تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۶۰۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه اراضی کشاورزی در ایلام در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد
از ۲۳۸ هزار هکتار باقیمانده برای فاز دوم حدود ۹ هزار هکتار از اراضی در ایلام عملیاتی خواهند شد و ۲۲۹ هزار هکتار نیز در خوزستان در انتظار آغاز فاز دوم است. امروز از کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کار ۲۸۰ هزار هکتار به انجام رسیده است و ۱۵ هزار هکتار باقیمانده نیز تا خرداد ماه ۹۶ به اتمام خواهد رسید و در واقع فاز 1 در ابتدای سال ۹۶ خاتمه خواهد یافت.
توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد
خوزنیوز- سیدمدیار شجاع فر:صبح روز گذشته و با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی  ۳۷ هزار هکتار  از شبکه‌های فرعی و آبیاری تحت فشار  در دشت عباس، عین خوش و فکه و بخشی از پروژه های دیگر ما در شمال منطقه دشت عباس را افتتاح شد.

اسحاق جهانگیری ‌در این آیین ‌با تبریک ایام دهه مبارک فجر اظهار داشت: ایلام چشم و چراغ ایران است، ایلام در برابر تهاجمات گسترده دشمن ایستادگی کرد و زخمهای متعددی بر پیکر آن وارد آمد اما با تمام وجود از عظمت و عزت و کیان ایران اسلامی حفاظت و حراست کرد.

 معاون اول رئیس جمهور گفت: اقداماتی که در نوار غربی کشور از جمله ایلام در حدود 4 سال گذشته برای ارتقای بهره وری آب و خاک انجام شده، در طول تاریخ استثنایی و بی نظیر است.

‌جهانگیری با اشاره به تخصیص 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای استفاده بهینه از منابع آبی مرزی با مجوز مقام معظم رهبری اضافه کرد: از سال 93 و با استفاده از این منابع مالی، دهها ساخت در این منطقه تکمیل شده یا ساخته شده است. اقدامات بزرگی برای وارد کردن آب در چرخه رشد اقتصادی و تولید در این منطقه انجام شده که احداث تونلی به طول بیش از 40 کیلومتر در دل کوهها تنها گوشه کوچکی از این تلاشها است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نتیجه این اقدامات میلیاردها متر مکعب آب به چرخه اقتصاد، تولید و زندگی مردم وارد می شود، اظهار داشت: با وجود اینکه آب تاکنون یکی از مولفه های محدود کننده توسعه صنعتی در کل ایران و از جمله مناطق غربی بوده است، امروز ایلام و دیگر مناطق غربی کشور این ظرفیت را دارند که پذیرای صنایع پرمصرف آبی باشند و از سوی دیگر اراضی مستعد و گسترده موجود را نیز زیر کشت آبی ببرند.

توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد
‌جهانگیری تصریح کرد: پروژه تجهیز اراضی دشت‌های استانهای ایلام و خوزستان به روشهای نوین آبیاری در سفر سال 74 مقام معظم رهبری به خوزستان به تصویب رسیده بودند که تا سال 92 که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد تنها کمتر از 65 هزار هکتار از آن اجرایی شده بود. امروز اما با حمایت دولت و تلاش همه دست اندرکاران شاهد بهره برداری از فاز اول این طرح در استان ایلام هستیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قرار بود 50 هزار هکتار از اراضی ایلام و 500 هزار هکتار از اراضی دشتهای استان خوزستان در جریان این طرح وارد چرخه تولید و اشتغال شود که امروز 37 هزار هکتار در ایلام افتتاح شد و 320 هزار هکتار از اراضی هدف طرح در خوزستان نیز آماده بهره برداری است که تا قبل از پایان سال جشن افتتاح رسمی آن برگزار خواهد شد.

‌جهانگیری گفت: از همه دست اندرکاران اجرای این طرحها تشکر می کنم و از سوی دیگر از کشاورزان در ایلام و خوزستان درخواست دارم که برای افزایش بهره وری این اراضی تلاش مضاعفی کنند چرا که برای تجهیز و آبرسانی به این اراضی تلاشهای جهادی گسترده ای انجام شده و هزینه های بسیاری صرف شده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: از وزارت نیرو می‌خواهیم که امکان تخصیص آب به اراضی بیشتری در استان ایلام را مورد بررسی قرار دهد، اما این نوید را هم می دهیم که با بهره برداری از سامانه گرمسیری این منطقه در سال آینده، تحول عظیمی در عرصه کشاورزی و اشتغال و رونق اقتصادی منطقه آغاز شود.

‌جهانگیری اظهار داشت: استان ایلام ظرفیتهای متنوع بزرگی دارد که نفت و گاز نیز از آن جمله هستند. پروژه های مرتبط با صنایع نفت و گاز از جمله پتروشیمی در این استان در حال اجراست و پروژه های جدید دیگری نیز در آن اجرا خواهند شد چرا که این استان ظرفیتها و پتانسیل های عظیمی دارد که در راس این توانمندی ها مردم و جوانان مستعد و غیور این خطه هستند.
 
توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد
اراضی آبی استان ایلام از ۷۰ هکتار به ۱۰۸ هزار هکتار رسیده است
 
وزیر جهاد کشاورزی : با بهره برداری از طرح های جدید، اراضی آبی استان ایلام از ۷۰ هکتار به ۱۰۸ هزار هکتار رسیده و موجب افزایش چند برابری اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان منطقه شده است

حجتی افزود: اما با همت کشاورزان و موسسه جهاد نصر و حمایت دولت این زمین های بایر و غیر قابل استفاده امروز در وسعت 700 هکتاربه پرورش گل نرگس اختصاص یافته که در کنار درآمد زایی و تولید گیاهان دارویی موجب اشتغال زایی برای مردم منطقه نیز است.

محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در مراسم افتتاح ۳۷ هزار هکتار شبکه نوین آبیاری و زهکشی در شهرستان دهلران گفت: تا پایان امسال، بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام محقق می شود.

حجتی افزود: امروز ۳۷ هزار هکتار از این طرح در استان ایلام به بهره برداری رسید و در کنار آن ۱۰ هزار هکتار از پروژه های مرزی در بالادست این طرح نیز افتتاح می شود.

حجتی عنوان کرد: با بهره برداری از طرح های جدید، اراضی آبی استان ایلام از ۷۰ هکتار به ۱۰۸ هزار هکتار رسیده و موجب افزایش چند برابری اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان منطقه شده است.

وزیر جهادکشاورزی خاطر نشان کرد:  در بازدیدی که روز گذشته از طرح های آبیاری تحت فشار دره شهر و طرح کشت گل نرگس داشتیم، نقطه قابل ذکر، کاشت این گل در زمین هایی بود که برای کشت دیم هم قابل بهره برداری نبودند، اما با همت کشاورزان و حمایت دولت، هم اکنون این زمین های بایر و غیرقابل استفاده، در سطح ۷۰۰ هکتار به پرورش گل نرگس اختصاص یافته که در کنار درآمدزایی و تولید گیاهان دارویی، موجب اشتغال زایی برای مردم منطقه نیز شده است.

محمود حجتی  در آیین افتتاح 37 هزار هکتار شبکه نوین آبیاری و ذهکشی در شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام با حضور معاون اول ریاست جمهوری اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری شبکه نوین آبیاری و ذهکشی اراضی استان های ایلام و خوزستان از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز شد و منابع گسترده ای از سوی دولت برای اجرای آن تخصیص یافت.

وی افزود: در مرحله نخست قرارداد اجرای این طرح با وسعت حدود 300 هزارهکتار با وزارت نیرو منعقد شد که اکنون پس از گذشت چهار سال افتتاح بیش از 300 هزار هکتار از طرح تا پیام امسال محقق می شود.

حجتی گفت: 37 هزارهکتار آن در استان ایلام است و همچنین در کنارآن 10 هزار هکتار از پرورژه های مرزی در بالا دست این طرح نیز افتتاح می شود.

وی یادآور شد: مناطق مختلف کشور با وجود مشکلات کم آبی و خشکسالی دارای ظرفیت های بزرگی هستند که این مشکلات نباید عاملی بازدارنده برای جلوگیری از کار و تلاش مسئولان و مردم شود.

وی با اشاره به بازدید دیروز خود از طرح های آبیاری تحت فشار دره شهر گفت: در جریان این سفر از طرح کشت گل نرگس بازدید به عمل آمدکه نقطه قابل ذکر کاشت این گل در زمین هایی بود که برای کشت دیم هم قابل بهره برداری نبودند.

حجتی افزود: اما با همت کشاورزان و حمایت دولت این زمین های بایر و غیر قابل استفاده امروز در وسعت 700 هکتاربه پرورش گل نرگس اختصاص یافته که در کنار درآمد زایی و تولید گیاهان دارویی موجب اشتغال زایی برای مردم منطقه نیز است.

وی تاکید کرد: این ظرفیت ها در همه نقاط کشور مشاهده می شود که تنها باید این ظرفیت ها را به درستی شناسایی و از طبیعت و منابع خداوند بهره برداری بهینه کنیم.

مقابله با ریزگردهای با روحیه جهاد گونه در حال اجرا است/ جهاد نصر برای اجرای فاز بعدی مقابله با کانون های ریزگرد آماده می شود

خوزنیوز: یدالله شمایلی  مدیرعامل موسسه جهادنصر  در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز گفت: امروز دکتر امروز دکتر جهانگیری برای افتتاح ۳۷ هزار هکتار  از شبکه‌های فرعی و آبیاری تحت فشار به استان ایلام سفر داشت. معاون اول رییس جمهور پروژه های که در دشت عباس، عین خوش و فکه و بخشی از پروژه های دیگر ما در شمال منطقه دشت عباس را افتتاح کرد و امیدواریم با این افتتاح این پروژه‌ها به بهره‌برداری کامل برسند و باعث افزایش تولید در بخش زراعت و محصولات کشاورزی کشور شوند.

به گزارش خوزنیوز مدیرعامل موسسه جهادنصر گفت: از ۵۰ هزار هکتاری که مربوط به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی دشت های خوزستان و ایران است ۳۰ هزار هکتار آماده شده و عمدتاً تحویل و بهره‌بردار شده اند .  عمده این اراضی آبیاری تحت فشار هستند و  این اتفاق یک اتفاق مبارک برای بهره وری آب است.

وی گفت: در بخش اراضی دشت عباس ما شبکه آبیاری، زهکشی و تجهیز و نوسازی داشتیم اما در منطقه عمومی عین خوش حدود ۱۱ هزار و منطقه عمومی فکه حدود ۱۰ هزار هکتار است. سیستم ابیاری این اراضی  عمدتاً آبیاری تحت فشار هستند.  عمده این اراضی قبلاً کشاورزی نمی شدند و به عنوان اراضی جدید و اراضی توسعه‌ای محسوب می شوند.
شمایلی گفت: توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد چراکه مناطق عمدتاً خاک‌های ماسه‌ای و ماسه های بادی تشکیل شده اند که با این اقدام و تقویت خاک موجب کاهش گرد و غبار در منطقه خوزستان و ایران خواهد شد.
علاوه بر این ۳۰ هزار هکتار ما در ادامه آن تا سقف ۵۴ هزار هکتار را در ایلام  داریم که بخشی از آن در باقیمانده سال ۹۶ و بخشی دیگر نیز در فاز دوم طرح اجرایی خواهد شد و این  اراضی را در آینده بسیار نزدیک به صورت کامل و تحویل کشاورزان و بهره‌برداران منطقه واستان بدهیم.


آبیاری ۸۵ درصد از اراضی اجرا شده در ایلام کم فشار و تحت فشار هستند
خوزنیوز:  حسن  علاقه بند معاون اجرايي موسسه جهاد نصر برنامه در گفت و گو با خبرنگار خونیوز گفت:  امروز و با حضور معاون امول رییس جمهورو وزیر جهاد کشاورزی  بخشی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام به بهره‌برداری رسید

علاقه بند گفت: در  این اراضی حدود ۱۱ هزار هکتار شبکه اصلی توسط وزارت نیرو و در پایین دست 37 هزار هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا شده است که زیر مجموعه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هستند در واقع امروز هم شبکه های اصلی و هم شبکه های فرعی توسط که توسط دو وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی ساخته شده اند به بهره‌برداری می‌رسند.

وی گفت: حدود ۵۰ درصد از این اراضی آبیاری تحت فشار هستند و حدود 35 درصد اراضی کم فشار هستند و ۱۵ درصد از اراضی آبیاری سطحی هستند و به طور کلی می‌توان گفت ۸۵ درصد از این اراضی کم فشار و تحت فشار هستند که به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده‌اند و خوشبختانه ۲۱ هزار هکتار از این اراضی توسعه ای هستند که تا کنون به صورت دیم کشت می شدند و برای اولین بار به زیر کشت آبی رفته اند. با این اقدام یک تحول عظیم در منطقه صورت گرفته است.

معاون اجرايي موسسه جهاد نصر برنامه گفت: شبکه آبیاری و زهکشی ما حدود ۳۰ هزار هکتار بوده است و حدود ۱۶ هزار هکتار نیز تجهیز نوسازی انجام شده است. اما از آنجا که در این منطقه شرایط و کیفیت خاک وضعیت مطلوبی دارد زهکشی زیرزمینی نیازی نداشته‌ایم و شرایط شرایطی خوبی است که کشاورزان می‌توانند با مدیریت درست استفاده خوبی را از اراضی به برند.

وی یادآور شد : از ۲۳۸ هزار هکتار باقیمانده برای فاز دوم حدود ۹ هزار هکتار از اراضی در ایلام عملیاتی خواهند شد و ۲۲۹ هزار هکتار نیز در خوزستان در انتظار آغاز فاز دوم است. امروز از کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کار ۲۸۰ هزار هکتار به انجام رسیده است و ۱۵ هزار هکتار باقیمانده نیز تا خرداد ماه ۹۶ به اتمام خواهد رسید و در واقع فاز 1 در ابتدای سال ۹۶ خاتمه خواهد یافت.

علاقه بند گفت: بحث تخصیص آب برای هزار هکتار در ایران هنوز اتفاق نیافتاده است و آنچه که به دستور وزیر نیرو رسیده است تنها برای تخصیص آب برای  ۲۲۹ هزار هکتار اراضی خوزستان است.

وی گفت: در فاز دوم پیشنهادی که وزارت جهاد کشاورزی برای فاز دوم داده است این است که با نگاه آبیاری تحت فشار شبکه های اصلی اجرا شوند در فاز یک این مسئله تقریباً ضعیف تر بود و محدودیتهای نیز برای ما ایجاد کرده بود اما ان شا الله در فاز دوم با هماهنگی هایی که صورت گرفته است اصل را بر اساس اجرای  پروژه‌های آبیاری نوین تحت فشار و کم فشار قرار داده‌ایم.

با بهره برداری از طرح 550 هزار هکتاری  ۶۰۰ هزار تن افزایش تولید در ایلام خواهیم داشت
معاون اجرايي موسسه جهاد نصر برنامه در اشاره به مزایای اجرا شبکه های آبیاری نوین گفت:  با این کار در اجرای شبکه های آبیاری صرفه‌جویی می‌شود و آنچه ما هم اکنون در شبکه های یک و دو و سه داریم نیاز  نیست و به راحتی می‌شود از از شبکه‌های آبیاری اصلی مستقیماً آب را به اراضی ببرید چرا که از لوله استفاده می شود و به راحتی کار قابل اجراست. در خوزستان بعضی جاها ما ناگزیریم که به واسطه شرایط خاک بحث زهکشی زیرزمینی را نیز در فاز دوم اجرا کنیم که البته این کار با کار شبکه تحت فشار و کم فشار مغایرتی ندارد.

علاقه بند در پایان گفت: از آنجایی که اراضی ایلام بیشتر توسعه ای هستند و راندمان برداشت تقریباً صفر بوده است اگر به خواهیم کشت دیم را حساب کنیم حدود یک و نیم تن در هکتار برداشت داشتند اما اکنون با افزوده شدن این ۳۰ هزار هکتار به جمع زمین های کشاورزی آبی ایلام با پیش بینی حدود ۶۰۰ هزار تن افزایش تولید را داریم.

به گزارش خوزنیوز سلیمانی دشتکی استاندار ایلام  نیز در این مراسم گفت: افتتاح  اجرای شبکه ابیاری فرعی و  زهکشی  از مجموع طرح های گرمسیری و احیا است  که در فاز دوم ۹ هزار  هکتار  دیگر اجرا خواهد شد. وزارت جهاد  علاوه بر پروژه در دست اجرا کارهای بزرگی در راستای بیابان زدایی و تثبیت شن های روان انجام داده است این پروژه با همه خوبی  برخی نواقص دارد.

وی در همین باره توضیح داد: در مسیر انتقال آب به این طرح زمین های زیادی هستند که آب به آنها نمی رسد همچنین برخی از تخصیص ها در هنگام اجرا باقی ماند و سوم اینکه بخش دیگر در  فاز دوم نیز منتظر  اغاز عملیات است .

کاظم زاده نماینده مردم جنوب ایلام در این مراسم گفت: مهمتر از اجرای ۳۸۷ هزار هکتار، بحث تخصیص آب است.  ما در دشت عباس ۵۰ هزار هکتار دیگر در منطقه داریم که زمین های مستعد کشاورزی ظرفیت کار را دارند. مردم درخواست تخصیص اب به این زمین ها  را دارند.
علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم گفت:  در سال ۹۳  حدود ۳۰ هزار هکتار تخصیص اب داشته است .  ۷۰ درصد این اراضی این پروژه برای اولین بار است که آبیاری شده است. در واقع ۸۰۷ میلیارد تومان برای این پروژه ها پیش بینی شده و تا کنون ۸ پروژه با مبلغ ۴۳۵ میلیار تومان افتتاح می شود . جا دارد از همه همکاران ما در جهاد  نصر تشکر  کنیم.  قسمت اعظم اراضی الوده به مین بوده اند و بخشی از وقت ما درگیر  پاکسازی بوده  و برخی ماشین آلات در  اثر انفجار خسارت داشته اند

ستارمحمودی قایم مقام وزیر نیرو نیز در این آیین گفت: در همه این شبکه‌های فرعی اجرا شده خوشبختانه شبکه بالادستی نیز اجرا شده و یکسری مجموعه اقداماتی برای تامین از بالادست انجام شده است . در گذشته توجهاتی به منطقه شده است اما به علت مسایل جنگ هنوز نیز منطقه نیاز به توجهات ویژه دارد.  با حدود ۲۰ هزار  هکتار  که وزارت جهادکشاورزی کار شبکه فرعی آن را در  حال اجرا دارد و هم وزارت نیرو،  تعهد ۵۰ هزار هکتار برای ایلام محقق خواهد شد.
توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد

توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد

توسعه اراضی کشاورزی در ایلام  در کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها نیز تاثیر دارد
برچسب ها: جهاد نصر 96
:
:
:
آخرین اخبار