تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۶۰۸۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولادقباد:
آزمون ورودی مدارس متوسطه دوم حذف شود
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است آموزش و پروش بهتر است دانش‌آموزان تیزهوش را براساس شاخص‌های روانشناسان در آزمون‌های تست هوش شناسایی کند.

فریده اولادقباد با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر آموزش و پرورش و تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش در حذف هر نوع آزمون تستی در مدارس ابتدایی کشور، حذف مدارس خاص و ممنوع شدن توزیع کتاب‌های تستی کمک درسی، گفت: آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بجز ایجاد استرس و نگرانی نتیجه‌ای برای دانش‌آموزان ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این آزمون‌ها از یک سو بار مالی سنگینی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و از سوی دیگر دانش‌آموزان وادار به تست‌زنی و مطالعه کتب غیردرسی می‎‌شوند در حالی که محتوای کتب درسی باید به عنوان اصل و مبنای آموزش قرار گیرد؛ دانش‌آموزان باید وقت کافی برای تحلیل محتوای کتب درسی را داشته باشند.

آزمون‌‌های ورودی مدارس مشکلات روحی بسیاری برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند

وی بیان کرد: در صورتی که دانش‌آموزی نتواند نتایج قابل قبولی از آزمون ورودی مدارس به دست آورد تحقیر می‌شود و در جامعه و خانواده و بین هم‌کلاسی‌ها مطرح می‌شود که این افراد از هوش بالایی برخوردار نیستند و این موضوع باعث ایجاد مشکلات روحی بسیار در آنها است در حالی که شاید تعداد زیادی از این دانش‌آموزان تیزهوش هستند و به دلیل آزمون غیراستاندارد به مدرسه تیزهوشان راه نیافته‌اند.

بیشتر دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان سخت‌کوش‌اند نه تیزهوش

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بیشتر دانش‌آموزانی که امروزه در مدارس تیزهوشان هستند سخت‌کوش‌اند نه تیزهوش، اظهار کرد: بهتر است آزمون ورودی مدارس در دوره متوسطه دوم نیز حذف شود و دانش‌آموزان در تمام سطوح کنارهم آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه برای تشخیص میزان بهره هوش افراد باید از آزمون‌های استاندارد استفاده کرد، تاکید کرد: هر ساله به تعداد مدارس تیزهوشان در کشور افزوده می‌شود اگرچه ما از وجود دانش‌آموزان تیزهوش خوشحال می‌شویم اما به معنای واقعی این تعداد دانش‌آموز تیزهوش در کشور وجود ندارد.

اولادقباد ادامه داد: دانش‌آموزان برای قبولی در آزمون‌های ورودی مدارس در کلاس‌های فوق‌العاده شرکت می‌کنند و با استفاده از کتب غیردرسی و تقویت تست‌زنی خود می‌توانند از این آزمون‌ها به راحتی عبور کنند و این نشان از هوش بالای آنها نیست.

دانش‌آموزان تیزهوش براساس شاخص‌های روانشناسان در آزمون‌های تست هوش شناسایی شوند

وی گفت: آموزش و پروش بهتر است دانش‌آموزان تیزهوش را براساس شاخص‌های روانشناسان در آزمون‌های تست هوش شناسایی کند و برای هدایت و پرورش استعداد این دانش‌آموزان راهکارها و برنامه‌های مناسب را تدوین نماید.

محتوای کتب درسی برای آموزش دانش‌آموزان کافی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از استفاده از کتب غیردرسی در پایان افزود: استفاده‌ از این کتاب‌ها فرصت مناسب ارتباط دانش‌آموزان با والدین و زمان کافی برای بازی این بچه‌ها را سلب می‌کند؛ محتوای کتب درسی برای آموزش دانش‌آموزان کافی است و نیازی به استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس وجود ندارد.
:
:
:
آخرین اخبار