوراک دام شوند.

در حالی برای تولید هر کیلوگرم کاهو در دزفول 40 هزار ریال هزینه شده این محصول با کیفیت اینک در بازار استان خوزستان به قیمت هر کیلوگرم 2 هزار ریال از کشاورز خریداری می شود.

یکی از نمایندگان کشاورزان شهرستان دزفول که خود را نماینده 50 هزار کشاورز معرفی کرد گفت:دزفول شهر کشاورزی است و کل اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی بنا شده و اگر قرار باشد کشاورزان آسیب ببینند قطعا دیگر بخش ها نیز آسیب می بینند.

بهروز خیشگر با بیان اینکه زنگ خطر کشاورزی در دزفول به صدا درآمده است افزود:در صورتی که کشاورزی و اقتصاد این شهرستان آسیب ببیند بخش کشاورزی دیگر توان تولید نخواهد داشت.

وی اضافه کرد:کشاورزان دزفول توانایی تولید محصول با کیفیت دارند ولی به علت نبود پایانه صادراتی محصولات به آستارا برده می شود و از آنجا و بنام آنجا به خارج از کشور صادر می شود .

نماینده کشاورزان دزفول با انتقاد از صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: این صندوق خسارت وارده به کشاورزان را پرداخت نمی کند. لذا کشاورزان رغبتی برای بیمه محصولات خود ندارند.

دیگر کشاورز دزفولی نیز گفت:در حالی که برای کشت هر هکتار محصول کلم 100 میلیون ریال هزینه کرده ام به علت نبود بازار مجبور شدم محصول تولیدی را راهی گاوداری کنم.

ناصر نظر زاده رئیس اتحادیه زراعی و باغی دزفول نیز از تامین نشدن مقدار آب مورد نیاز کشاورزان دزفول به عنوان یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان نام برد و گفت:طبق گفته مسئولان،در حال حاضر حدود 50 درصد آب موردنیاز کشاورزی دزفول بصورت دائم تامین می شود و برخی محصولات به جای سه بار در هفته فقط یکبار آبیاری می شوند.

وی با بیان اینکه کاهش آبیاری بر کاهش عملکرد محصولات اثر نامطلوبی گذاشته است گفت: در سالهای گذشته از هر هکتار مزرعه هویج 50 تن محصول برداشت می شد ولی در شرایط کنونی که مانند سالهای گذشته زمین ها آبیاری نمی شوند فقط 20 تن عملکرد در هر هکتار هویج است و همچنان کشاورزان خسارت می بینند.

نظر زاده ادامه داد:متاسفانه در حال حاضر به علت کم آبی کشاورزان خسارت می بینند و تنها در حد یک سوم آب مورد نیاز مزارع تامین می شود.این در حالی است که کسی جوابگوی خسارت وارده به کشاورزان بابت تامین نشدن مقدار آب مورد نیاز مزارع نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد سالهای گذشته آب برای آبیاری زمین های زراعی دزفول تامین می شود پیشنهاد کرد:یا قرارداد آب با کشاورزان بسته نشود یا اگر قراردادی بسته می شود به علت اینکه تنها یک سوم مقدار آب در اختیار کشاورزان قرار داده می شود میزان آب بها نیز متناسب یک سوم آب تامین شده از کشاورزان دریافت شود.

وی با بیان اینکه سازمان آب وبرق در بدترین شرایط قانون فروش حجمی آب به کشاورزان را اجرا کرده است گفت:در حالیکه کشاورزان با خرید نهاده های کشاورزی خود را برای کشت آینده آماده می کنند اکنون محدودیت کشت برای آنها اعمال شده است.

سیدمحمد سجادیان رئیس امور آب شمالغرب استان خوزستان در خصوص وضعیت منابع آبی شهرستان دزفول گفت:کل ورودی سدهای استان خوزستان در حال حاضر نسبت به سال گذشته 46درصد کاهش یافته که سد دز 53 درصد و سد کرخه 34 درصد کاهش را نشان می دهد که با توجه به رقم های بالای ثبت شده با بحران آب در منطقه مواجه هستیم.

وی افزود:در حال حاضر سد دز 2 میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی دارد که باید نیمی از این میزان پر شود و اگر این روند ادامه یابد برای کشت تابستان و بهار آب نداریم.

وی ادامه داد:طبق اعلام هواشناسی در ماههای آینده بارش های خوبی پیش بینی شده که امیدواریم محقق شده و ضمن بهتر شدن شرایط آب به میزان مطلوب رهاسازی شود تا مشکلی برای کشاورزی منطقه به وجود نیاید.

پازن نماینده شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز در خصوص آب بهای فصل جاری گفت :با توجه به شرایط نیاز آبی،در حال حاضر 70 درصد نیاز آب محصولات کشاورزی دزفول تامین می شود .

وی افزود:تامین آب بر اساس درخواست کشاورز و نوع کشت انجام می شود که در حال حاضر 50 درصد آب زمین های کشاورزی به صورت دائم تامین می شود و بقیه نیز بر اساس درخواست کشاورز انجام می شود و حداقل در هفته سه بار آب در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که موجب رضایت نسبی کشاورزان شده است .

وی اظهار کرد:بدون توجه به قرارداد ،آب موردنیاز کشاورز تامین می شود ولی کاهش آب بها تصمیمی فراسازمانی است .

این مسئول شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان ادامه داد:با توجه به حجم آب زمستانه به کشاورزان توصیه می شود به هشدارها توجه کنند زیرا در حالی که گفته شده کشت بهاره انجام نشود برخی کشاورزان گندم بهاره کشت کرده اند.

وی با بیا اینکه مدیریت مصرف آب در فروش حجمی بر عهده خود کشاورز است گفت: فروش حجمی آب در 250 دریچه آب کشاورزی در دزفول اجرا شده که حجم زیادی آب با این روش صرفه جویی شده است.

وی با اشاره به اینکه آسیب به محصول کشاورزی بر اثر کم آبی صحت ندارد گفت:تاکنون هیچ گونه خسارتی بر اثر کم آبی محصولات کشاورزی گزارش نشده است .

عزیز غفاری رئیس اتحادیه میدان میوه و تره بار دزفول نیز گفت:نبود مدیریت کشت و برخی شایعه ها باعث شده کشاورزان بدون برنامه اقدام به کشت نمایند و با وجود اینکه ظرفیت بازار برخی محصولات اشباع شده عرضه بیش از اندازه این محصولات باعث کسادی بازار شده است.

وی افزود:علاوه بر این مشکلات جوی نیز کشاورزان را متضرر کرده است و کشت های همه مناطق با هم وارد بازار شده اند .

غفاری اضافه کرد:هزینه های کشت چند برابر شده و در برخی موارد اجاره یک هکتار زمین کشاورزی به 75 میلیون ریال رسیده است و این در حالی است که قیمت بسیاری از محصولات به نصف کاهش یافته و بعضا مشتری ندارند.

وی گفت:هر کیلوگرم کاهو تا به مرحله تولید برسد برای کشاورز چهار هزار ریال هزینه دارد در حالی که در میدان بار فقط دو هزار ریال از کشاورز خریداری می شود لذا باید راهکار منطقی برای کشاورزان ارائه کرد تا کمتر متضرر شوند.

مهراب عبدالهی رئیس صنعت،معدن و تجارت دزفول نیز گفت:سه ماه پیش مجوز پایانه صادراتی دزفول تمدید شد و در حال حاضر زیرساخت های صادرات در این شهرستان فراهم شده است که بازرگانان و تاجران باید ورود کنند.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این خصوص گفت:در حال حاضر با خشکسالی حاد مواجه هستیم و وضعیت شبکه آبیاری و خروجی سد دز عادی نیست که قرار شد با همکاری امور آب،مجوز چاه های خشکسالی و موقت تمدید شوند .

وی افزود:با توجه به مشکلات موجود در نشست کارگروه کشاورزی مقرر شد قرارداد آب با اصلاحاتی که مورد تایید نماینده کشاورزان دزفول است وضع شود و در حالی که یک سوم آب در اختیار کشاورز قرار می گیرد آب بها نیز یک سوم کاهش یابد تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.

وی افزود:در نشست های استانی اعلام شده کشت زمستانی محدودیت آب ندارد و تامین می شود لذا باید طبق مصوبات استانی جهت تامین آب اقدام شود و اگر آب کمتر عرضه می شود به طبق کمتر نیز آب بها تعیین و اخذ شود.

زارعی همچنین گفت:تحویل حجمی آب نیز باید با هماهنگی بیشتر انجمن ها و تشکل های کشاورزی انجام شود .

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در خصوص بازار محصولات کشاورزی دزفول نیز گفت:برخی مشکلات موجود در بازار محصولات کشاورزی متاثر از شرایط جوی است لذا محصولات همه مناطق سردسیر،گرمسیر و معتدل همزمان راهی بازار شده ست.

وی اظهار امیدواری کرد با بارش باران وضعیت مطلوب شود و گفت:نشست های متعددی در خصوص حل مشکلات کشاورزی و توسعه بازار این محصولات در دزفول و استان برگزار شده و بیش از 45 مورد از مشکلات صادرات و بازار لیست شده که برخی از آنها با پیگیری های انجام شده مرتفع شده است .

مدیر جهاد کشاورزی دزفول راه اندازی گمرک،اداره استاندارد،قرنطینه را از جمله فعالیت های مثبت در گسترش صادرات محصولات کشاورزی دزفول دانست وگفت:برای اینکه محصول تولیدی در بازار انباشته نشود باید ابتدا بازار سفارش محصول دهد بعد نسبت به کشت آن اقدام کرد نه اینکه کشاورز محصول را بکارد و برداشت کند سپس به دنبال بازار باشد .

زارعی ادامه داد:کلیه زیرساختهای لازم صادرات محصولات در دزفول فراهم شده ولی کشاورز تمایلی به صادرات از دزفول ندارد و همچنان محصول خود را به آستارا می فرستد زیرا ساختار بازاری و تاجر در منطقه وجود ندارد لذا تاجران باید ورود کنند.

وی اضافه کرد :همچنین به منظور تسهیل در صادرات در خواست شده اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای مجوز تردد کامیون های بین جاده ای را صادر کند تا معضل کشاورزان برای تردد حل شود زیرا در حال حاضر کامیون هایی که از خارج از کشور وارد می شوند تا به خوزستان برسند عوارض زیادی پرداخت می کنند و این مشکل ساز شده است .

زارعی همچنین گفت:به منظور کمک به کشاورزان خسارت دیده با پیگیری انجام شده مقرر گردید مطالبات امور اراضی، شرکت بهره برداری از کشاورزان با مساعدت و تاخیر وصول شود و سیستم بانکی و صندوق حمایت از محصولات کشاورزی نیز در خصوص بخشودگی معوقات و بخشودگی ها اقدام کنند.

وی همچنین بر پرداخت مطالبات کشاورزان چغندر قند کار از سوی کارخانه های قند کشور تاکید کرد و گفت:انتشار می رود مدیریت بحران استان وشهرستان مسایل کشاورزان را پیگیری و نسبت به حل آنها اقدام کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار