تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۶۰۸۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:
کاهش 89 میلیون مترمکعب از ذخایر سدهای خوزستان در 17 روز گذشته
 معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: طی 17 روز گذشته حجمی معادل 89 میلیون مترمکعب از ذخایر سدهای خوزستان کاهش پیدا کرده است. 
 
هوشنگ حسونی‌زاده در جلسه ستاد بحران که امروز (18 بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارش در حوضه‌های آبریز، وضعیتی بدتر از داخل استان خوزستان دارند و از 59 درصد تا 77 درصد کاهش بارش داشته‌اند.
 
وی افزود: به دنبال بارش برف در هفته گذشته، پوشش برفی 12 درصدی در حوضه‌های مشرف بر خوزستان را داشتیم که اکنون به 23 درصد رسیده است. میزان ورودی آب سدها در 17 روز گذشته نیز 335 میلیون مترمکعب بوده که کاهش 49 درصدی نسبت به سال گذشته و کاهش 79 درصدی نسبت به درازمدت را نشان می‌دهد.
 
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: میزان خروجی سدهای خوزستان نیز در این 17 روز، 439 میلیون مترمکعب بوده است. بنابراین طی این مدت نسبت خروجی به ورودی 31 درصد افزایش داشته و حجمی معادل 89 میلیون مترمکعب از ذخایر سدهای خوزستان کاهش پیدا کرده است.
 
حسونی‌زاده تصریح کرد: حجم مفید سدهای خوزستان، امروز هزار و 430 میلیون مترمکعب و 10 درصد ظرفیت مخازن پر و حجم خالی مخازن در حدود 12.5 میلیارد مترمکعب است که این حجم در سال گذشته 9 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده است.
 
وی افزود: حجم مصارف قابل تأمین 7.7 میلیارد مترمکعب است در حالی که نیاز نرمال چیزی حدود 17 میلیارد مترمکعب در سال است. اگر این 7.7 میلیارد مترمکعب تأمین شود، در انتهای شهریور، با حجمی معادل 1.7 میلیارد مترمکعب وارد سال آبی جدید خواهیم شد که نسبت به سال گذشته 2.8 میلیارد مترمکعب کسری دارد.
 
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: دبی عبوری از شهر اهواز با این وضعیت حداکثر 140 مترمکعب در ثانیه خواهد بود. با وجود این 7 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب حجم قابل تامین، نیاز شرب ما 2 میلیارد و 200 میلیون و نیاز صنعت 390 میلیون خواهد بود.
 
در خوزستان آب به طور مطلق باید به شرب اختصاص یابد
 
همچنین درویشعلی کریمی، مدیرعامل آبفا روستایی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: ما با دو مشکل مواجه هستیم که یکی قطعی برق و دیگری کاهش دبی و افزایش EC آب است. آنچه که ما ارائه می‌دهیم داده‌های علمی است بنابراین اتخاذ تصمیم کار چندان سختی نیست.
 
وی افزود: با توجه به اینکه آب اولویت‌بندی شده است و تامین آب شرب در اولویت اول است باید این تصمیم را بگیریم که کشت انجام نشود و برخی صنایع فعلا تولید نداشته باشند و آب به طور مطلق به شرب اختصاص یابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار