تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۰۹۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در جشنواره فناوری های نوین در صنعت آب و برق صورت گرفت:
تاکید بر لزوم بازارسازی برای ایده های برتر دانش بنیان
اگر برای محصولات دانش بنیان درآمد ایجاد شده و بازارسازی شود، این محصولات در مسیر باقی مانده و شرکت های دانش بنیان شکل خواهند گرفت
دبیر اجرایی جشنواره فناوری های نوین در صنعت آب و برق گفت: اگر برای محصولات دانش بنیان درآمد ایجاد شده و بازارسازی شود، این محصولات در مسیر باقی مانده و شرکت های دانش بنیان شکل خواهند گرفت.

مهرداد حیدری عصر شنبه در نشست خبری دومین جشنواره و مسابقات کشوری فناوری های نوین در صنعت آب و برق(کارون کاپ) با اشاره به اهمیت تجاری سازی اختراعات برای سازمان آب و برق، اظهار کرد: در این جشنواره، اختراعات با دقت بررسی شده و در نهایت سه اختراع برتر به کمیته های تخصصی و شورای تحقیقات سازمان معرفی می شود تا با حمایت از آن ها، تجاری سازی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره گفت: بحث کنترل و انتقال دیتا از راه دور برای صنعت آب و برق بسیار مهم بوده و شبکه های آب و همچنین برق نیاز دارند تا با حرکت به این سو، کنترل بهتری بر منابع و مصارف داشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره فناوری های نوین در صنعت آب و برق یادآور شد: در تلاش هستیم تا با شناسایی نخبگان، آن ها را به سمت صنعت آب و برق و کاربردهای آن هدایت و گروهی در استان تربیت کنیم تا در آینده در این حوزه ها به سایر استان ها و خارج کشور وابسته نباشیم.

حیدری با اشاره به اهمیت وکاربرد توربینها در صنایع مختلف استان و کشور بیان کرد: مسابقه طراحی توربین های آبی برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شده و اهمیت ویژه ای برای صنایع مختلف آب، برق و نفت دارد.

وی ادامه داد: خوزستان مهد الکتروپمپ هایی است که به طور گسترده در شبکه های آبیاری و آبرسانی و‌همچنین نیروگاه ها استفاده می شوند و از این نظر نیز بحث توربین مهم است.

مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق مبحث بتن را سومین حوزه هدف گذاری در مسابقات عنوان کرد و گفت: بتن در صنعت آب و همچنین صنعت برق پرکاربرد بوده و با توجه به این که سازه های آب، محل ذخایر آبی ما و کانال های شبکه های آبیاری و زهکشی مبتنی بر بتن هستند، دوام، استحکام و بحث نگهداری از آن ها بسیار اهمیت دارد.

دبیر اجرایی جشنواره فناوری های نوین در صنعت آب و برق ادامه داد: صنایع دیگر استان مانند کشاورزی، صنعت نفت و ساختمان هم به بتن نیاز دارند بنابراین تربیت متخصصان در حوزه بتن می تواند در این زمینه علاوه بر ایجاد اشتغال در استان، نیاز به خارج از استان را رفع کند. 

‎وی تصریح کرد: بحث برآورد حجم آب تالاب ها و مخازن سازه ها که برای بحث مدیریت و برنامه ریزی منابع آب مهم است، از دیگر بخش های این مسابقه است که برای نخستین بار دنبال می شود.

‎ حیدری با اشاره به ارائه 86 ایده نوپا در این جشنواره عنوان کرد: حدود ٣٠ایده برای رقابت در مسابقات انتخاب شده و در پایان سه ایده ساز برتر مشخص و ضمن حمایت از آن ها، جذب سازمان آب و برق خوزستان می شوند.

‎وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان با همه دانشگاه های استان قرارداد همکاری و پژوهشی داشته و تلاش کرده دانشگاه های استان را در راستای نیازهای این سازمان به همکاری بطلبد.

‎دومین جشنواره و مسابقات کشوری فناوری های نوین در صنعت آب و برق(کارون کاپ) ٢٤ تا ٢٦ بهمن ماه در گیت بوستان برگزار می شود.

‎این دوره از جشنواره، در هفت بخش کلی، در گرایش های مختلف و در دو بخش فناورانه صنعتی و دانش آموزی برگزار می شود.

‎در این دوره از مسابقات ٩٣٣ تیم از سراسر کشور به رقابت می پردازند که نیمی از آن ها را شرکت کنندگان خوزستانی تشکیل می دهند. 

‎برگزاری کارگاه های تخصصی در سه روز جشنواره، از دیگر برنامه های این جشنواره است. 

‎این کارگاه ها بر اساس نیازها و نظرسنجی ها در دو بحث بازارسازی و تجاری سازی دستاوردهای حوزه های پژوهشی، پمپ و توربین ها، بحث آب مجازی، پیوست فناوری و شرایط اضطراری در سدها و بحث های هیدرولوژیک برگزار می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار