تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۶۰۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره پارک ملی دز مطرح کرد:
کمبود نیروی محیط‌بان برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی دز
رئیس اداره پارک ملی دز با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بان در این پارک برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز، گفت: در حال حاضر تنها 12 محیط‌بان در دو پاسگاه محیط‌بانی پارک ملی دز فعالیت می‌کنند در حالی که این پارک به 40 محیط‌بان نیاز دارد. 

رضا قپانچی‌پور با اشاره به افزایش شکار غیرمجاز در فصل زمستان در عرصه‌های محیط زیست اظهار کرد: میزان شکار در این فصل در پارک ملی دز نیز افزایش می‌یابد و شکارچیان بیشتر به شکار گونه‌هایی از پرندگان از جمله دُراج، انواع کبوتر و گنجشک اقدام می‌کنند و که از این میان دُراج بیشتر هدف شکار قرار دارد.  

وی با اشاره به برخورد با فعالیت شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی دز گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 40 تا 50 شکارچی غیرمجاز در این پارک دستگیر شده‌اند که هر کدام 20 تا 25 پرونده قضایی داشته‌اند. تخلفات این افراد بیشتر شامل تصرف، قطع درختان و صید غیرمجاز بوده که البته میزان تخلفات و شکار غیرمجاز در پارک ملی دز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است. 

قپانچی‌پور در خصوص مشکلات محیط‌بانان پارک ملی دز در برخورد با شکارچیان غیرمجاز  تصریح کرد: کمبود نیروی محیط‌بان اصلی‌ترین مشکل در پارک ملی دز برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز است. در حال حاضر تنها 12 محیط‌بان در دو پاسگاه محیط‌بانی مستقر در دو منطقه از پارک ملی دز به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند و در هر شیفت 2 تا 3 محیط‌بان حضور دارند در حالی که نیروی مورد نیاز محیط‌بانی در این پارک 40 نفر است تا در هر شیفت 4 تا 7 محیط‌بان حضور داشته باشند. 

وی افزود: وسعت بسیار منطقه پارک ملی دز یکی از عواملی است که مقابله با شکارچیان را برای محیط‌بانان مشکل می‌کند. این پارک شامل اراضی گسترده از شهرستان‌های مختلف از جمله باوی، اهواز و شوش است و همچنین بخش اعظمی از اراضی پارک ملی دز نیز در حوزه شوشتر قرار دارد. از سوی دیگر کمبود خودروهای عملیاتی که اکثرا فرسوده نیز هستند، از دیگر مسائل است که کنترل این منطقه را مشکل کرده است. 

رئیس اداره پارک ملی دز با اشاره به انجام صید غیرمجاز ماهی در رودخانه دز ادامه داد: در مسیر رودخانه دز که در حوزه پارک ملی دز قرار دارد، صید غیرمجاز ماهی با دستگاه شوکر برقی در رودخانه انجام می‌شود که مقابله با این صیادان نیاز به قایق‌های ویژه گشت‌زنی بیشتری در رودخانه دارد. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار