تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۶۰۹۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدرسه 3 کلاسه دعبل خزاعی در روستای مبارکه3 افتتاح شد
ساخت مدرسه دعبل خزاعی تحت نظارت اموزش و پرورش بوده است و استاندارهایی بالاتر از ایین نامه ها موجود در ساخت آن اجرا شده است
خوزنیوز:مدرسه مبارکه سه بخش سویسه با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان،محمدامین روزبخش زاده مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی ، معصومه خنفری فرماندار کارون و دیگر مسئولان شهرستانی در دهمین روز از دهه مبارک فجر افتتاح گردید.

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان  غلامرضا شریعتی در آیین افتتاح مدرسه دعبل خزاعی  21 بهمن‌ماه  در شهرستان کارون برگزار شد، اظهار کرد: کارون اولین شهرستانی است که مدارس کانکسی در آن برچیده می‌شود. اواخر سال گذشته، مجموعه مدیریت استان تصمیم گرفتند که مدارس کانسکی را تا پایان سال 97 به جز در موارد معدود در مناطق عشایری و کوچ‌رو که صعب‌العبور هستند، جمع‌آوری کنند.
 
وی افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای این کار انجام شد. امسال بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مدرسه، کلاس‌های آموزشی و آزمایشگاه‌ها به اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اختصاص پیدا کرده است. اعتبار نوسازی مدارس ظرف مدت یک سال به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد تا زیرساخت‌های آموزش استان اصلاح شوند.
استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین برای مشارکت شرکت‌های مختلفی که در استان در حوزه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند، برنامه‌ریزی شد تا چنین خدماتی را ارائه دهند. ابتدا در غیزانیه، جشن برچیده شدن کلاس‌های کانکسی برگزار شد. در غیزانیه بیش از 44 کلاس کانکسی وجود داشت که این کلاس‌ها در مدت یک سال جمع‌آوری شدند. امیدواریم تا پایان سال 97، تمام کلاس‌های کانکسی در استان جمع‌آوری شوند و این چهره زشت از استان جمع شود و شرایط را برای دانش‌آموزان اصلاح کنیم.
  شریعتی ادامه داد: دانش‌آموزان ما کسانی هستند که آینده کشور با فکر، خرد و دستان پر توان آن‌ها ساخته می‌شود، شایسته است که این افراد در یک شرایط نرمال تحصیل کنند تا متناسب با شرایطی که در آن رشد کرده‌اند، کشور را آباد کنند. باید حتما به مسائل زیرساختی در حوزه آموزش و سلامت توجه ویژه داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: در دهه فجر 192 کلاس درس با 38 هزار و 500 مترمربع زیربنا و اعتبار 380 میلیارد ریال ساخته شدند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا استان را از نظر استانداردها و زیرساخت‌های توسعه‌ای در بخش آموزش به متوسط کشوری و پس از آن بالاتر از متوسط کشوری برسانیم. تلاش در حوزه توسعه آموزش، تلاشی ماندگار است. قطعا باید به سرمایه‌گذاری درازمدت در این زمینه بیش از پیش اهتمام ورزیم.
 
استاندار خوزستان تاکید کرد: اقدامات این چنینی اثرات ماندگاری بر جامعه می‌گذارد. دانش‌آموزان این روستا 13 سال است که در مدارس کانکسی تحصیل می‌کنند. این زیبنده ما نیست. گاهی در برخی مناطق دورافتاده و غیرقابل دسترس شاهد چنین شرایطی هستیم. اما چنین منطقه‌ای که تا چنین حد به مرکز استان نزدیک است، صعب العبور نیست یا شرایط خاصی ندارد و وجود چنین مدارسی تا حدی ناشی از کم‌توجهی مسئولان استانی و شهرستانی است.
 
شریعتی گفت: امروز همچنین مرکز پردیس بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای مقاطع دکترای پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی افتتاح رسید. با افتتاح این مرکز، پردیس دانشگاه از آبادان به کارون انتقال پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: همچنین سه مدرسه دیگر که توسط شرکت ملی‌حفاری، شرکت کشت و صنعت فارابی و خیرین ساخته شده‌اند در شهرستان کارون افتتاح شد.
 
استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: باید در حوزه‌های زیرساختی، سرمایه‌گذاری‌های کلان داشته باشیم تا با داشتن جامعه و انسانی سالم‌تر، توسعه پایدارتری را در استان رقم بزنیم.
  مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی :
99 درصد نیروهای ما بومی خوزستان هستند
خوزنیوز: محمدامین روزبخش زاده در آیین افتتاح این مدرسه گفت: ساخت مدرسه برای روستای مبارکه 3 یکی از پروژه های اجتماعی  شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی است. این مدرسه سه کلاسه با اعتبار 3 میلیارد ریال با امکانات کامل همچون امکانات ورزشی، مخزن آب ضد جلبک، دستگاه تصفیه آب، آب سرد کن، سرویس های بهداشتی جداگانه دختران و پسران در زمینی به مساحت 750 متر مربع زیربنای ۱۶۹ متر مربع ساخته شده است. این مدرسه برای ۴۸ دانش اموز تجهیز شده است هرچند که امکان تحصیل 90 نفر نیز در آن میسر است.

وی گفت: عملیات عمرانی این مدرسه ۱۴ تیرماه امسال اغازشده است. هم اکنون ۳۸ دانش اموز در مدرسه کانکسی روستای مبارکه 3 در حال تحصیل هستند.

روزبخش زاده  گفت: ساخت مدرسه دعبل خزاعی تحت نظارت اموزش و پرورش بوده است و استاندارهایی بالاتر از ایین نامه ها موجود در ساخت آن اجرا شده است . برای مثال به جای شیشه از طلق های دو جداره عایق استفاده شده تا امنیت بیشتری داشته باشد. :
 روزبخش زاده با اشاره به بحث اشتغال در شرکت کشت و صنعت نیشکر گفت: بحث اشتغال در محیط پیرامونی شرکت بسیار مهم است. به طور مستند می توان گفت که 99 درصد نیروهای ما بومی خوزستان هستند و از این میان 63 درصد ساکن روستاهای پیرامون شرکت هستند.

روزبخش زاده عنوان کرد:سالانه سه هزار نفر در طول سال به طور مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت به کار گرفته می شوند. ۲۲۰۰ نفر در سال به صورت مستقیم برای شرکت کار می کنند. این میزان از اشتغال ایجاد شده ظرفیت بالایی است چرا که گیاه نیشکر در قیاس با هر گیاه دیگری در کل کشور کشت می شود، 5.2 برابر اشتغال بیشتر ایجاد می کند .
 
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی با اشاره به آثار صنعت نیشکر خاطرنشان کرد: رشد جمعیت شهری کشور از سال 90 تا 95، 1.98 درصد و رشد جمعیت در روستا 68صدم منفی بوده است. همچنین رشد جمعیت در خوزستان در شهرها 2 درصد و در روستاها منفی 2.41 درصد بوده است. یعنی جمعیت روستایی ما کاهش یافته است .

وی یادآور شد: دلایل عمده ای در روند کاهش جمعیت در روستاها تأثیرگذار بوده که مهاجرت از روستاها و افزایش تعداد شهرهای خوزستان از عمده دلایل این اتفاق هستند. در این دوره شهرهای خوزستان از ۲۸ شهر به بیش از ۶۰ شهر افزایش یافته است. حدود 70 درصد رشد منفی جمعیت روستاها مربوط به بخش های میانی و شمالی و بخشی از نقاط جنوبی خوزستان است . اما در همین حال قابل توجه است که برخلاف کل کشور و استان جمعیت پیرامونی این شرکت بنا بر آمار از سال 90 تا 95 از 18 هزار نفر به 21 هزار نفر افزایش یافته است.
روزبخش زاده گفت: باید پرسید چه اتفاقی افتاده است که در این بخش از استان رشد مثبت جمعیت روستایی را داشته ایم. وجود چند مجتمع کشت و صنعت در این محدوده موجب این اتفاق خوب شده اند. با توجه به مرزی بودن استان خوزستان، این افزایش جمعیت به افزایش ثبات و امنیت کشور کمک می کند.
وی گفت: هرچند که این مساله کمتر دیده شده است اما افزایش فرصت های شغلی و ورنق اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده به علت فعالیت صنایع نیشکر در این منطقه است. اگر وجود کشت و صنعت ها نمی بود این مساله فاجعه بار به نظر می رسید و اگر کشت و صنعت ها به هر علت دربقای خود دچار مشکل شوند برای استان و کشور فاجعه بار خواهد بود.
 
 تراز زیست محیطی نیشکر مثبت است
 روزبخش زاده با اشاره به خصوصیات گیاه نیشکر تصریح کرد: همه ما می دانیم که هر موجودی آثار زیست محیطی دارد اما وقتی می خواهیم در مقام قضاوت به یک مساله نگاه کنیم باید بالانس و تراز زیست محیطی ان را در نظر بگیریم. به لحاظ زیست محیطی ما بسیار مدعی هستیم که صنعت نیشکر صنعتی کاملا سبز است.   وی گفت: ۴۰۰ هزار هکتار تالاب شادگان در ۵ سال گذشته در اثر آورد کم رودخانه صرفا از زهاب مزارع نیشکر در شرق کارون تغذیه می شوند. آثار زیست محیطی زنده نگهداشتن تالاب شادگان در این میان کاملا مشهود است اگر زهاب های نیشکر نبود، قطعا تالاب شادگان خشک می شد و مشکلات زیادی ایجاد می کرد . همچنین وجود مزارع نیشکر تاثیر بسیار زیادی در کاهش و مهار ریزگردها دارد.

میزان رفتار صنعتی در منطقه را افزایش داده ایم
 وی با اشاره به آثار اجتماعی نیشکر در منطقه تصریح کرد: آثار اجتماعی فعالیت شرکت دعبل در منطقه بسیار وسیع است و ما میزان رفتار صنعتی در منطقه را افزایش داده ایم. در سال ۸۲ برای تامین تراکتور در منطقه با مشکل مواجه بودیم و برای این کار از شهرهای شمالی استان تراکتور تامین می کردیم . امسال بیش از ۳۲۰ دستگاه تراکتور توسط زارعین محلی به ما اجاره داده می شود و بخشی از سال را برای ما کار می کنند و بخش دیگر از سال نیز بر روی زمین های خود مشغول هستند. به این مساله موجب افزایش مکانیزاسیون در منطقه و افزایش بهره وری در زمینهای کشاورزی خود ساکنان خواهد شد.
 
روزبخش زاده اظهار کرد: برداشت سبز اگرچه یکی از روش های نوین در جهت کاهش آلایندگی های زیست محیطی است اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد که کاهش راندمان برداشت از طریق دستگاه مربوطه و استحصال در کارخانه از جمله این مشکلات است. از سال گذشته برنامه بسته بندی این پوشال ها در بسته های 300 گرمی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون حدود 6 هزارتن پوشال جمع آوری و بسته بندی شده است. این پوشال ها برای مصرف خوراک دام بوده که با هماهنگی های صورت گرفته با امور دام استان تاکنون مورد استقبال دامداران استان و سایر استان ها قرار گرفته است و متقاضیان زیادی دارد.  از سال گذشته تاکنون حدود دو هزاربسته به صورت رایگان به متقاضیان تحویل داده شده تا پایان سال نیز بسته های زیادی برای تحویل آماده می شود.
 
در این مراسم همچنین معصومه خنفری، فرماندار کارون گفت: بنا بر ضرب‌العجل استاندار به فرمانداران که تا پایان سال 97 نباید هیچ مدرسه کانکسی در استان باقی بماند، تجهیز این مدرسه توسط شرکت توسعه نیشکر انجام می‌شود. امیدواریم که کادر آموزشی این مدرسه نیز توسط آموزش و پرورش تکمیل شود. مدرسه خزیرات نیز توسط شرکت توسعه شرکت نیشکر فارابی ساخته شده و آماده افتتاح است. در منطقه حنیطه نیز یک مدرسه کانکسی وجود داشت که برای دانش‌آموزان این منطقه توسط شرکت ملی حفاری، یک مدرسه ساخته شد.

:
:
:
آخرین اخبار