تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۶۱۱۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ظرفیت 12.5 میلیارد متر مکعبی مخازن سدهای خوزستان
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب شرکت آب و برق خوزستان گفت: تا 25 بهمن امسال تنها 19درصد ظرفیت مخازن سدها قابل استفاده بوده که نشان دهنده کاهش 12.5 میلیارد مترمکعبی در حجم سدهای استان است.

هوشنگ حسونی زاده در نشست شورای انسجام بخشی مدیران وزارت نیرو در اهواز که با حضور قائم مقام وزیر نیرو برگزار شد اظهار کرد: میزان بارش امسال تاکنون در خوزستان 85 میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی گذشته 51 درصد و نسبت به دوره دراز مدت آن 71 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: حجم ورودی آب به محازن سدهای خوزستان تا امروز 2.7 میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به ورودی5.3 میلیارد متر مکعب پارسال 49 درصد و نسبت به 8.5 میلیاردی طول آمار، 68 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در 25روز گذشته ورودی آب سدهای خوزستان 500 میلیون متر مکعب بوده در حالی که این رقم در گذشته و در یک سال نرمال بارشی 2.4 میلیارد مترمکعب بوده است.

حسونی زاده با بیان اینکه سدهای کارون، دز و مارون همگی رتبه نخست کاهش آورد آب را در کشور داشته اند، گفت: با فرض ادامه روند کنونی بارش در کشور پیش بینی آورد آب سدهای خوزستان 8.1 میلیارد و حداکثر آب خروجی قابل تامین 7.7 میلیارد مترمکعب خواهد بود این در حالی است که نیاز نرمال پایین دست 16 میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی خروج 7.7 میلیارد مترمکعب آب از سدهای خوزستان تا پایان شهریور سال آینده، حجم مفید سدها 1.7 میلیارد می رسد که در مقایسه با رقم 4.5 میلیارد سال پیش از آن کاهش محسوسی را نشان می دهد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب شرکت آب و برق خوزستان یادآور شد: حجم مفید حوضه کارون 260 میلیون و پیش بینی آورد آب در این حوضه 3.8 میلیارد، حجم قابل برنامه ریزی چهار میلیارد و مصارف قابل تامین 3.5 میلیارد مترمکعب خواهد بود.

وی با بیان اینکه حجم مفید در سدهای کارون با ورود به سال آبی آینده، تنها 520 میلیون خواهد بود، گفت: در بحث تامین آب، اولویت سازمان آب و برق خوزستان تامین آب شرب و کیفیت آب بوده به شکلی که امسال در حوضه کارون 46 درصد، در حوضه دز 54، مارون 90، سد جره 77 و به طور متوسط 62درصد از تخصیص آب به مصارف غیر شرب در خوزستان کاهش یافته است.

حسونی زاده تاکید کرد: در بحث تولید انرژی، با ادامه روند کنونی بارش با کاهش 44 درصدی تولید انرژی های برق آبی در خوزستان روبه رو خواهیم بود.

فرسوده بودن 61 درصد شبکه آب اهواز

کاهش ظرفیت 12.5 میلیارد متر مکعبی مخازن سدهای خوزستانمدیرعامل شرکت آبفا اهواز نیز گفت: بیش از 61 درصد شبکه آب اهواز فرسوده و مشکل دار بوده و اعمال فشار آب در آن باعث ایجاد نشتی در قسمت های مختلف شبکه می شود.

فردوس کریمی ادامه داد: امسال به دلیل خشکسالی و مدیریت رهاسازی آب در بالادست رودخانه کارون، کیفیت آب رودخانه کارون کاهش یافته و EC آب کارون را در اهواز به سه هزار و 500 رسانده و هزینه تصفیه آب را بسیار افزایش داده است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی آب در خوزستان، نیاز است تا بحث جداسازی آب فضای سبز از آب شرب صورت بگیرد. 

وی همچنین گفت:این شرکت امسال 17 پروژه فاضلاب در مناطق کمتر برخوردار اهواز را از محل اعتبارات نفت، در دست اجرا دارد که از 10 تا 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: تاکنون پنج پروژه از مصوبات دولت اجرا شده و چهار پروژه دیگر در حال برگزاری مناقصه است.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز همچنین یادآور شد: دو تصفیه خانه غرب و شرق در اهواز اجرایی شده ولی تصفیه خانه شرق برای تکمیل نیاز به تذکر جدی به پیمانکار دارد.

وی ادامه داد: تصفیه خانه غرب اهواز نیز در حال نهایی شدن مراحل فاینانس است تا عملیات اجرایی آن تا پیش از پایان سال 97 صورت گیرد.

کریمی گفت: 170 کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه در راستای کنترل بحث پیک مصرف آب صورت گرفته و در حال اجرا است.

گفتنی است هم اکنون آب شرب مورد نیاز شهرستان اهواز از سه منبع رودخانه کارون (30 درصد)، کانال آبرسانی غدیر(60 درصد) و همچنین کانال آب حیات شوشتر(10 درصد) تامین می شود.

استان خوزستان دارای 6 نیروگاه، 160 ایستگاه انتقال و فوق توزیع برق است. این استان با داشتن سدها و نیروگاه های بزرگی همچون کارون3، عباسپور، دز، کرخه، گتوند و... نقش مهمی در تامین برق کشور دارد.

 تلفات 2 میلیون مگاوات ساعتی انرژی 

مدیرعامل توزیع نیروی برق خوزستان نیز اظهار کرد: هم اکنون حدود 17 میلیون مگاوات ساعت برق درخوزستان مصرف می شود که 2 میلیون مگاوات ساعت آن در شبکه تلف و هدر می رود.

رضا غضنفری افزود: در سال 84 تلفات انرژی در خوزستان 42 درصد بود که در سال 95 به 15 و اکنون به 13.2 درصد رسیده است.

مدیرعامل توزیع نیروی برق خوزستان اضافه کرد: تلفات فنی موثر در سطح خوزستان هشت درصد و تلفات غیرفنی آن پنج درصد بوده که می تواند با کمک شرکت توانیر به شکلی موثر کاهش یابد.

وی با اشاره به کاهش میزان اعتبارات حوزه توزیع برق خوزستان گفت: پارسال 340 میلیارد ریال به صنعت برق خوزستان تخصیص یافت که باعث کاهش 2 درصدی تلفات انرژی در شبکه برق شد با این حال امسال اعتبارات به 230 میلیارد ریال کاهش یافته و تنها نیمی از آن تخصیص یافته است.

غضنفری تاکید کرد: با مدیریت می توان مشکلات گرد و غبار و خشکسالی را کنترل کرد تا اثرات نامطلوب کمتری بر جای بگذارد.

مدیرعامل توزیع نیروی برق خوزستان گفت: امسال هفت هزار و 300 کیلومتر شبکه ، 14 هزار دستگاه پست هوایی و چهار هزار و 300 مقره شسته شد و بیش از سه هزار مقره ساپورت در شبکه ، 85 دستگاه کلید گازی هوشمند و 800 دستگاه کلید جداساز نصب شده و 2 هزار و 500 کت اوت فیوز تعویض شد.

وی ادمه داد: با خرید 10 دستگاه مقره شوی، تعداد این دستگاه ها به 16 عدد رسید و در بحث اقدامات زیرساختی نیز تجهیز و آموزش 13 گروه خط گرم صورت گرفت.

مشکل بالا رفتن EC و کاهش دبی آب رودخانه ها و چاه ها

مدیرعامل شرکت آبفا روستایی خوزستان نیز با بیان اینکه بالا رفتن EC و کاهش دبی آب رودخانه ها و چاه ها مهم ترین مشکلات حوضه آب خوزستان هستند،گفت:پارسال 30 حلقه چاه در بهترین نقاط در شمال خوزستان خشک شد که می توانست باعث ایجاد بحران در این منطقه شود ولی با اقدامات صورت گرفته کنترل شد.

درویشعلی کریمی ادامه داد: چهار هزار و 500 میلیارد ریال برای سه سال به آب و فاضلاب روستایی خوزستان تخصیص یافته و 104 پروژه در سطح استان تعریف شده ولی برخی از آنها هنوز اعتبار مصوب ندارند.

 تنش آبی 19 شهر استان 

معاون بهره برداری آبفا خوزستان نیز بیان کرد:هم اکنون 19 شهر خوزستان دارای تنش آبی هستند که شوشتر، دزفول، اندیمشک و هندیجان وضعیت به مراتب بدتری را تجربه می کنند.

علیرضا قرینه ادامه داد: هم اکنون برای تامین آب در حال حفر 10 حلقه چاه هستیم با این حال 17 حلقه چاه در حال استفاده در خوزستان، با کاهش 30 درصدی دبی روبه رو بوده اند و پیش بینی می شود با کاهش 50 درصدی در سال 97 همراه باشد. 

معاون بهره برداری آبفا خوزستان با بیان اینکه انتظار می رود با اصلاح 300 کیلومتر اصلاح شبکه آب در خوزستان، هدر رفت آب 6 درصد کاهش یابد از مصرف آب شرب برای فضای سبز شهری انتقاد کرد و گفت: 14درصد آب تولیدی شرب را شهرداری ها استفاده می کنند که آب فضای سبز را هم دربر می گیرد.

وی ادامه داد: با مکاتبات صورت گرفته با وزارت نیرو قرار است در دوسال آینده آب شرب و فضای سبز شهرداری ها جداسازی شود.

کمبود مقره ساخت کشور

معاون بهره برداری برق اهواز نیز با اشاره به کمبود مقره های ساخت کشور گفت: تاکنون 49 هزار مقره در اهواز تعویض شده و باید 50 هزار مقره دیگر هم تعویض شود با این حال در تامین مقره با مشکل روبه رو هستیم.

سعید آقایی ادامه داد: کارخانه های داخلی کشور تنها هفته ای 2 هزار مقره تحویل می دهند و با این وضعیت تا پایان امسال حداکثر 12 هزار مقره تعویض خواهد شد و این در حالی است که پس از پایان تعطیلات نوروز امکان خاموشی با برنامه در اهواز وجود نخواهد داشت.

معاون بهره برداری برق اهواز ادامه داد:روزانه 30 گروه با خاموشی برنامه ریزی شده سه ساعته در حال تعویض روزانه 500 مقره هستند.

وی گفت: برخی کالاها از جمله کلمپ های مصرفی شرکت توزیع برق کیفیت نوع خارجی آن را ندارد و بنابراین به صورت استثنا نیاز به صدور مجوز برای تهیه نوع خارجی آن وجود دارد.

وی با اشاره به نیاز شرکت توزیع برق اهواز به 200 کلید گازی افزود: تاکنون 200 کلید جداساز تعویض و 255 کلید گازی نصب و 20 هزار کت اوت فیوز از سرامیکی به سیلیکونی تبدیل شده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار