تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۶۰۹۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیل بی امان فاضلاب شهری به کارون / رودخانه در مرز هشدار
کارشناسان حوزه محیط زیست هشدار دادند : رود کارون به دلیل کاهش دبی آب و افزایش حجم فاضلاب های وارده به آن، قدرت خودپالایی خود را از دست داده و شرایط آن از لحاظ زیست محیطی به مرز هشدار رسیده است.

کارون پرآب ترین رود ایران، که روزگاری نماد جوش و خروش شادی و سرزندگی بود، در سال های گذشته به بزرگترین محل تخلیه فاضلاب کشور تبدیل شده و انبوه لوله هایی که در ساعتهای مختلف شبانه روز فاضلاب های صنعتی و خانگی را به گلوی این آبراهه حیاتی استان پمپاژ می کنند ، نفسهای این رودخانه خروشان را به شماره انداخته است .

بوی مشمئز کننده این فاضلابها موجب شده دیگر کسی رغبتی برای بازدید از کارون زیبای دوران گذشته نداشته باشد.

این روند گذشته از مسائل زیست محیطی، عدم تصفیه و یا تصفیه ابتدایی فاضلاب های صنعتی، بیمارستانی و خانگی از یک سو و برداشت شدن آب شرب بخشهایی از اهواز و نیز بسیاری از مناطق جنوب استان ازاین رودخانه ، خطر انتقال بیماری های عفونی به شهروندان وجود دارد وهمین امر ضرورت اقدام هر چه سریعتر دراین زمینه را دوچندان می کند.

سلب قدرت خودپالایی کارون 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در سفر اخیرش به خوزستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی میزان ورودی آب کاهش می یابد ولی از حجم آلاینده های وارد شده به آن کاسته نمی شود قطعا رودخانه قدرت خود پالایی و پویایی گذشته خود را از دست می دهد.

حمید ظهرابی با اشاره افزایش میزان شوری آب این رودخانه گفت:حجم زیادی از آلاینده های آلی به کارون وارد می شود از همین رو این رودخانه نمی تواند به صورت پایدار باعث حفظ محیط زیست و تنوع زیستی خود شود اما می توان امیدوار بود با همکاری همه دستگاه ها شرایط کارون بهبود یابد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم در کنار فعالیت های توسعه ای استان به حل مشکلات رودخانه کارون هم توجه شود افزود: وزارت نیرو باید یک برنامه زمانبندی شده برای کاهش آلودگی رودخانه کارون ارائه دهد.

ظهرابی با تاکید بر اینکه تنها پنج درصد فاضلاب های وارد شده به کارون تصفیه می شود گفت: بخش عمده ای از فاضلابی که به این رودخانه ریخته می شود خام است که این امر قابل پذیرش نیست.

تخلیه فاضلاب از 24 نقطه به کارون

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز به ایرنا گفت: پساب های وارده تنها از سه نقطه به رودخانه کارون، معادل سهم 25 تا 30 درصدی از کل آلودگی این رود است که رفع آن نیازمند 200 میلیارد ریال است.

علی اصغر قانع با اشاره بر اینکه از 24نقطه فاضلاب به کارون سرریز می شود افزود: اگر تامین اعتبار صورت گیرد ظرف مدت 6 ماه قادر خواهیم بود این نقاط پرحجم ورود فاضلاب به کارون را اصلاح کنیم.

وی همچنین در جلسه ای در اهواز با تصریح به اختصاص 17هزار میلیارد ریال به پروژه های فاضلاب خوزستان یادآور شد: مسئولان استان باید پیگیر باشند تا این بودجه تخصیص کامل یابد زیرا ممکن است در سال آینده این ردیف اعتباری حذف شود.

بخش زیادی از مشکل کارون ورود فاضلاب به آن است

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز بخش عمده ای از مشکلات امروز کارون را ورود فاضلاب به آن دانست و گفت: مشکل کارون تنها بحث انتقال آب نیست بلکه بخش زیادی از مشکلات این رودخانه به تخلیه فاضلاب به داخل آن باز می گردد.

نعمت الله جعفرزاده یکی از راه های بهبود شرایط رودخانه کارون را تصفیه فاضلاب ها عنوان کرد و یادآور شد: وظیفه شکایت از شرکت ها و بیمارستان های متخلف که فاضلاب را درون رودخانه کارون می ریزند برعهده اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: طبق قانون ریختن فاضلاب حاوی مواد پرتوزا و تجمع پذیر به رودخانه ها ممنوع است.

مشکل ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون یک معضل زیست محیطی است که در کنار کم شدن دبی آب رودخانه ها، منابع آب را تحت تأثیر قرار داده و در دراز مدت اکوسیستم پایین دست را متاثر خواهد ساخت از همین رو انتظار می رود به وضعیت کارون به عنوان قلب تپنده شهر اهواز و منبع تامین کننده آب شرب مردم هر چه سریعتر رسیدگی شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد میکروب های موجود در آب شرب اهواز توسط فرآیندهایی که در مراحل تصفیه آب انجام می شود، از بین می روند، گفت: از این منظر کیفیت آب شرب اهواز قابل قیاس با سایر شهرها است.

فرهاد صفدری افزود: به علت کدر بودن رنگ آب اهواز، برخی از مردم آب شرب مورد نیاز خود را به صورت بشکه ای از فروشنده های سطح شهر تهیه می کنند که همین عاملی برای مشکلات ثانویه است.

وی افزود: وجود مقادیر کمی کلر در آب نیز سبب از بین رفتن مابقی میکروب ها می شود. اما آنچه سبب بی کیفیت جلوه دادن آب شرب می شود بحث زیباشناختی آب و کدر بودن آن است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار